Van donderdag 16 tot en met zaterdag 25 april presenteert het Imagine Film Festival diverse themaprogramma’s, waaronder het wetenschapsprogramma Nature Strikes Back! Gemuteerde bijen, enorme vloedgolven, oneindige droogte, gierende meteorieten en Het Einde van De Wereld: al sinds King Kong (1933) wordt de mens in de genrecinema door de aarde gestraft voor haar uitbuiting. Hoe dik aangezet sommige eco-horror en cli-fi ook is, de realiteit begint de laatste tijd griezelig veel op fantastische fictie te lijken. Met een stijgende zeespiegel, eindeloze bosbranden, Aziatische tijgermuggen in de polder en het Coronavirus, lijken de films van vroeger ons te hebben willen waarschuwen voor wat eraan zat te komen. Imagine kijkt tijdens Nature Strikes Back! vanuit de verbeelding naar de maatschappij van nu en de toekomst. Naast fantastische fictie presenteert Imagine tevens enkele bijzondere documentaires, waaronder Leap op Faith: William Friedkin on The Exorcist en Wrinkles the Clown.
Dit jaar opent het Imagine Film Festival voor de 36e keer haar deuren voor liefhebbers van de fantastische film. Naast het hoofdprogramma, bestaande uit een selectie van nationale en internationale films van het afgelopen jaar, biedt Imagine verschillende themaprogramma’s, waaronder Nature Strikes Back! In dit wetenschapsprogramma vergelijken (klimaat)wetenschappers, futurologen en filmmakers de rampenscenario’s uit de eco-horror en cli-fi (climate fiction) met het angstaanjagend veranderende klimaat in onze werkelijkheid. Hierbij gaat het niet alleen om hoe realistisch die vreselijke scenario’s eigenlijk zijn: de fantastische cinema leent zich er juist voor de verbeelding te gebruiken en oplossingen voor de toekomst te bieden.
Nature Strikes Back!
Tijdens Nature Strikes Back! verkent Imagine de vele vormen die een ecosysteem dat ‘terugslaat’ kan aannemen, en wat onze rol daarin is. Dit doen we aan de hand van klassiekers, recente titels, custom made games, een masterclass en verdiepend panel. Zo vertonen we Jallikattu, Bullets of Justice en Sea Fever waarin losgeslagen Indiase waterbuffels, genetisch gemanipuleerde varkensmensen en een magische Ierse zee-parasiet te zien zijn. In het duistere Argentijnse sprookje The Returned / Los que vuelven maakt een landeigenaresse de cruciale fout om een beroep te doen op spirituele voorvaderen die niet de hare zijn, en Lake Michigan Monster is een komisch filmexperiment over een monster in een meer. Tot slot herbeleven we misschien wel het meest realistische toekomstvisioen voor de Nederlander: het 25-jarig jubileum van cultfavoriet Water World (1995).
Panel: Can Sci-Fi Save the World?
Als onderdeel van Nature Strikes Back! presenteert Imagine een verdiepend panel over de talloze manieren waarop sciencefiction en speculatieve fictie de gevolgen van de klimaatcrisis kunnen verbeelden: van de Apocalyps tot een nieuwe wereldorde, en van kleine, filosofische verhalen tot oplossingsgerichte hope punk. Futuristen, filmliefhebbers en sci-fi schrijvers buigen zich niet alleen over hoe de toekomst er volgens de fictie uit zal zien, maar juist ook hoe we zouden willen dat deze eruit gaat zien. Het publiek wordt hierbij van harte uitgenodigd deel te nemen aan het gesprek. Voor dit programma werkt Imagine samen met New Scientist, SPUI25 en CHIFT.
Alle filmtitels uit Nature Strikes Back! op een rijtje:
- Waterworld – Kevin Reynolds (1995) – 25-jarig jubileum
- The Last Wave– Peter Weir (1977) – keuzefilm van eregast Richard Stanley
- Jallikattu – Jesse Pellissery (2019)
- Lake Michigan Monster– Ryland Tews (2019)
- Sea Fever – Neasa Hardiman (2019)
- The Returned / Los que vuelven – Laura Casabé (2019)
- Bullets of Justice – Valeri Milev (2019)
Documentaires
Naast fantastische fictie presenteert Imagine dit jaar tevens een aantal bijzondere documentaires. Zo focust Leap of Faith zich op The Exorcist (1973): een horrorklassieker die als eerste horrorfilm een Oscar voor Beste Film kreeg. Zes dagen lang sprak Alexandre Philippe met regisseur William Friedkin over zijn werk. Hij vertelt over schilderijen, muziek, filmklassiekers, andere kunstvormen die Friedkin inspireerden en wat er allemaal op de set gebeurde. Uit meer dan dertig uur materiaal distilleerde Philippe een monoloog waaruit blijkt dat Friedkin een begenadigd verteller is, vaak hilarisch, steeds gepassioneerd en scherpzinnig, en soms zelfs flink ontroerend.
Wrinkles the Clown portretteert een horrorclown die je als ouder kunt inhuren om ongehoorzame kinderen in het gareel te houden, maar die door diezelfde kinderen als held en inspiratiebron wordt omarmd. Wie – of wat – er achter Wrinkles schuilgaat is niet zozeer waar de focus van de documentaire ligt. Uiteindelijk draait het om onze morbide fascinatie voor het fenomeen van de clown als belichaming van alles wat ons in horror tegelijk aantrekt en angst aanjaagt.
Tot slot vertonen we een fascinerend en vertederend portret van de legendarische animator en special effects-tovenaar Phil Tippett. Van Jabba the Hutt tot de monsterlijke insecten in Starship Troopers: Tippett creëerde verschillende legendarische filmfiguren. In Phil Tippett: Mad Dreams and Monsters vertelt hij onder andere over zijn werk voor Star Wars, Robocop, Jurassic Park en The Twilight Saga, waarvoor de de Franse regisseurs Gilles Penso en Alexandre Poncet exclusieve toegang hadden tot het archief van de Tippett Studios in Berkeley.
Het programma en de synopsissen van de films zijn te vinden op de website van Imagine Film Festival: imaginefilmfestival.nl/imagine-nl/