Samsung presenteerde vandaag zijn nieuwste innovaties voor verbonden toestellen in huis. Tijdens de IFA 2023-persconferentie deelde het bedrijf zijn visie voor SmartThings: consumenten in heel Europa helpen bij de dingen die zij belangrijk vinden – van het gebruik van functies die het energiegebruik kunnen terugdringen, en de veiligheid kunnen vergroten, de toegang tot entertainment tot het efficiënter maken van het dagelijks leven. Het voortdurend groeiende SmartThings-ecosysteem helpt 285 miljoen gebruikers om hun huis aan te passen en te personaliseren naar behoefte, waarbij meerdere apparaten via één app met elkaar worden verbonden en bediend.
Tijdens IFA 2023 deelt Samsung nieuw consumentenonderzoek, uitgevoerd in heel Europa, dat inzicht biedt in de veranderende behoeften aan technologie in huis[1].
“Samsung wil gebruikers verbinden met de mensen, plaatsen en bezigheden die voor hen het belangrijkst zijn,” zegt June Park, President bij Samsung Benelux. “We maken gebruik van de nieuwste technologische innovaties om het SmartThings-ecosysteem te laten groeien en mensen in staat te stellen nog meer verbindingen te maken die er toe doen.”
Verbetering van de thuiservaring
Met de SmartThings-app kunnen gebruikers de verbonden toestellen in hun huis vanaf elke locatie bedienen. Zo kunnen ze naadloos genieten van entertainment en bovendien veilig blijven. In Europa vervullen huizen iedere dag meerdere rollen: van kantoren tot plekken voor ontspanning en entertainment. Zeven op de tien consumenten (71%) vinden dat technologie een positieve invloed heeft op hun dagelijks leven, inclusief de omgang met hun vrienden en familie, hoe ze hun werkzaamheden uitvoeren en hoe ze van hun hobby’s genieten¹.
Wie een passie voor eten heeft, kan zich nu volledig op koken en eten storten met Samsung Food[2], de nieuwe alles-in-één app voor het zoeken, opslaan en delen van recepten, maaltijdplanning, koken en boodschappen doen. Op de persconferentie werd aangekondigd dat Samsung Food beschikbaar is in 104 landen en acht talen. Het brengt de voedselkennis van de hele wereld binnen handbereik van gebruikers, waardoor ze passende keuzes kunnen maken op het gebied van eten, gezondheid en koken. De app maakt ook verbinding met de verbonden toestellen in de keukens van gebruikers en stuurt direct de juiste tijd en temperatuur naar hun compatibele Samsung-oven. Met meer dan 160.000 recepten is er altijd iets nieuws om te koken.
Tegen het einde van het jaar zal Samsung Food gepersonaliseerde recepten bieden met behulp van Food AI. Zo kan aan de voedingsbehoeften van gebruikers worden voldaan, bijvoorbeeld door recepten om te zetten in een veganistische versie met slechts een paar tikken. Later dit jaar zal de app worden gekoppeld aan Samsung Health. Zo kunnen op maat gemaakte maaltijdplannen worden aangepast aan voorkeuren en dieetwensen en kunnen gebruikers ondersteund worden bij het behalen van hun welzijnsdoelen[3]. In 2024 kan Samsung Food met Vision AI-technologie foto’s van maaltijden gebruiken om voedingsinformatie te checken, ingrediënten te herkennen en vervolgens de beste recepten aanbevelen om ze in te gebruiken.
Samsung is al zeventien jaar op rij het nummer één merk voor TV’s[4]. Het bedrijf heeft zijn assortiment superschermen compleet gemaakt met de lancering van de 98” Neo QLED 8K TV (QN990C) en QLED 4K TV (Q80C) en is van plan om tegen het einde van het jaar zijn volledige assortiment Micro LED-schermen in Europa te lanceren. Deze schermen bieden een ongelooflijk contrast en adembenemende details die kijkers in het midden van de actie plaatsen, of ze nu gamen of films kijken.
Om het 100-jarig jubileum van Disney te vieren, lanceert Samsung The Frame – Disney100 Edition, met een exclusieve omlijsting van het kenmerkende Disney 100 platinazilver-metaal en een unieke, op Mickey Mouse geïnspireerde Disney-afstandsbediening. Het toestel wordt ook geleverd met 100 iconische kunstwerken van Walt Disney Animation Studios, Pixar Animation Studios, Marvel, Lucasfilm en National Geographic, evenals klassieke afbeeldingen van Mickey, Minnie, Woody, Assepoester en vele anderen. Gebruikers kunnen ook hun familiefoto’s weergeven voor een magische thuisomgeving.
Op de persconferentie werd ook de wereldwijde lancering aangekondigd van The Freestyle 2nd Gen. Deze veelzijdige, draagbare projector zorgt voor een groot scherm-ervaring waar de gebruiker maar wil – zelfs op het plafond. De Smart Edge Blending-functionaliteit biedt landschaps- en portret-schermoriëntaties, waarbij twee Freestyle 2nd Gen-projectoren kunnen worden gekoppeld voor een panoramische kijkervaring van 160 inch en een verticale kijkervaring van 120 inch. Bovendien hebben gebruikers van de Freestyle 2nd Gen via Samsung Gaming Hub toegang tot de grootste games van de streamingpartners van Samsung.
Dankzij de samenwerking met Xbox en Bethesda Softworks hebben zij nu ook toegang tot Starfield, de verbluffende, next-generation role-playing game die zich afspeelt tussen de sterren. Starfield is te spelen met een Xbox Game Pass Ultimate-lidmaatschap, zonder dat er een console nodig is.
Kleine stappen voor onze planeet
Onderwerpen zoals milieu bewustzijn en geldbesparing staan bij consumenten hoog op de agenda: ruim driekwart (77%) zegt op zoek te zijn naar technische producten die energie besparen – niet alleen om geld te besparen, maar ook ten behoeve van het milieu. Twee derde (67%) vindt het bovendien belangrijk dat hun volgende apparaat verbinding kan maken met een app waarmee ze hun energieverbruik kunnen monitoren en verminderen.
Door de stijgende energieprijzen in heel Europa[5], maakt 72% van de ondervraagden zich zorgen over de gebruikskosten van apparaten in huis[6].
Om mee te helpen aan deze aspecten, kan SmartThings Energy de energie die voor apparaten wordt gebruikt optimaliseren en op die manier het verbruik verlagen. Met de AI Energy Mode in SmartThings Energy kunt u bijvoorbeeld het energieverbruik van uw wasmachine met wel tot 70% verminderen[7] door Ecobubble te gebruiken en te wassen met koud in plaats van warm water.
Samen met Ocean Wise, de wereldwijde organisatie voor oceaanbehoud, en kledingfabrikant Patagonia werkt Samsung aan oplossingen voor de uitstoot van microvezels. Het Less Microfiber™ Filter is een extern wasmachinefilter dat tot 98% van de microplastic-uitstoot tijdens wascycli elimineert[8]. “Dankzij onze samenwerking met Samsung en Patagonia kan Ocean Wise bedrijven een manier laten zien om de stroom microvezels naar de oceaan te reduceren,” zegt Charlie Cox, Manager Microplastic Solutions bij Ocean Wise op IFA. “Door innovaties als het Less Microfiber™ Filter kunnen we mensen helpen hun microvezel-voetafdruk thuis te verkleinen. Het is een eenvoudige, alledaagse oplossing waar onze oceanen ons dankbaar voor zullen zijn.”
Verwarmingstechnologieën als warmtepompen vormen een snelgroeiende markt en Samsung loopt voorop in deze groei. De innovatieve en slimme warmtepompen laten sinds de tweede helft van 2022 een ongekende omzetgroei van 97% zien. Deze warmtepompen werken met warmwatertanks voor in huis of met de ClimateHub van Samsung, zodat uw huis het hele jaar door comfortabel is, ongeacht de weersomstandigheden. Ze kunnen ook verbinding maken met het SmartThings[9]-ecosysteem, zodat hun energieverbruik in de gaten kan worden gehouden en kan worden afgestemd op de voorkeuren van de gebruiker nieuwste toevoeging aan het assortiment monobloc-warmtepompen voor hoge temperaturen, de EHS Mono R290, wordt in september gelanceerd. In Nederland en België loopt de verkoop van Samsungs airconditioning producten en warmtepompen via partner Ambrava. Voor meer informatie over beschikbaarheid bezoekt u de website www.ambrava.nl.
Samsung ontwerpt technologie die mensen helpt het beste uit hun dag te halen en tegelijkertijd kleine stappen te zetten die hun impact op het milieu helpen verminderen. Zo zijn de Galaxy Z Flip5[10] en Fold5[11] en de Galaxy Tab S9-reeks[12] voorzien van verschillende gerecyclede materialen, waaronder gerecycled aluminium, glas en plastic afkomstig van afgedankte visnetten die anders in de oceaan waren beland, watervaten en PET-flessen. Zelfs de Galaxy Watch6-reeks bevat post-consumer gerecycled plastic. Al deze Galaxy-innovaties worden geleverd in verpakkingsdozen die gerecycled papier gebruiken[13].
De toekomst ontgrendelen met slimme technologie
Samsung investeert in een toekomst die is gebouwd rond de mogelijkheden die technologie kan ontgrendelen. Een specifiek gebied waarop het bedrijf een verschil wil maken, is het eenvoudiger beschikbaar maken van de technologie voor slimme huizen. Uit het onderzoek blijkt dat een kwart van de Europeanen de aanwezigheid van slimme technologie als een essentiële factor ziet voor de aantrekkelijkheid van hun volgende huis, en ruim driekwart van de respondenten zegt volledig functionele slimme huizen aantrekkelijk te vinden (77%)[12].
Samsung begrijpt dit en werkt eraan om deze mogelijkheden te realiseren. Het bedrijf gelooft in de kracht van samenwerking als het gaat om het verspreiden van deze visie. Door samen te werken met ABB Smart Buildings en SMA, een van ’s werelds toonaangevende leveranciers van fotovoltaïsche technologie en opslagtechnologie, wil Samsung mensen nauwer met hun huis verbinden door de mogelijkheden van slimme technologie in huizen te plaatsen voordat ze worden gekocht. Door producten van ABB en SMA te integreren in SmartThings Energy, kunnen woningen nog veiliger, slimmer en duurzamer worden. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om apparaten op de optimale tijdstippen te laten werken, het bijhouden van het energieverbruik om het verbruik aan te passen op basis van energieprijzen en gebruikspatronen, en het optimaliseren van het energieverbruik op basis van de productie van zonne-energie.