Met meerdere Metal Gear-games en Death Stranding heeft Hideo Kojima verschillende games geleverd die door velen als een van de beste games ooit worden beschouwd. Het is dus redelijk om te zeggen dat zijn creatieve bijdragen aan het medium significant zijn, op zijn zachtst gezegd. Dat hij een blijvende erfenis achterlaat, staat buiten kijf, en in een recent interview met Anan News ging hij hierop in.
Kojima verklaarde dat hij “geen game kan uitbrengen waar hij zelf niet van overtuigd is.” Hij voegde eraan toe dat net zoals kunst eeuwen later nog wordt beoordeeld en hergewaardeerd, games en films ook een lang leven kunnen hebben. Hij hoopt dat zijn games op dezelfde manier gewaardeerd zullen worden—tot het punt waarop, hypothetisch, een buitenaards wezen het eeuwen later zou ontdekken en het “geweldig” zou vinden.
“Om te beginnen verandert de manier waarop kunst wordt beoordeeld met de tijd,” zei Kojima (vertaling via Automaton Media). “Net zoals schilderijen worden beoordeeld 100 of 200 jaar na de dood van de kunstenaar, blijven games en films ook bestaan als objecten die worden doorgegeven aan volgende generaties na het overlijden van hun makers. Als ik iets maak waar ik tevreden mee ben, kunnen buitenaardse wezens eeuwen later komen en zeggen: ‘Dat is geweldig.’ Dat is volgens mij wat het betekent om iets achter te laten.”
Hideo Kojima en zijn team bij Kojima Productions hebben momenteel veel op hun bord, met Death Stranding 2: On the Beach in ontwikkeling voor de PS5 en de horrorgame OD voor Xbox. Ondertussen werkt de studio ook aan de spionagetitel Physint in samenwerking met Sony, terwijl er ook een Death Stranding-film in de maak is.