Blizzard Entertainment heeft vandaag aangekondigd dat Diablo IV, het volgende deel in de genrebepalende serie, in 2023 zal verschijnen. Blizzard heeft ook aangekondigd dat Diablo IV naar de Xbox Series X|S en PlayStation 5 komt, naast versies voor Windows PC, Xbox One en PlayStation 4, met cross-play en cross-progressie voor alle platforms.
In Sanctuary – een rijk dat lang is geteisterd door de verwoestende oorlogen tussen de High Heavens en de Burning Hells – zijn sinds de gebeurtenissen in Diablo III: Reaper of Souls al tientallen jaren verstreken, maar de wereld wordt nog steeds geteisterd door een sinistere, corrumperende kracht. En nu is Lilith, the Daughter of Hatred, herboren in de sterfelijke wereld en vastbesloten om opnieuw over Sanctuary te heersen.
Naast de iconische klassen Barbarian, Sorceress, Rogue en Druid wordt de strijd aangegaan met de legendarische Necromancer, de vijfde speelbare klasse, die terugkeert met nieuw ontworpen ondoden-mechanica. Spelers kunnen het Boek der Doden van de Necromancer gebruiken, een volledig nieuwe vaardigheid voor de klasse, waarmee ze het slagveld kunnen domineren met een diepere aanpassing van hun ondodenleger dan ooit tevoren. Vecht met agressieve Skeleton Warriors, vecht als snel aanvallende schermers, verdedigers met zwaard en bord, of zeis zwaaiende maaiers. Laat een litanie aan spreuken los met Skeleton Mages, door ze te doordrenken met schaduw-, koude- en offermagie. Zet tankende Bone Golems, gezondheidsstelende Blood Golems en opladende Iron Golems in. Of offer ze allemaal op om hun kracht te absorberen.
“We kunnen niet wachten om volgend jaar de poorten van de hel te openen – het getalenteerde team achter Diablo IV stelt gameplay voorop bij alles wat ze doen, en ze hebben de grootste en meest ambitieuze visie op Sanctuary tot nu toe gebouwd,” aldus Mike Ybarra, president van Blizzard Entertainment. “Deze uitgestrekte wereld put diep uit de donkere bron van de 25-jarige geschiedenis van de franchise en is ontworpen rond de filosofie van spelerskeuze, en biedt een avontuur dat anders is dan alles wat Diablo-spelers eerder hebben meegemaakt.”
Diablo IV’s versie van Sanctuary is gigantisch, en elke centimeter is doordrenkt met mogelijkheden voor avontuur. Character customization in de game is rijker en uitgebreider dan ooit, en spelers kunnen zich door hun nieuwsgierigheid (en misschien dwaasheid) door meer dan 140 dungeons en tientallen side quests laten leiden in hun jacht naar de overwinning op Lilith’s troepen en hun jacht op een steeds krachtiger uitrusting. Machtige wereldbazen vormen een extra uitdaging in Sanctuary en moedigen spelers aan om samen te werken met anderen die ze op hun reis tegenkomen om ze te verslaan en hun schatten te oogsten. Voor het eerst kunnen spelers de wereld om hen heen voor altijd veranderen door corrupte Strongholds te veroveren en om te bouwen tot vriendelijke buitenposten.
Er is geen gouden pad dat je in Diablo IV moet volgen; spelers kunnen kiezen hoe ze verder willen komen, op welke niet-lineaire manier ze maar willen. Deze open-ended ervaring strekt zich uit tot het eindspel, waar spelers hun vaardigheden kunnen testen in Nightmare Dungeons, kunnen genieten van strijdlustige chaos in speciale PvP-zones, Paragon Boards kunnen bouwen om hun personages verder te ontwikkelen en aan te passen boven het maximale level, en zich kunnen bezighouden met de Tree of Whispers om verdere werelddoelen en bounties vrij te spelen en Legendarische uitrusting te verwerven.