Halo fans gaan mooie tijden be- en herleven met Halo Reach en de Master Chief Collection (MCC) op PC en XBox One. De opgepoetste uitzwaai-game van Bungie had eigenlijk al moeten uitkomen, maar men brengt liever een product uit zonder al te veel bugs en andere problemen, zoals die bij de release van Halo MCC in 2014. De echte fan kan eigenlijk niet meer wachten, maar we weten allemaal dat het succes groter zal zijn met een goedlopende game. En we willen nu eenmaal meer tegenstanders om tegen te spelen, toch?
Hoe zit dat dan eigenlijk met de minimale specs die je nodig hebt om Halo Reach (en MCC) op de PC te kunne spelen? Nou, die zijn inmiddels vrijgegeven en zorgen ervoor dat mensen met een wat minder krachtige PC opgelucht adem kunnen halen. Kijk maar naar de volgende afbeelding:
Zoals je kunt zien, kun je de game puur op minimale niveaus met meer dan 50 fps draaien en wegkomen met een ongelooflijk stoffige oude GeForce GTS 450, die nu tien jaar oud is. Oké, Halo Reach is zelf ook bijna 10 jaar oud, maar uiteindelijk is het erg fijn dat je voor deze remaster niet je PC hoeft te upgraden, al zal het er natuurlijk fraaier uitzien met betere grafische kaarten en processoren. Geïntegreerde grafische kaarten zullen ook goed werken, vooral met modernere processors en later zal er een lijst met de volledige specificaties worden vrijgegeven voor mensen met dit soort kaarten.
Verder hebben we te horen gekregen dat er cross-play mogelijk is tussen spelers van de Windows 10- en Steam-versie en dat is erg fijn. Als je zit te hopen op cross-play mogelijkheden tussen PC en Xbox One, dan moet je voorlopig nog even wachten. Op het moment heeft dat nog geen prioriteit en de vraag is of het er ooit van zal komen. Natuurlijk onderzoekt men bij 343i naar de mogelijkheden, maar het is geen geheim dat je nu eenmaal flink in het voordeel bent met een muis en keyboard. Toch is het fijn als je dit wel zou kunnen doen met custom-games, zodat je in ieder geval de keuze hebt, maar ik zie het niet verschijnen tussen de normale online playlists.
Op het moment van schrijven is er een laatste test gaande voor Halo Reach op de PC. Deze test loopt tot 5 november en laat je met verschillende elementen stoeien, zoals de campaign, ranked/social matchmaking, custom games en verschillende firefight-modes. Ook voor deze test heb je een uitnodging moeten ontvangen en mocht dat niet het geval zijn, moet je net als ik wachten op de volledige uitgave van Halo Reach voor Halo MCC op PC en Xbox One. Het is prima dat de game is uitgesteld en natuurlijk hoop ik erop dat de game dit jaar nog speelbaar is voor iedere MCC-bezitter en uiteindelijk zal de game jarenlang gespeeld worden. Een kleine zorg komt daar wel bij, want er is aan het einde van het jaar al zo veel te spelen, terwijl de game met een zomer release veel meer aandacht had kunnen krijgen.
Hier alvast een YouTube-video van een missie in prachtig 4K:
Hoe dan ook; geduld is een schone zaak en het wachten zal beloond worden met een prachtige remaster van misschien wel de leukste Halo. De echte Halo-fan blijft That’s Gaming volgen voor het meest recente nieuws en de sappigste beelden van alles rondom Halo op PC en console.