Als grootste franchise van Microsoft wordt er vrijwel altijd verwacht dat Halo enige aanwezigheid heeft bij elk evenement dat door het bedrijf wordt gehouden. Dus toen de franchise niets te tonen had op de Xbox Games Showcase van vorige week, waren velen verrast. Er zijn uiteraard rapporten geweest dat 343 Industries op dit moment niet werkt aan nieuwe singleplayercontent voor Halo, maar het langgeruchte battle royale-project Tatanka, ontwikkeld door Certain Affinity, was iets waar velen een aankondiging van verwachtten.
Dus wat heeft geleid tot de beslissing om Halo helemaal niet te laten zien op de showcase? Volgens Xbox-baas Phil Spencer was het simpelweg een kwestie van genoeg te hebben om te laten zien buiten Halo, wat betekent dat er, in tegenstelling tot voorgaande jaren bij Xbox, niet zozeer afhankelijkheid is van de franchise voor een showcase-evenement.
“Ik zou niet zeggen dat Halo minder belangrijk is, maar we hebben nu meer dan 20 studio’s”, zei Spencer in een recent interview met The Guardian. “Ik ga terug naar de jaren waarin we eigenlijk vier games hadden – Fable, Forza, Halo, Gears, de vier ruiters van de apocalyps. We hebben nu veel meer games.”
De ster van de show bij de recente Xbox Games Showcase was natuurlijk Starfield, waarbij de aankomende spacefaring RPG van Bethesda indruk maakte in zijn uitgebreide presentatie. Veel andere aankomende first-party titels werden ook getoond, waaronder Fable, Avowed, Forza Motorsport, Senua’s Saga: Hellblade 2, Clockwork Revolution, South of Midnight, Microsoft Flight Simulator 2024, Towerborne en meer.