Home Gaming Halo Infinite Multiplayer Review – Dikke Basis, Weinig Content

Halo Infinite Multiplayer Review – Dikke Basis, Weinig Content

Het heeft even geduurd, maar er is eindelijk weer een nieuwe multiplayer van Halo en dit keer heeft men bij 343i het roer compleet omgegooid: Halo Infinite is nu free-to-play en is losgekoppeld van de campaign. Dit moderne verdienmodel is de basis van veel shooters, maar past het eigenlijk wel bij Halo? Om hier echt een goed beeld van te krijgen zijn we ’s nachts naar het park vlakbij ons hoofdkantoor gegaan, waar we de grootste Halo-junk van Nederland van zijn bankje hebben gelicht en hem weken lang alle ruimte hebben gegeven om diep in zijn verslaving te zitten. Hieronder lees je het resultaat.

Nou, ik weet niet of ik de grootste Halo-junk van Nederland ben, maar ik heb behoorlijk mijn best gedaan om zoveel mogelijk Halo tot mij te nemen. Laatst kwam Microsoft ter ere van het 20-jarig bestaan van Xbox aanzetten met een aantal interessante stats waaruit bleek dat ik sinds 2007 maar liefst 970 games heb gespeeld. Nu speelde ik eerder al allerlei Xbox-games, maar ik ging pas online vanaf Xbox 360. Mijn meest gespeelde titel was, niet geheel toevallig de game die ik in combinatie met die console aanschafte, Halo 3. Nadat ik de eerste twee Halo’s helemaal grijs had gespeeld op de allereerste Xbox, was het nu tijd om online eens het avontuur op te zoeken. Samen met een groep vrienden maakte wij Xbox Live onveilig en na drie jaar stapten wij over naar de nummer 2 uit het lijstje van meest gespeelde games: Halo Reach.

Inmiddels zijn we inmiddels allemaal in het bezit van kinderen en hebben we helaas wat minder tijd voor games dan voorheen, maar sinds de aanschaf van een Xbox One hebben we in de afgelopen 7 jaar wel wat potten Halo: The Master Chief Collection (MCC) kunnen spelen en daarmee wordt ook de derde plek van het lijstje ingenomen door een Halo-game. Opvallend is het wel, want de games die we in MCC spelen zijn voornamelijk Halo 3 en Halo Reach! Dit vertel ik allemaal om aan te geven hoe graag wij ons in het Halo-universum begeven en dat we dat echt achterlijk veel uren hebben gedaan.

Bungie vs 343i

Na het lezen van bovenstaand verhaal is je vast opgevallen dat we Halo 3 en Reach blijven spelen, terwijl er in de tussentijd meerdere Halo-games zijn uitgekomen. Halo is ontwikkeld door Bungie en dat heeft men dus gedaan tot en met Reach, daarna werd het stokje overgenomen door 343i, een studio speciaal opgezet voor het maken van Halo-games. Daar heeft onze relatie met Halo een serieuze knauw gekregen en dat heeft niet alléén maar te maken met het verschil in benadering van Halo’s multiplayer. Halo 4 zag er best cool uit, maar de multiplayer liet flink te wensen over. Ten eerste gebeurde er enorm veel random events tijdens een potje, waardoor de verhouding tussen tactiek en wapens niet meer in balans was. Ten tweede mistte het enorm veel content, waaronder de mogelijkheid om ranked te spelen. Pas 6 maanden later kwam 343i met een update waarbij men de mogelijkheid tot ranked matches had toegevoegd, maar die bleek niet compleet en de populatie was alweer vertrokken naar andere games. Daarnaast waren de maps van een zeer laag niveau en was de gameplay overladen met allerlei Spartan Abilities, die óók niet in balans waren.

In 2014 kregen we een figuurlijke vuist in ons gezicht, aangezien 343i’s tweede kans, Halo: The Master Chief Collection, in onspeelbare staat werd afgeleverd. Volgens 343i zou dit zo snel mogelijk opgelost worden, maar het duurde uiteindelijk zo’n 3 tot 4 jaar voordat de boel daadwerkelijk speelbaar was. Intussen was Halo 5 al uitgekomen, compleet met enorm slechte campaign en wéér een onvolledige multiplayer. Veel spelers waren echter zeer enthousiast over Halo 5’s online gedeelte en eerlijk gezegd was het allemaal niet zo slecht als Halo 4, maar persoonlijk voelde elke map hetzelfde aan en waren de maps alleen maar gemaakt met die abilities in gedachte. Achteraf gezien hebben wij enorm traumatische herinneringen overgehouden aan het afscheid van Bungie en wisten we toen nog niet dat het voor ons het einde was van een tijdperk waarin het voelde alsof wij de doelgroep waren van Halo. Er was vanuit de Halo community in de Bungie-periode genoeg geklaag over content en bepaalde gameplaykeuzes, maar voor ons voelde het meer als scifi-shooter met flink wat militaire invloeden, terwijl 343i’s Halo’s meer voelde als scfi alleen.

Je merkt het al, hier zou ik zomaar boeken vol over kunnen schrijven, maar ik vind het belangrijk dat je weet dat mijn vrienden en ik behoorlijk sceptisch waren bij de gedachte van een nieuwe 343i-Halo. Na het zien van de eerste teaser van Halo Infinite werd ik persoonlijk erg enthousiast, al merkte ik bij vrienden dat zij eerst de kat uit de boom wilden kijken. Tot op de dag van de release van Halo Infinite multiplayer bèta speelden we wekelijks nog in Halo Reach en werd het eindelijk tijd om eens te gaan stoeien met 343i’s nieuwste poging.

Free-To-Play? Weinig-To-Play!

De multiplayer van Halo Infinite is free-to-play en in eerste instantie klinkt dat als goed nieuws voor de Halo-klant, want wie wil er nu niet gratis gamen? Daarnaast is het ook nog eens losgekoppeld van de campaign en dat zou in de praktijk voordeel op moeten leveren voor de portemonnee van de gamer. En geeft 343i en Microsoft eens ongelijk; bijna alle grote shooters hebben een free-to-play multiplayer, die binnen een korte tijd enorm veel gamers aan zich weten te binden. Hiermee volgen ze het voorbeeld van games als Fortnite, Apex Legends en Warzone, die naast spelende gamers ook een hoop kijkende gamers aantrekken via streamingservices als Twitch. Via microtransacties hoop men alsnog veel geld binnen te halen en dat blijkt in de praktijk ook enorm te werken, want het geld stroomt binnen bij uitgevers en ontwikkelaars.

Het idee dat games in zijn geheel moeten worden gekocht is ouderwets en zorgt voor een enorme drempel in het aantal potentiele spelers van je game, want als men allemaal gratis kan instappen zullen er meer aansluiten. Als een klein deel daarvan wat aankopen doet via microtransacties, dan haalt men vele malen meet geld binnen dan bij een volledige game. Helaas blijkt dit meestal wél gevolgen te hebben voor de uitvoering van alle content in de game en daarbij moet je bijvoorbeeld denken aan de nadruk op het uiterlijk van je personage. Waar eerdere Halo’s wel de mogelijkheid hadden tot het customizen van je Spartan, je speelde bijna alle potjes in het rood of blauw, behalve in de FFA (Deathmatch- ieder voor zich). In Halo Infinite hebben alle spelers een gloed over zich heen, waardoor je kunt zien of je te maken hebt met een teamgenoot of een tegenstander. Persoonlijk wordt ik er eerder koud dan warm van en heb ik liever red vs blue, maar ik begrijp ook dat je minder outfits verkoopt als je er tijdens wedstrijden niets van ziet.

Om deze outfits en onderdelen te kunnen dragen moet je XP verdienen door dagelijkse, wekelijkse en/of seizoensgebonden challenges voltooien. Mocht je nooit wat geld uitgeven aan zo’n outfit (je hebt er tijdens de match helemaal niets aan), dan kun je alsnog XP verzamelen, maar dan gaat dat extra langzaam. Of we het nu leuk vinden of niet, voor veel mensen is een goed lopend XP-systeem essentieel, vooral als je er extra geld voor uitgeeft. Het systeem in Halo Infinite is zo raar dat je bij aankoop van een bepaald onderdeel, je vooraf wel even moet checken of je deze wel unlocked hebt, want anders kan jij je aangeschafte pakkie nog steeds niet dragen. Dus klagen deze spelers dat het XP-systeem niet goed werkt, waar andere Halo-spelers weer negatief op reageren, maar als we allemaal eerlijk zijn kunnen we niet om de eerste groep klagers heen. Zij zijn immers juist die type gamers die geld besteden aan een free-to-play multiplayer en daar draait het hele verdienmodel om.

Persoonlijk heb ik nooit gevraagd om een free-to-play benadering van Halo en ik had er verder geen problemen mee gehad als we verder wel de volledige ervaring hadden gekregen, maar dat is niet het geval. Er zitten maar een paar maps in, waarvan 1/3 bedoeld is voor 12v12 Big Team Battle (BTB) en de andere maps niet allemaal geschikt zijn voor meerdere speltypen. Voor meer content zal je waarschijnlijk op seizoen 2 moeten wachten en dat gaat ongeveer 6 maanden duren. Het lijkt erop dat we het tot die tijd moeten doen met een zeer klein aantal playlists, die allemaal ook nog eens gemixt zijn. In de afgelopen paar weken hebben we bijna honderd potten gespeeld, waarvan er maar twee ouderwets ‘Slayer’ (Team Deatchmatch) waren. Nu hebben we geen problemen met ‘Odd Ball’ of ‘Capture the Flag’, maar die gebruiken wij meestal als variatie, terwijl we toch echt voor ‘Slayer’ komen. Of je nu social of ranked speelt; je zal voornamelijk met een ‘bal’ moeten rennen of een vlag moeten verdedigen/stelen. Na er een tijd over nagedacht te hebben denk ik dat het te maken heeft met het kleine aantal maps, want als je Slayer speelt en je krijgt telkens maar 1 of 2 verschillende maps, dan wordt je het spel snel zat. Tóch zorgde de keuze voor gemixte playlists er juist bij mij voor dat ik de drang naar het spelen van Halo Reach weer voelde.

Na regen komt zonneschijn

Uiteraard kan ik mij voorstellen dat je bovenstaand verhaal leest en denkt dat ik geen toekomst zie voor Halo Infinite, maar dat is niet waar, integendeel! Voor het eerst sinds Halo Reach heb ik het idee dat ik daadwerkelijk de nieuwste Halo aan het spelen ben in plaats van een slap aftreksel ervan. Als een kind zo blij ben ik met de keuzes, die men bij 343i heeft gemaakt op het gebied van essentiële Halo-gameplay. Allereerst is jouw Spartan iets minder uitgerust met allerlei toeters en bellen, want gelukkig is er dit keer geen overvloed aan Spartan Abilities. Persoonlijk had ik ook graag afstand gedaan van sprinten en sliden, maar er zijn genoeg spelers die daar graag gretig gebruik van willen maken en die twee abilities hoeven verder niet game-brekend te zijn. Dat wil niet zeggen dat er geen gekke dingen gebeuren, maar doordat deze gekke dingen nu zijn omgevormd in de (van Halo 3) terugkerende equipment krijgt Halo Infinite weer een flinke dosis mapcontrol, wat het spelen in teams ten goede komt.

Voor mij draait een goede pot multiplayer om een combinatie van het innemen of nalopen van strategische punten op de map, het vechten om bepaalde wapens/equipment en het slim gebruik maken van de sandbox. Deze drie dingen waren amper of helemaal niet aanwezig in Halo 4/5 en gelukkig hebben ze bij 343i eindelijk het licht gezien. Neem bijvoorbeeld de Grappling Hook, waarmee jij jzelf snel kunt verplaatsen, maar ook wapens naar je toe kunt trekken. Naast deze basisfuncties kun je ook op een creatieve manier tewerk gaan door de camera slim te draaien, waardoor je om objecten heen kunt draaien of er onderdoor kunt slingeren. Of dit voorbeeld: een Warthog met twee tegenstanders rijdt over een map, terwijl jij je Grappling Hook gebruikt om achterop de Warthog te komen. De tegenstanders rijden op dat moment net terug naar hun basis, waardoor jij met een sterk wapen (achterop de Warthog) los kunt gaan op hun teamgenoten. De tegenstanders in de Warthog besluiten om het voertuig van de afgrond te rijden, met iedereen erin. Tijdens de val naar beneden stap jij uit de Warthog en schiet jezelf op het laatste moment nog de kant op, terwijl je tegensanders het ravijn in blijven storten. Momenten zoals deze komen vaak voor en geven de game een échte Halo-feel.

De wapens zijn een mix tussen oude, vertrouwde klassiekers, vervangen wapens en een aantal nieuwkomers. Ondanks dat 343i enorm haar best heeft gedaan om elk wapen uniek te maken werken ze net allemaal naar behoren. Zo is de Assault Rifle van afstand bijna even effectief als een BR en dat lijkt een erfenis uit Halo 5, waar elk wapen in elke situatie gebruikt moest kunnen worden, terwijl het verschil in kracht, afstand en snelheid juist voor meer interessante acties en wedstrijden zorgen. Gelukkig geldt dit niet voor alle wapens, maar valt het verder niet goed te praten wat ze met de geliefde Shotgun hebben gedaan. Deze is nu automatisch, maar het komt er vooral op neer dat je deze ook meer van afstand gebruik in plaats van dichtbij. Natuurlijk wordt ruimtes verdedigen met een shotgun vaak gezien als camping, maar een goede Halo-game geeft je meerdere manieren om wat tegen campers te doen en juist dát spelletje zorgt ervoor dat stilstaan met een shotgun soms een strategisch element heeft. Als je goed met elkaar communiceert laat je elkaar weten dat ze daar dus staan en ga je slimme manieren bedenken om zo iemand alsnog om te leggen in plaats van als een kip zonder kop telkens de val in te lopen. Meestal weten je na een goed aantal potten welke plekken dit zijn en daar probeer je dan weer op in te spelen. Als 343i de wapens beter weet te balanceren, dan krijgen we meer van dat soort heerlijke strategische puzzeltjes in de game, maar nu kan men iets teveel van alle standpunten.

De maps hebben dit keer veel meer variatie dan de maps in Halo 5 en zijn daarnaast ook nog eens minder druk ingericht. De beste Halo Maps zijn eigenlijk de meest simpele, waarbij meer opsmuk in de details juist afleid van het geheel. Weg zijn al die rare fabriekmaps uit Halo 5, deze hebben plaatsgemaakt voor maps uit verschillende biomen. De maps zijn daarnaast ook erg kleurrijk en prettig om te zien, waarbij kleine details (zoals bijvoorbeeld zand) vele malen effectiever overkomen dan al dat drukke gedoe in Halo 5. Persoonlijk houd ik uiteindelijk het meest van de wat kleinere Arena-maps, waarbij er veel gebruik wordt gemaakt van symmetrie. Dat zit wel in Infinite, al zijn de meeste maps asymmetrisch en dat levert vaak oneerlijkere situaties op, al is ook dit niet zo erg als bij Halo 4. De gameplay is verder enorm soepel, komt wat minder statisch over dan andere Halo’s en zijn daarnaast leuk om te spelen. Als laatste moest ik van mijn Halo-vrienden even vermelden dat er ook nog gewerkt moet worden aan de feeling van de voertuigen, terwijl ik daar zelf weinig last van heb gehad. Maar ja, meestal sta ik dan ook achterop een Warthog en hoef ik mij verder niet druk te maken over de besturing van zijn voertuig.

De toekomst

Het idee achter Halo Infinite is dat dit de Halo-game wordt, waar alle content van de aankomende jaren in zal verschijnen en laten we hopen dat we over een jaar of twee kunnen zeggen dat dit de meest complete Halo is. Tot die tijd moeten we het doen met wat we nu hebben en dat is zeker niet slecht, alleen hoop ik dat de populatie dan nog aanwezig is. We zullen regelmatig terugkeren om te kijken hoe het ervoor staat met Halo Infinite en de review updatem.