Home Gaming Gundam Breaker 4 review, de aanpassingen zijn bijna eindeloos

Gundam Breaker 4 review, de aanpassingen zijn bijna eindeloos

Na de teleurstelling van New Gundam Breaker stond ik behoorlijk negatief tegenover Gundam Breaker 4. Het vorige deel was niet goed neergezet en ik was bang dat de serie misschien zijn glans verloren had. Zeker omdat veel mensen lovend waren over Gundam Breaker 3. Maar ik besloot het toch een kans te geven, en tot mijn grote verrassing wist Gundam Breaker 4 me binnen de kortste keren weer helemaal in de wereld van Gundam te trekken. Het is niet alleen een enorme verbetering ten opzichte van zijn voorganger, maar ook een game die je als fan van mecha-actie gewoon gespeeld moet hebben, zelfs als je weinig ervaring hebt met eerdere Gundam-games.

Een van de eerste dingen die me opviel, is de enorme hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden die de game biedt. Dit is waar Gundam Breaker 4 echt in uitblinkt. Met meer dan 250 verschillende kits kun je je eigen droom-Gundam in elkaar zetten. Of je nu fan bent van de klassieke RX-78 of liever kiest voor een van de modernere modellen, er is voor ieder wat wils. Wat echt geweldig is, is dat je verschillende onderdelen van verschillende modellen kunt mixen en matchen. Zo kun je iets compleet unieks bouwen, iets dat volledig jouw eigen creatie is. Ik merkte dat ik uren bezig was met het finetunen van mijn robot, en voordat ik het wist, was ik compleet in de wereld van Gunpla gezogen.

Het bouwen van je Gundam voelt niet alleen heel makkelijk aan, het geeft ook echt een gevoel van voldoening. Het lijkt wel alsof je een fysiek model in elkaar zet, maar dan zonder alle rommel die je er thuis van zou hebben. Het hele proces is soepel en toegankelijk, zelfs als je niet bekend bent met bouwen. Het kleurensysteem is tot in de kleinste details uitgewerkt, waardoor je je creatie precies kunt personaliseren zoals jij dat wilt. Je kunt uren besteden aan het perfectioneren van het uiterlijk van je Gundam, en dat is een van de dingen die dit spel zo verslavend maakt.

Wat de gameplay betreft, doet Gundam Breaker 4 gelukkig veel goed. De verhaallijn is misschien niet het meest originele, maar het is genoeg om je genoeg te entertainen om door te spelen. Het verhaal dient vooral als achtergrond voor de echte ster van het spel: de actie. De missies variëren van het neerhalen van golven vijanden tot het opnemen tegen gigantische eindbazen. Het gevechtssysteem is op een slimme manier verbeterd met nieuwe functies zoals het dual-wielden van wapens, waardoor de gevechten dynamischer en spannender aanvoelen. Je kunt nu bijvoorbeeld twee zwaarden of een combinatie van wapens gebruiken, wat zorgt voor meer variatie in de gevechten.

Als je eerder games hebt gespeeld zoals Dynasty Warriors, dan zal de gameplay je bekend voorkomen. Het is namelijk grotendeels een hack-and-slash-game, wat betekent dat je veel vijanden tegelijk moet verslaan in snelle gevechten vol met actie. Echter wordt de game soms wel repetitief. Gelukkig kan je door de enorme hoeveelheid aanpassingsmogelijkheden je Gundam steeds opnieuw samenstellen, waardoor je ervaring wel iets anders wordt. Echter wordt ook dat op termijn repetitief, wat jammer is.

Een ander sterk punt van Gundam Breaker 4 is de online modus. Hier komt het spel echt tot zijn recht. Je kunt niet alleen met je zelfgemaakte Gundam online gaan om samen met anderen missies te voltooien, maar er zijn ook toernooien en clans waar je aan kunt deelnemen. Dit voegt een sociale dimensie toe aan de game die echt het gevoel geeft dat je deel uitmaakt van een community. Het is geweldig om rond te lopen als je eigen, unieke Gundam-avatar en andere spelers te ontmoeten. Bovendien kun je zien wat anderen hebben gebouwd, en dat geeft je vaak weer nieuwe ideeën voor je eigen creaties.

Grafisch zet Gundam Breaker 4 ook een sterke prestatie neer. De omgevingen zijn misschien niet altijd even gedetailleerd, maar de Gundams zelf zien er fantastisch uit. Dit zorgt wel voor een aparte ervaring, omdat omgeving en Gundam niet echt grafisch samengaan. Een leuke nieuwe toevoeging is de Diorama-modus. Hier kun je epische scènes maken met je zelfgebouwde Gundams en ze in verschillende poses plaatsen. Het is bijna een minigame op zich en biedt eindeloze mogelijkheden om de perfecte foto van je creatie te maken.

Gundam Breaker 4 weet echt wat het doet en doet het goed. Waar New Gundam Breaker teleurstelde met een zwakke uitvoering, slaagt dit spel erin om die fouten te herstellen en zelfs meer te bieden dan je misschien verwacht had. Het is een feest voor elke fan van de franchise en een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in mecha-games. Zelfs als je weinig ervaring hebt met eerdere delen, zul je hier je plezier vinden.