Home Gaming Guayota Review

Guayota Review

Guayota is een titel waarvan ik van tevoren geen idee had dat die zou gaan verschijnen en wat het precies doet. Toen ik de trailer zag en wat gameplay had ik toch zoiets van: dit ziet er interessant uit. De game zag er uit als een old-skool The Legend of Zelda titel maar dan met een eigen sausje. We hebben de game uitgebreid gecheckt en hieronder zie je ons oordeel van Guayota!

De game Guayota haalt zijn inspiratie uit de mythologie van de Canary Islands en het Guanche volk. Het verhaal draait om de zoektocht naar het legendarische St. Brendan’s Island. Dit eiland zou bekend staan als het paradijs op aarde. Jij speelt als een onderzoeker om St. Brendan’s Island te gaan zoeken en onderzoeken. Jij en je bemanning stranden op een mysterieus eiland en het is aan jou om te gaan onderzoeken wat er precies allemaal zich afspeelt op het eiland. Dit doe je door drie tempels vol met puzzels te behalen.

Guayota heeft een unieke feature in het gameplay design dat ik heel erg vet vond. Het heeft namelijk de mogelijkheid om door twee dimensies te gaan en te puzzelen. De game laat je als health bar een vlam zien. Wanneer je als het hoofdkarakter meerdere keren geraakt word word de vlam kleiner en kun je sterven. In dit geval gaat je karakter niet echt dood maar naar een alternatieve versie van het level om daar de puzzel te voltooien die in beide dimensies anders vorm gegeven zijn. Ik zelf vind dit idee heel leuk verzonnen.

Wat wel te merken is is dat de puzzels die je moet opknappen wanneer je vlam gedoofd is makkelijker zijn dan de puzzels met vlam. Waar je bij de vlam puzzels moeilijke opdrachten krijgt is het zo dat je bij de andere dimensie meer uitgangen moet gaan zoeken.

Guayota heeft wat ik al eerder zei erg veel goede puzzels maar het word wel flink moeilijk gemaakt door de afwezigheid van een hint systeem. Dit zorgt er wel voor dat je soms sneller wil opgeven want sommige puzzels kunnen zeer maar dan ook zeer frustrerend zijn.

Guayota is een titel waarin puzzel gamers zeker hun ei in kwijt kunnen. De tekenstijl en de puzzels zijn erg goed gedaan. Helaas is het enige wat je in de game kan doen: puzzelen, luisteren naar dialoog en dat was het zo’n beetje heel veel variatie heeft het nog niet in zich. Ben je dus een fan van puzzel titels dan ben je bij Guayota precies op het goede adres maar verwacht naast puzzels en het luisteren naar het verhaal niet veel bijzonders.

Guayota is verkrijgbaar voor Nintendo Switch en PC via Steam.