Home Gaming GTFO Review, Hardcore maar niet alleen

GTFO Review, Hardcore maar niet alleen

We leven tegenwoordig in een wereld waar de ene game toch altijd een beetje op die andere lijkt. Zo is het voor spelers vaak snel gewenning om een game in te stappen. In GTFO is dat toch net even anders, dit is niet zomaar een game waarin je even begint. Nee, GTFO is rete moeilijk.

Maak je klaar om samen met je vrienden op de PC of wat online gasten een team te vormen, alleen is namelijk echt moeilijk. Zorg ervoor dat je beschikt over een goeie coördinatie want je komt terecht in een echte survival horror game..

Voor het verhaal heeft 10 Chambers het gemakkelijk gehouden. Spelers nemen de rol van gevangen op zich welke in een complex worden gedropt, dit complex wordt bestuurd door een AI programma genaamd The Warden. The Warden verwacht van de speler dat ze soort gelijke pick and grab missies voltooien, maar dit zal natuurlijk niet geheel simpel verlopen. Er lopen hordes monsters rondt, genaamd Sleepers. Het is dan ook handig om goed te sluipen en je vuurwapens pas als allerlaatste te gaan gebruiken.

Het doel is om voor de Warden missies genaamd Rundowns te voltooien. Doormiddel van elke Rundown te voltooien kom je dieper in het complex, hiermee wordt de puzzel steeds moeilijker. 10 Chambers heeft al laten weten dat in nieuwe updates de cycle rate van de Rundowns zal veranderen, hierbij komen er nieuwe missie types en geeft het voor de blijvende speler een nieuwe lading uitdagingen.

Voor de start van de game was de eerste Rundown al pittig genoeg. Het is mogelijk om de missies in je eentje aan te gaan, maar verwacht niet het succes dat je zou hebben als je met een team kwam. GTFO is nou een maal een titel die echt is ontworpen om met een volledig team aan te gaan. Daarnaast  zorgt de game ervoor dat je goed van start kan, het geeft je vanaf begin de juiste tools voor de klus. Het heeft geen XP progressie of unlock systeem. Daarentegen heeft het meteen een goeie lading inventory.,

Je primaire en secundaire wapens zijn eigenlijk wel de bekende wapens, gevechtswapens, shotguns, pistolen etc. Maar dan zijn er nog de specials, deze kan ieder lid voor zichzelf instellen, hiermee krijg je toch een beetje diversiteit. Elke tool beschikt over een unieke functie die de speler kan helpen. Zo is er een Bio Tracker om Sleepers te zien en te taggen door muren, dit is extreem handig. Maar vlak ook de Sentry Gun niet uit.

Aangezien de game nou niet draait om run en gun, maar meer een basis is voor het goeie sluipen, zal je dan ook het merendeel van de game aan het sluipen zijn en diverse Sleepers afmaken met Melee. Maar als er dan een zwerm op je af komt ligt het eraan hoe goed jij met je team communiceert en hiermee afrondt.

De game zit vol met stevige puzzels, GTFO spelers kunnen zich dus naast wat schieten en sluipen opmaken voor stevig nadenk werk. Het is dus nodig dat je onder hoge druk nogsteeds rustig kan nadenken en die puzzel kan oplossen. Het oplezen van een code, zodat je team maat aan de andere kant de code weer kan indrukken, dit terwijl er een flinke zwerm sleepers aankomt. Je hart vindt je vanzelf terug in je keel.

Helaas voor het begin waar ik startte met de titel was er nog geen in-game matchmaking, 10 Chambers liet weten dat het dit op een later moment zou willen toevoegen aan de titel. Ik had niet altijd vier vrienden die de game met me konden spelen. Soms dacht ik dan maar alleen te starten, dat is niet heel handig. Wat ook mist in de game is Voice Chat, je bent afhankelijk van Discord of Whatsapp groep. Of andere manieren. Het is daarmee allemaal niet echt optimaal.

10 Chambers heeft laten weten dat het met GTFO terug naar de klassieke shooter wilt, niet meer de filosofie van je voltooid iets en krijgt iets vets. Nee, je krijgt hier niks voor het voltooien van je missie. Het is enkel nog niet zeker of dit zo blijft.
In de toekomst is het heel goed dat we nog karakter bewerking gaan zien, wat gear progressie. De studio liet wel weten dat het niet zal gaan komen met een season pass of lootboxen, het legt de focus echt goed op andere methode, deze zijn dan enkel puur cosmetisch.

GTFO is een hardcore ervaring en echt niks anders. Voor groepen vrienden is dit de ultieme game om samen te overleven. Maar als solo gamer haal je hier geen genot uit.

We wachten af hoe de game over de maanden gaat veranderen en wat er op de plank ligt. Voor mij ligt hij er nu naast.