Home GamingPC GTA 6 Xbox Series S versie en de zorgen om de performance zijn geen issue, aldus Take Two CEO

GTA 6 Xbox Series S versie en de zorgen om de performance zijn geen issue, aldus Take Two CEO

by Mark van Truijen

Technisch gezien is de Xbox Series S een minder krachtige spelconsole in vergelijking met de Xbox Series X. Door de jaren heen hebben verschillende ontwikkelaars hun zorgen geuit over het ontwikkelen voor de console en het bereiken van een optimaal prestatieniveau. Wanneer een technisch veeleisende game als GTA 6 op de console wordt uitgebracht, rijst uiteraard de vraag of de console het aankan.

Toch gelooft Take-Two-voorzitter en CEO Strauss Zelnick dat de zwakkere hardware van de Xbox Series S geen probleem zal zijn voor Grand Theft Auto 6. In een recente conference call over de kwartaalcijfers van Take-Two verklaarde hij dat, ondanks de ervaring van Rockstar met verschillende soorten hardware en de bijbehorende uitdagingen, zij het platform zullen ondersteunen zolang er spelers op actief zijn.

“Luister, we ondersteunen de platforms waar de consumenten zich bevinden zolang zij daar zijn, en we vinden manieren om platforms te ondersteunen ondanks verschillende technische niveaus,” aldus Zelnick.

Zelnick benadrukte dat hij zich totaal geen zorgen maakt over mogelijke prestatieproblemen op de Xbox Series S. Volgens hem zal het publiek komen als het eindproduct goed is. “Onze labels zijn daar echt goed in. Ik maak me niet echt zorgen. Ik heb me nooit zorgen gemaakt over waar hardware heen gaat. En ik heb dit al vaak door de jaren heen gezegd, omdat ik ten eerste geen zorgen heb over dingen waar ik geen controle over heb. Ten tweede geloof ik in het publiek. Het publiek zal komen als je geweldige content hebt, en dus moeten we er gewoon voor zorgen dat we op verschillende platforms aanwezig zijn.”

Zoals eerder vermeld, vormt de Xbox Series S een uitdaging voor verschillende ontwikkelaars. De aankomende en zeer verwachte openwereld-shooter S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl draait momenteel op 35 frames per seconde op de console, met nog ruimte voor verbetering. De ontwikkelaar lijkt een hogere framerate te kunnen behalen, maar dat gaat dan ten koste van de visuele kwaliteit en beeldresolutie. Alan Wake 2-ontwikkelaar Remedy gaf aan dat het geheugen en de GPU van de console een “probleem” vormen en erkende dat de beste visuele ervaring op high-end hardware ligt. De Xbox Series S-versie van Baldur’s Gate 3 kon pas optimaal draaien nadat de ontwikkelaar erin slaagde het gebruik van VRAM met 34% te verminderen. Al met al is het voor de ontwikkelaars niet eenvoudig geweest om hun games werkend te krijgen op Microsofts minder krachtige console.

De uitspraken van Zelnick zouden de zorgen van Xbox Series S-spelers over de prestaties van GTA 6 enigszins moeten wegnemen. De daadwerkelijke prestaties moeten nog blijken, maar gezien Rockstar’s expertise in het optimaliseren van hun games over verschillende consolegeneraties heen, zal de Xbox Series S-versie van Grand Theft Auto 6 waarschijnlijk probleemloos zijn.

Grand Theft Auto 6 wordt naar verwachting uitgebracht op de PS5, Xbox Series X en Xbox Series S in de herfst van 2025. Of die releaseperiode wordt gehaald, valt nog te bezien, maar volgens Zelnick is het team vol vertrouwen dat dit gaat lukken.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x