Hoewel het nog onduidelijk is of Grand Theft Auto 6 bij de release exclusief singleplayer zal zijn en later een online gedeelte krijgt – zoals bij GTA 5 en Red Dead Redemption 2 het geval was – lijkt Rockstar Games wel grote plannen te hebben voor de online ervaring. Vooral user-generated content (UGC) zou een veel grotere rol kunnen spelen in de volgende iteratie van GTA Online.
Rockstar in gesprek met content creators
Volgens een nieuw rapport van Digiday is Rockstar Games in gesprek met GTA-content creators, maar ook met makers van content voor bijvobeld Roblox. De uitgever lijkt plannen te hebben om spelers de mogelijkheid te geven om de gamewereld en assets aan te passen, zodat ze hun eigen intellectuele eigendom – en mogelijk zelfs merkpartners – naar GTA 6 Online kunnen brengen.
Het rapport, dat gebaseerd is op drie “industry insiders”, stelt dat de gesprekken tussen Rockstar en mensen die de content maken nog in een vroeg stadium zijn. Er is nog geen duidelijkheid over hoe creators precies zullen profiteren van hun betrokkenheid bij GTA 6 Online, behalve door de exposure die het kan opleveren.
Ondanks dat Rockstar zelf nog niets heeft bevestigd over deze nieuwe online mogelijkheden, lijkt het erop dat GTA 6 Online een flinke stap vooruit gaat zetten op het gebied van spelersgestuurde creativiteit. Hoe dat er precies uit gaat zien, blijft nog even afwachten.
Grand Theft Auto 6 staat gepland voor een release in het najaar van 2025 op PS5 en Xbox Series X/S.