Terwijl Sony en Microsoft volgend jaar een nieuwe generatie consoles aan de gamers gaan presenteren, is Google bezig met gamers warm te maken voor hun online alternatief voor consoles. Als het aan Google ligt kopen we straks helemaal geen console meer, maar gebruiken we apparaten die we al bezitten (zoals pc’s, tablets en telefoons) om onze nieuwste games te kunnen spelen. Google’s online gaming service Stadia moet in november gaan uitkomen en wij zullen in de aankomende tijd heel veel nieuws gaan ontvangen over deze poging van Google gaming te veroveren.
Naast de voordelen die je kan hebben bij het spelen van Football Manager op Stadia en de enorme rekenkracht (o.a. meer dan 10 teraflops) schijnt de service ook voordelen te hebben tijdens het spelen van online multiplayer games. In een interview met Kinda Funny Games gaf ‘Director of Games’ Jack Buser aan dat het zo lang duurde voordat er bijvoorbeeld Battle Royale games op de markt kwamen, omdat het erg lastig is om zoveel verschillende apparaten met elkaar te verbinden. Volgens Buser werkt dit met Stadia anders, omdat de informatie minder apparaten hoeft te bereiken.
“Een ander voorbeeld dat we geven is, als je een Battle Royale-game neemt, speel je met honderd spelers”, zegt Buser. “En eigenlijk is je pc of je console bezig om te coördineren met mijn pc en mijn console. En er zijn 98 andere pc’s en consoles, en ze proberen ze allemaal met elkaar te verbinden om het te laten lijken alsof er honderd mensen rond hetzelfde slagveld rennen, toch? Het is een heel moeilijk technisch probleem, en daarom zijn Battle Royale-games relatief nieuw, het duurde even voordat we erachter kwamen. Hoe synchroniseer je honderd verschillende consoles en de huiskamers van mensen met verschillende gradaties van internetconnectiviteit over de hele wereld? Dat is moeilijk.”
“Met de ultrahoge bandbreedte en super-stabiele verbindingen van Stadia kunnen multiplayers veel beter zijn dan op de console. Zo zou het kunnen dat er niet alleen honderd spelers in een map zitten, maar duizenden. Stadia is ’s werelds grootste LAN-feest!”, aldus Jack Buser van Google zelf. Wat hierbij interessante informatie is, is het feit dat Google geen extra kosten in rekening zal brengen om online multiplayer te kunnen spelen.
Het wordt allemaal erg spannend en mooi om te zien hoe Stadia door het publiek ontvangen zal worden. Daarnaast is Google niet de enige die met een game-streaming service gaat komen, want ook Microsoft en Amazon komen met een vergelijkbare service. Voor de gamers zelf is het fijn dat we zelf de keuze kunnen maken waar gaming naartoe gaat en de tijd zal vast uitwijzen dat streaming en consoles prima naast elkaar kunnen leven of elkaar aanvullen.