Dragon Age: Dreadwolf is het spel waar BioWare op dit moment volledige aandacht voor heeft, maar zodra de fantasy RPG is uitgebracht (wat mogelijk pas laat in 2024 kan zijn), zal de studio zich richten op de volgende aflevering in de Mass Effect-franchise. De sci-fi RPG is momenteel in de preproductiefase, wat betekent dat er nog veel is dat we nog niet weten, maar het lijkt erop dat er desondanks enkele cruciale details zijn doorgesijpeld.
Onlangs, tijdens de Xbox Two-podcast, beweerde de journalist van Windows Central, Jez Corden, dat het volgende Mass Effect-spel de open wereld-formule zou kunnen laten vallen die werd geïntroduceerd in Mass Effect: Andromeda uit 2017, en in plaats daarvan weer de meer lineaire structuur van de oorspronkelijke Mass Effect-trilogie zou aannemen.
“Ik heb gehoord dat Mass Effect de open wereld laat vallen en teruggaat naar zijn klassieke formule,” zei Corden. “Ik weet niet of het 100% nauwkeurig is, maar het is een gerucht in de industrie.”
Natuurlijk, zoals eerder vermeld, bevindt het spel zich nog steeds in de preproductiefase, wat betekent dat er een goede kans is dat er nog veel is aan de ervaring waar zelfs BioWare nog niet helemaal uit is, dus of het al dan niet open wereld wordt, is mogelijk nog niet definitief beslist.
Desalniettemin, gezien het feit dat Mass Effect: Andromeda veel kritiek kreeg voor de implementatie van open wereld-ontwerp (onder andere dingen), zou het niet verrassend zijn om te zien dat BioWare teruggaat naar wat de serie traditioneel bekend en goed in is geweest.
Afgezien van het feit dat het gebouwd zal zijn op Unreal Engine 5, zijn er momenteel weinig details bekend over het volgende Mass Effect-spel, hoewel er enkele mogelijke hints te halen zijn uit een poster en een mysterieuze teaser die BioWare in het verleden heeft uitgebracht.