Home Featured Gears 5 Review

Gears 5 Review

Gears of War is al jaren het parade paardje van Microsoft. Na 4 delen op de Xbox 360 heeft maker The Coalition het overgenomen van Epic Games voor het maken van de games voor de Xbox One. De vorige delen voor de Xbox One van The Coalition waren Gears of War: The Ultimate Edition en Gears of War 4. Deze games werden zeer goed ontvangen en de hype rond Gears 5 was begonnen na het einde van Gears of War 4. Weet The Coalition een goed nieuw deel neer te zetten of kun je hem beter uit de budgetbak halen? Je leest het in de review van Gears 5.

LET OP DEZE REVIEW BEVAT SPOILERS VAN GEARS OF WAR 4!!!

Na het verhaal van Gears of War 4 gaat het nieuwe deel Gears 5 meteen door. Kait heeft een flinke klap gekregen door de dood van haar moeder. Haar oom Oscar is verdwenen ( meegenomen door een Snatcher ) en iedereen is in rep en roer. Kait, JD, Del en Marcus gaan op zoek naar de Hammer of Dawn om verdere vijanden uit te schakelen in Azura. Heb je dit gedaan ga je in het verhaal 4 maanden verder en krijg je het nieuwe verhaal te zien.

Veel vrijheid

Waar je in de vorige Gears of War games een lineaire route kreeg waar je heen moet kun je in deze Gears game een stuk meer vrijheid krijgen. Je gaat op een gegeven moment een Skiff krijgen. De Skiff is een soort van snowboard met daarvoor een soort auto. Dit apparaat gaat ervoor zorgen dat je door de wereld heen kan gaan rijden en nieuwe omgevingen kan gaan vrijspelen. In deze nieuwe gebieden zul je onder andere nieuwe componenten vinden waarop ik later terugkom, nieuwe wapens en nieuwe missies.

Jack is je beste vriend

Waar Jack ( de robot ) in de vorige delen alleen maar mee ging om deuren te openen die afgesloten waren krijgt hij in Gears 5 een veel grotere rol. Je kunt Jack ammo van afstand op laten halen, door roosters heen laten vliegen zodat hij speciale hendels over kan halen en hij kan nog steeds deuren openen maar er is meer met Jack. Door de wereld heen zul je veel componenten gaan vinden en die kun je gebruiken om Jack zijn ability’s te upgraden. Zo kan Jack vijanden opsporen, bommen neer leggen, je cloaken en nog veel meer. Jack is een belangrijk personage geworden in dit deel en zorgt dat het spelen gemakkelijker word.

Grafische pracht en praal

Gears 5 draait nog op de Unreal 4 engine maar daar is zoveel uit te halen. De game en graphics zien er prachtig uit. Alles is super gedetailleerd en mooi vorm gegeven. Als je in de sneeuw rond loopt zie je de voetsporen waar je gelopen hebt blijven staan. Gaten in de bomen waar in je geschoten hebt, en ijs gaat kapot op plekken waar je op geschoten hebt.

Online Modes

Zoals je van de Gears serie gewend bent is er ook veel online content. Naast de standaard quickplay modussen heb je ook nog de Horde modus die flink is uitgebreid en het nieuwe Escape waarbij je zo vlug mogelijk moet proberen je objective te halen.

Bugs

Nu komen we bij het hekelpunt van de game: Bugs. Er zitten te veel bugs in zowel in de single-player modus als in multiplayer modus. De online co-op heeft Mark gespeeld en die heeft daar het volgende over te zeggen:

Waar ik het een heerlijk idee vindt om een game als Gears in co-op te spelen en deel 4 er als zoete koek inging. Is deel 5 soms iets te frustrerend. Goed positief gezien kan je kiezen uit 3 speler co-op, hierbij zal 1 iemand Jack/Dave besturen. Jup, je bent een robot.. Nu heb ik dit 2 speler gedaan en het vette vind ik toch, je ziet allebei een andere kant van het spel. Zonder in details te treden, mijn maat heeft andere stukken van de game gezien die er bij mij niet waren, dit omdat het karakter waarmee ik speelde op een andere plek was. Dit was voor mij echt wel een vette beleving, je krijgt hierdoor toch een mooi iets waarmee je je ervaring moet delen met degene waarmee je speelt. Je kunt ook perfect ammo delen, ideaal voor als je toch even krap zit.

Dan mijn struikelblok, want ow my god wat is de game onstabiel in online co-op, bij het wisselen van chapter of het starten van een bepaalde cutscene vlieg je eruit, krijg je ineens een glitch, zo zat ik ineens vast in een koe. Nee, hier moeten echt flinke patch updates voor komen. Want helaas brengt het veel ergenis als je je game opnieuw moet laden of de hele game juist helemaal opnieuw moet opstarten. Tel dan maar gerust 10 tot 15 minuten erbij op. Erg zonde want Gears in Co-op is gewoon een super vette ervaring.

Dat is nog maar een kleine greep uit de bugs zo heb ikzelf dus meegemaakt dat mijn karakter zei dat er een groep vijanden aan kwam die er niet zijn waardoor ik niet verder kon komen. Na drie keer de game gereset te hebben kwam ik pas verder.

Wil je een goede shooter spelen dan ben je bij Gears 5 op het goede adres. Helaas heeft de game in het begin nog veel te kampen met bugs. Waren die eruit geweest had je de perfecte shooter ervaring gehad maar de game is op het moment nog erg instabiel.