In Garden Witch Life speel je als een jonge alchemist die je zelf helemaal vorm kunt geven in de character creator. Wanneer je je karakter hebt gemaakt krijg je de opening waarin je onderweg bent naar Moonflower Island met een vliegtuig. Eenmaal aangekomen op Moonflower Island ga je je weg zoeken door de stad heen en kom je op verschillende plekken terecht en ontmoet je ook het karakter May die je een eigen huis geeft waarbij je zelf kan gaan farmen. Op dit moment gaat de game echt beginnen en kun je dus lekker relaxed gaan farmen, drankjes brouwen en voorwerpen gaan maken.
Het is altijd fijn als je nieuw bent in een game om een beetje ondersteuning te krijgen. Gelukkig geeft de game je goede ondersteuning in wat te doen via de post of via instructies op je scherm. Deze instructies leren je onder andere hoe je recepten klaar maakt of hoe en waar je een karakter moet vinden. Recepten leer je merendeels automatisch en via het menu kun je ingrediënten in de brouwpot stoppen.
Het spel Garden Witch Life biedt een heerlijke en knusse ervaring, maar bepaalde aspecten voorkomen dat het zijn volledige potentieel bereikt. Het spel blinkt uit in het geven van vrijheid aan spelers bij het benaderen van taken zoals tuinieren, ambachten en verkennen. Echter, problemen zoals onduidelijke aanwijzingen voor het verzamelen van middelen, een minder uitgewerkt queestsysteem, en enkele visuele inconsistenties houden het spel tegen. Hoewel het makkelijk is om uren te verliezen in het betoverende Moonflower Island en het creëren van je eigen magische ruimte, zijn er genoeg momenten van verwarring of eentonigheid die afbreuk doen aan de algehele ervaring. Het is een spel dat charmante wonderen afwisselt met gebieden die verfijning kunnen gebruiken, waardoor het leuk, maar niet perfect is.
Het verhaal in Garden Witch Life is verweven met de verkenning van Moonflower Island, maar het ontvouwt zich niet op de meest directe manier. Er zijn verschillende boeiende verhaallijnen om te volgen, waarvan de meest mysterieuze diep in de mijnen van het eiland te vinden is. Hier kunnen spelers oude artefacten, teksten en zelfs een deur ontdekken die een nog groter mysterie lijkt te verbergen. Hoewel dit mysterie een fascinerende achtergrond biedt, zal de vertelstijl van het spel—waar spelers stukjes van het verhaal moeten blootleggen door exploratie—niet iedereen aanspreken. Belangrijke gesprekken leiden niet altijd meteen tot nieuwe quests, wat momenten van onzekerheid kan veroorzaken over wat de volgende stap is. Desondanks is de wereld vol rijke lore voor degenen die bereid zijn dieper te graven (letterlijk) en zich onder te dompelen in de sfeer van het eiland.
Garden Witch Life is in de kern een boerderijsimulator met enkele unieke twists die het onderscheiden van andere spellen in dit genre. De landbouwmechanieken geven je de vrijheid om te planten waar je maar wilt binnen je stuk land—er is geen behoefte aan vooraf gedefinieerde plantbedden of strikte indelingen. Deze vrijheid voegt een gevoel van persoonlijke creativiteit en immersie toe, iets wat andere farming-simulaties soms missen. Daarnaast kun je zaden en planten verzamelen tijdens het verkennen van het eiland, waardoor je je eigen gewassen kunt laten groeien vanuit wat je vindt. Er is ook een interactief element waarbij je relaties kunt opbouwen met NPC’s, hoewel dit niet significant van invloed lijkt te zijn op de gameplay. De mogelijkheid om je eigen gewassen te verzorgen, te foerageren en van het land te leven, biedt een verfrissende draai aan het genre. Toch kan het gebrek aan duidelijke aanwijzingen over waar specifieke middelen te vinden zijn, zoals materialen voor crafting, onnodige frustratie veroorzaken. Ondanks dat blijft de flexibiliteit en vrijheid in het benaderen van landbouw en verkenning een grote charme van het spel.
De visuals in Garden Witch Life zijn prachtig en meeslepend, vooral in hoe ze taken zoals het water geven van planten weergeven. In tegenstelling tot andere boerderijsimulaties, waar je simpelweg klikt en het water meteen wordt toegepast, moet je in dit spel daadwerkelijk rondlopen met een gieter, wat een laagje realisme toevoegt aan de taak. Toch schieten sommige andere visuele aspecten tekort. Zo voelt het omhakken van bomen minder bevredigend—wanneer je de bijl zwaait, valt de boom niet om maar verandert abrupt in houtblokken. Ook de bewegingen van NPC’s zijn stijf en repetitief, waarbij personages vaak dezelfde routes lopen, wat de wereld iets minder levendig maakt. Ondanks deze gebreken weet de kunststijl, samen met magische elementen zoals zwevende bomen en geweven paden, nog steeds een betoverende sfeer te creëren die je in het spel trekt.
Het audio-ontwerp in Garden Witch Life sluit goed aan bij de knusse esthetiek van het spel, hoewel het minder opvalt in vergelijking met andere aspecten. De achtergrondmuziek is zacht en kalmerend, wat perfect past bij het ontspannen tempo van de gameplay. Echter, de variatie in de audio is beperkt en tilt de ervaring niet naar een hoger niveau. De geluidseffecten zijn aangenaam, maar minimalistisch, en het spel zou profiteren van dynamischere audio die beter aansluit bij de magische wereld. Het is het soort soundtrack dat naar de achtergrond verdwijnt—rustgevend, maar niet bijzonder gedenkwaardig. Desondanks creëert het wel de vredige sfeer waarin je jezelf urenlang kunt verliezen.
Conclusie
Hou je van Farming games met een magische maar toch leuke twist dan is Garden Witch Life zeker iets voor jou. De game bied je een vrolijk verhaal waarin veel gebeurt en veel te doen is. Al met al een leuke indie titel waar je je de nodige tijd in kan gaan vermaken.