De iPhone van Apple was lange tijd de onbetwiste koning van het mobiele gamen. Met het touchscreen en de (toen nog) unieke App Store veroverde Apple in één klap zowel de wereld van het mobiele gamen als de mobiele telefoonmarkt in het algemeen.
De App Store is zo’n beetje de voornaamste reden dat mobiel gamen in zijn huidige vorm bestaat: app-ontwikkelaars konden hun klanten rechtstreeks bereiken, waardoor ze kosten konden besparen en games van hogere kwaliteit tegen lagere prijzen konden uitbrengen.
Staat Apple hierin nog steeds bovenaan? Meerdere concurrenten hebben zich ondertussen aangediend, maar geen daarvan is zo dominant uit de strijd gekomen als het Android-besturingssysteem. Wie op zoek is naar een smartphone, vraagt zich maar één ding af: iPhone of Android?
Apple en Android zijn nu de twee grootste rivalen in de wereld van de mobiele telefoons én van gaming. Het Android-besturingssysteem van Google heeft zich verder ontwikkeld dan alleen mobiel, maar is nog steeds vooral bekend als het om smartphones gaat.
Android en Apple lopen nek-aan-nek in de strijd om het marktleiderschap onder de smartphones. 41 procent van de app-ontwikkelaars ziet Android als het voornaamste platform; 38 procent Apple. Dus als het aankomt op mobiel gamen: is er één aanbieder die er met kop en schouders bovenuit steekt?
De meeste games worden niet exclusief voor één bepaald platform uitgebracht, dus het aanbod van titels zou geen beslissende factor moeten zijn bij het kiezen van een nieuwe game-telefoon. Beide systemen hebben meestal dezelfde spelletjes (hoewel games bij de een vaak eerder worden uitgebracht dan bij de ander), maar allerlei games, van platformspellen tot mobiele online casino’s, zijn over het algemeen op alle mobiele apparaten te spelen.
Laten we er even van uitgaan dat je een telefoon uitsluitend voor het gamen koopt. Wat is dan het beste platform voor smartphone-games? Wat het dagelijkse gebruik en de algemene prestaties van de telefoon betreft, wordt door beide ‘kampen’ extreem hard gediscussieerd over deze vraag. Sommigen beweren dat iPhones veiliger en gebruiksvriendelijker zijn, terwijl anderen dat juist beperkend vinden – volgens hen biedt de customisation van Android uiteindelijk een betere gebruikerservaring.
Bij het gamen ligt het eenvoudig: de iPhone loopt simpelweg voor op Android als het op mobiel gamen aankomt. Dit heeft te maken met een term die alle gamers bekend voor zal komen: framerate.
De meeste mobiele spelletjes gaan tot 30 frames per seconde (FPS), waarbij sommige tot de 60FPS komen. De iPhone haalt dat met gemak, maar Android-toestellen komen boven de 44FPS in de problemen. Al met al doen iPhones het beter als het op gamen aankomt, en de reden is simpel: ondanks de hierboven genoemde cijfers worden de meeste mobiele games in eerste instantie voor de iPhone gemaakt. De iPhone-markt is lucratiever voor ontwikkelaars en dankzij het gebrek aan keuze en maatwerk waar fans van Android zo op afgeven, is het gemakkelijker om spelletjes voor verschillende iPhone- en iOS-apparaten te optimaliseren.
Android-fans zijn hier misschien niet zo blij mee, maar voor de ultieme mobiele game-ervaring moet je (voorlopig in elk geval) toch bij de originele smartphone zijn.