Home Gaming Game-studio Jagex sluit boekjaar 2016 af met recordomzet

Game-studio Jagex sluit boekjaar 2016 af met recordomzet

by Mark van Truijen

Jagex maakt vandaag bekend dat zij ook dit boekjaar met een recordomzet heeft afgesloten. De opwaartse trend van boekjaar 2015 heeft doorgezet en Jagex heeft een dubbelcijferige groei neergezet in boekjaar 2016: de omzet groeide tot £74,4 mln. Dit is een groei van 28 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Winst na belasting groeide tot £28,8 mln., terwijl winst zonder buitengewone kosten £37,8 mln. bedroeg: een groei van respectievelijk 21,5% en 50% ten opzichte van boekjaar 2015. Dit is uitzonderlijk, omdat de omzet van 2015 (£57,9 mln.) al enorm gegroeid was ten opzichte van boekjaar 2014 (£44,9 mln omzet).

Phil Mansell, Jagex’ COO en acting CEO, zegt: “In 2016 vierden we het vijftienjarige jubileum van onze game RuneScape en hebben we een scherpe focus gelegd op het evolueren en laten groeien van zowel RuneScape als Old School RuneScape. Door te investeren in waardevolle content, technologie, marketing en onze relatie met de miljoenen spelers die onze liefhebbende community vormen, heeft het team enorme prestaties neergezet. We hebben meer actieve gebruikers en abonnees en hogere conversieratio’s.”

“Het was ook het jaar waarin Jagex zich voegde bij Fukong Interactive Entertainment, dat hiervoor ZhongJi Holding heette, en uitgroeide tot de westerse tak van een wereldwijde gaming-groep. Jagex gedijt goed in deze nieuwe formatie en steekt meer middelen in in-house projecten en onderzoekt mogelijkheden om in bijpassende ondernemingen te investeren.”

In lijn met de transformatie, heeft Jagex een nieuw logo en nieuwe huisstijl onthuld als visueel symbool voor de evolutie van het bedrijf. Jagex draagt haar nieuwe bedrijfsidentiteit uit naar zowel bedrijven als consumenten op haar vernieuwde website, jagex.com, en in haar corporate marketing en social uitingen.

In boekjaar 2016 vierde Jagex’ vlaggenschip RuneScape haar vijftiende verjaardag. Deze Massively Multiplayer Online Role-Playing Game (MMORPG) verwelkomde afgelopen jaar de 250 miljoenste spelersaccount in haar game-wereld. Bovendien introduceerde RuneScape NXT, een gloednieuwe gepatenteerde visual engine en game client. Hiermee kon de game grafisch herbouwd worden en werden een tal van technische verbeteringen mogelijk. In augustus 2016 onthulde RuneScape een uitgestrekt in-game continent vol onontdekte eilanden: The Eastern Lands.

De RuneScape IP zag ook groei in Old School RuneScape (hierna: Old School). Old School is een ouderwetse versie van RuneScape, waarin spelers de game ervaren zoals deze gespeeld werd in 2007, en is een grote speler op het gebied van eSports geworden. Old Schools eSports-toernooien, Deadman tournaments, bleken uiterst populair onder fans van competitive gaming: Old School was afgelopen jaar een van de meest bekeken games op livestreams en de nummer één MMORPG in competitive gaming.

“De afgelopen 16 jaar heeft Jagex wereldwijd een reputatie opgebouwd met free-to-play games en live game operations, en nu banen wij een weg voor uitbreiding van de franchise en voor nog meer innovatie en creativiteit,” aldus Mansell. “We zullen verder gaan met het investeren in ons huidige game-portfolio. Zo introduceerden wij Menaphos: The Golden City, de eerste in een reeks grote uitbreidingen voor RuneScape. Bovendien zullen wij inspelen op de groeiende populariteit van Old School RuneScape met content en marketing, bijvoorbeeld door onze succesvolle competitive gaming events uit te breiden. Daarnaast zoeken wij naar manieren om de franchise naar nieuwe apparaten en titels uit te breiden, terwijl wij ook investeren in het ontwikkelen van originele IP’s om een nieuw publiek te bereiken.”

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x