Als reactie op de verklaring van de Competition and Markets Authority van het Verenigd Koninkrijk over de overname van Activision Blizzard door Microsoft heeft de Xbox-maker verklaard dat het niet van plan is om de prijs van Xbox Game Pass te verhogen.
“De prijzen voor abonnementen kunnen gemakkelijk worden herzien, en Microsoft kan een stimulans hebben om dit te doen zodra het inhoud toevoegt die net zo populair is als die van Activision, waaronder CoD”, aldus de voorlopige bevindingen van de CMA over de fusie.
Als reactie hierop heeft Microsoft echter verklaard dat de prijzen van Game Pass niet zullen stijgen als gevolg van de fusie. Microsoft heeft ook verklaard dat het de prijs niet zal verhogen om de release van Activision Blizzard-games op Game Pass te compenseren.
“De prijzen van Game Pass zullen niet toenemen als gevolg van de fusie, en zullen zeker niet stijgen tot een niveau dat de aanzienlijke voordelen van Activision-titels die op een dag- en datumbasis naar Game Pass komen, compenseert”, zei Microsoft in zijn reactie. “Dit geldt vooral omdat Game Pass nog steeds wordt beperkt door B2P [koop om te spelen].”
Om zijn punt te versterken, wees Microsoft erop dat games uitgebracht door Bethesda geen prijsstijging hebben gezien in Game Pass, wat grote franchises omvat zoals Fallout, Doom, Dishonored en The Elder Scrolls. Het bedrijf praat over hoe de overname van Activision Blizzard zou leiden tot betere distributie van games en een verhoging van het aantal games dat wordt uitgebracht op Game Pass.
“De integratie van Activision en Microsoft zal resulteren in een klassiek eliminatie-effect van dubbele marginalisatie omdat Microsoft deze games kan verwerven tegen (kosten) en incentives zal hebben om ze breder te distribueren en de output van Game Pass te verhogen ten opzichte van zijn tegenvoorstelling”, aldus Microsoft. “Om de output te verhogen, moet Microsoft Game Pass aanbieden tegen een prijs die is aangepast aan de kwaliteit.
“Dit is precies wat Microsoft heeft gedaan toen het in het verleden inhoud aan Game Pass heeft toegevoegd met bijvoorbeeld de ZeniMax-transactie die resulteerde in extra inhoud, maar geen stijging van de abonnementsprijzen van Game Pass. Dit geldt vooral omdat Game Pass-gebruikers prijsgevoelig zijn en een prijsstijging van Game Pass alle gebruikers zou beïnvloeden, ook degenen die CoD niet waarderen of spelen.
“Game Pass-abonnees kunnen op elk moment na een maand spelen annuleren. Aangezien CoD-titels slechts eenmaal per jaar worden uitgebracht, zou elke impact van korte duur zijn omdat gamers die hun enthousiasme voor de nieuwe versie van CoD binnen enkele maanden opgebruiken, zullen stoppen vanwege de hogere prijs.
“Als zodanig zou elke prijsverhoging contraproductief zijn, omdat het churn-tarieven van abonnees zou verhogen. Dit staat volledig haaks op de beoord