Home Gaming Frostpunk 2 Review

Frostpunk 2 Review

De tijd van Real Time strategy games lijkt weer een beetje terug te komen, voor fans van het genre is er Frostpunk. Het is een brute game die real-time strategy combineert met een overlevingsperspectief en het genre overeind hield in een tijd waarin er een gebrek aan dit soort titels was. Na de succesvolle release van deel 1 werd het vervolg aangekondigd, fans reageerden daarmee ook enthousiast. Nu is de hardheid wat opgevoerd in het vervolg en laten we de game even bekijken.

Frostpunk 2 is eindelijk hier, en de titel staat eigenlijk wel als een huis. Natuurlijk hebben ze enkele van de mechanics van het origineel aangepast, maar het kernconcept blijft hetzelfde: je overleeft in de kou wanneer de middelen schaars zijn. Ook aan de ervaren speler is hier gedacht, namelijk de moeilijkheidsgraad is hoger.

Net als in het origineel neem je opnieuw de rol van de redder op je in Frostpunk 2. De wereld is verdergegaan na de laatste ramp, en de man die New London bijeenhield is ouder geworden en telt zijn laatste dagen. Als de nieuwe leider heb je een gigantische taak, want de bevolking is gegroeid, evenals de verwachtingen voor een veiliger leven. Hoewel mensen zich beter aan de kou hebben aangepast, blijven hun basisbehoeften hetzelfde.

Vanaf het moment dat je de game opstart, zie je het verschil aan het aantal mensen dat in dat kleine gebied leeft. Maar er is een probleem: na de laatste storm is alles om je heen bedekt met een dikke laag sneeuw, en overleven is nog moeilijker. Terwijl mensen je kiezen als hun nieuwe leider, weet je dat de taak die voor je ligt niet een gemakkelijke is. De bevolking rekent op jou.

Net als in het origineel is Frostpunk 2 nog steeds een brute game en breidt het zelfs de kenmerkende wanhopige sfeer van de eerste game uit. De game slurpt je op met zijn sombere setting, de keuzes die je maakt hebben invloed op de stad en de mensen die er wonen.

De game is complexer en biedt meer strategische opties, omdat elke beslissing verschillende fracties betreft. Frostpunk 2 is een grote uitdaging, dit vindt je ook terug aan de steeds nieuwe scenario’s die je gegeven wordt. Des te verder je komt in de game des te ingewikkelder sommige opties ook zijn.

De eerste grote verandering die Frostpunk 2 introduceert, zijn de districten. In het origineel moest je je stad zorgvuldig plannen vanwege de verspreide middelen in de omgeving. Dit aspect van de stadsbouw was behoorlijk uitdagend maar uiteindelijk bevredigend. Dit idee is verder ontwikkeld in Frostpunk 2, waar je districten op grotere schaal bouwt in plaats van afzonderlijke gebouwen. Je bouwt nu aparte districten en structuren voor verschillende doeleinden, zoals Woning-, Voedsel-, Extractie-, Industriële- en Logistieke districten, en de game genereert automatisch de gebouwen binnen de districten die je aanlegt.

Bijvoorbeeld, je bouwt een woonwijk voor onderdak, en de game genereert automatisch huizen. Je kunt de districten een aantal keren uitbreiden, afhankelijk van hun type, en ook individuele gebouwen plaatsen zoals ziekenhuizen, fabrieken, mijnen, enz., maar de game geeft ook aan waar je deze moet bouwen. Hoewel je niet langer de vrijheid hebt om je stad te bouwen zoals in de eerste game, vereist dit districtensysteem nog steeds dat je strategisch nadenkt en zorgvuldig vooruit plant. Het beheren van een stad in Frostpunk 2 is complexer en meeslepender, wat je vaardigheden flink op de proef zal stellen.

Maar dat is niet de enige vrijheid die je wordt ontnomen. In Frostpunk 2 stemmen burgers over de voorgestelde wetten, in tegenstelling tot het vorige spel waarin je wetten vrij kon invoeren. De Raad is het belangrijkste nieuwe gameplay-element, en je beslissingen zijn niet langer volledig aan jou. De opkomst van facties met concurrerende agenda’s verandert de dynamiek van de game verder. Omdat je door deze spanningen moet navigeren om de vrede te bewaren, maar tot hoever kan jij de vrede bewaren. OF kies je er voor om beloftes te maken die je niet kan volbrengen. Deze vernieuwde opties zijn erg uitdagend en geven een nieuwe laag aan de game.

Leden van verschillende stadsfracties, zoals de Stalwarts, New Londoners, Frostlanders en Pilgrims, brengen hun stem uit op basis van de principes die voor hen belangrijk zijn. Hoewel het een soort koorddansen is, kun je ze toch winnen door verschillende beloftes te doen of gebruik te maken van een paar andere tools die de game introduceert. Beloftes die niet worden nagekomen, zorgen echter voor toenemende stress, wat uiteindelijk kan leiden tot een opstand. Door dit mechanisme aan het spel toe te voegen, wordt het moeilijker, maar ook leuker. De game geeft hiermee wat meer diepgang maar ook een soort van gevoel bij de bevolking. Je schept eerder een band.

Wat betreft middelen, is een van de vele veranderingen dat je in Frostpunk 2 minder aandacht hoeft te besteden aan de kleinste details. Zelfs als je de eerste Frostpunk hebt uitgespeeld, heb je nog veel te leren in het vervolg. Je moet nu meer beheren dan alleen een generator en je middelen; je moet ook kolonies bouwen om je stad van middelen te voorzien. Na het succes van de eerste game breidt Frostpunk 2 zijn verkenningsmechanieken uit.

De bevroren woestenij is niet langer één kaart, maar een reeks territoria, elk met unieke obstakels. Een extra dimensie aan de gameplay is dat getrainde verkenners naar de meest uitdagende plekken moeten trekken. Om een constante stroom van middelen te garanderen, kun je ook buitenposten of kolonies opzetten met economische en logistieke systemen die kunnen worden verbonden door spoorwegen.

Je belangrijkste doel is om je hoofdstad tot een bepaald niveau op te bouwen, waarna je verkenners kunt uitsturen om de bevroren woestenij te verkennen op zoek naar nieuwe nederzettingen. Verkenning is cruciaal om de schaarse middelen van de hoofdstad aan te vullen via een netwerk van buitenposten, omdat de hoofdstad beperkingen heeft. Je bouwt kolonies in gebieden met voldoende middelen om te voorzien, en elke kolonie die je bouwt vereist eigenlijk hetzelfde beheer als de hoofdstad, met betrekking tot huisvesting, verwarming, voedsel, producten, sociale zorg, enz. In tegenstelling tot het microbeheer in het origineel, beheer je nu op een enorme schaal.

Buitenposten hebben echter bepaalde beperkingen omdat ze bedoeld zijn voor het winnen van middelen, niet voor kolonisatie. Elke keer dat je een buitenpost bouwt, moet je het extractiedistrict bouwen, maar tegelijkertijd ook huisvesting bieden voor de mensen die daar gaan werken. Terwijl zij je een specifieke grondstof sturen, moet jij zorgen voor de toevoer van voedsel, materialen en goederen van de hoofdstad naar die buitenpost. Hoewel er bij de buitenposten geen fracties of stemmingen betrokken zijn, hebben ze net als de hoofdstad medische en andere sociale aandacht nodig.

Als je er niet in slaagt het evenwicht te bewaren, ontvang je niet de middelen die je verwachtte, en dit brengt de hoofdstad in de problemen, omdat deze afhankelijk is van de voorraden uit de verschillende buitenposten. Als de hoofdstad faalt, is het spel voorbij voor jou. Dus deze hele beheersketen is echt uitdagend en tegelijkertijd een genot voor fans van stedenbouw. De nieuwe aanpak van de game wordt duidelijk nadat je er wat tijd in hebt gestoken, en je zult de moed van de ontwikkelaars bewonderen om een ingrijpende verandering door te voeren die het origineel achter zich laat in ruil voor iets nieuws, maar toch vertrouwd.

Hoewel de gameplay van Frostpunk 2 aanzienlijke verbeteringen heeft ten opzichte van het origineel, heeft het nog steeds zijn eerlijke aandeel in tekortkomingen. Er zijn verwarrende delen van de game omdat ze niet effectief worden uitgelegd. Bijvoorbeeld, de woonwijken die je bouwt geven niet duidelijk aan hoeveel burgers erin passen. Ook, wanneer je een buitenpost bouwt en daar voedsel en materialen aanlevert, heeft het pad een capaciteit, maar het spel vertelt je niet hoe je deze kunt vergroten, aangezien je buitenpost lijdt onder een gebrek aan voorraden.

Dit wordt irritant wanneer je 5000 idle workers hebt en je ze niet kunt inzetten door ze naar verschillende buitenposten te sturen, noch kun je de industriële wijken van je stad uitbreiden, omdat dit de materiaaleisen verhoogt. Hoewel het duidelijk is dat hoe je de toeleveringsketen beheert een deel van de moeilijkheidsgraad van het spel uitmaakt, zou een beetje meer uitleg over deze zaken nieuwkomers enorm helpen. Er zijn momenten van verwarring omdat het spel je niet altijd vertelt waar je de antwoorden kunt vinden die je zoekt.

Deze problemen zijn echter te negeren, aangezien realtime strategie games zijn opgebouwd rond het beheersen van de gameplay waarin je tijd steekt. Aangezien Frostpunk 2 zijn uitdagingen op een slimme manier inweeft zonder al te veel op te vallen, moet je dingen uitvinden door middel van trial and error, wat in dit spel kostbaar is. Hoewel dit het spel realistischer en uitdagender maakt, zijn er momenten waarop je het gevoel hebt dat je niet genoeg aanwijzingen krijgt.

Visueel lijkt Frostpunk 2 gedeeltelijk op het origineel, terwijl het algehele ontwerp veel is verbeterd. De wijken worden in verschillende kleuren weergegeven, en de stad ziet er futuristisch uit, met elektriciteit die door de paden stroomt. Degenen die het origineel hebben gespeeld, zullen simpelweg ‘wow’ zeggen na het zien van de nieuwe uitstraling van de stad. Bepaalde gebouwen of speciale gebouwen die je in de wijken plaatst, hebben een zoomoptie waarmee je kunt zien hoe mooi ze zijn ontworpen met levensechte animaties.

Door de sterke punten van het origineel uit te breiden, voegt Frostpunk 2 extra functies, een diepere verhaallijn en complexere stadsopbouw toe. Hoewel het even duurt voordat het op gang komt, onthult het, zodra het dat doet, een enorm spel dat het origineel in omvang en schaal overtreft. Hoewel er enkele problemen zijn, vooral met hoe sommige mechanics worden uitgelegd, biedt het spel een diepe en spannende ervaring die het waard is om in te duiken.

Het spannende aspect van het beheren van de politieke en weersuitdagingen dwingt je om voortdurend je zetten te plannen. De stad en zijn buitenposten zijn moeilijk te beheren, en je zult geduldig en strategisch moeten zijn als je de uitsterving tijdens de whiteout wilt vermijden. Frostpunk 2 is een must als je het eerste spel leuk vond of op zoek bent naar een frisse kijk op realtime stadsopbouwstrategieën.