Home Gaming Football Manager ontwikkelaar is het niet eens met kritiek Sony op de Xbox Game Pass

Football Manager ontwikkelaar is het niet eens met kritiek Sony op de Xbox Game Pass

by Mark van Truijen

Microsoft en Sony hebben zeer verschillende filosofieën aangenomen bij het opbouwen van hun gamingportfolio’s, en hoe ze omgaan met abonnementsservices is misschien wel het grootste verschil tussen de twee. Terwijl PlayStation Plus een aanvullende service blijft bovenop de vlaggenschipaanbiedingen van Sony, is Xbox Game Pass aan de andere kant een centraal onderdeel van wat Microsoft opbouwt.

Het verschil in aanpak tussen de twee bedrijven kwam onlangs op een zeer openbare manier naar voren toen, tijdens het proces Microsoft vs. FTC, PlayStation-CEO Jim Ryan in zijn getuigenis Game Pass “waardevernietigend” noemde en zei dat de service door uitgevers unaniem zo wordt gezien.

Eén ontwikkelaar die consequent Game Pass heeft ondersteund en het daar echter niet mee eens is, is Sports Interactive, de studio achter Football Manager. In een recent interview met Eurogamer besprak studiohoofd Miles Jacobson het probleem en zei dat Sports Interactive niet akkoord zou zijn gegaan met een Game Pass-deal als deze vanuit zakelijk oogpunt niet winstgevend was.

“We run quite a tight ship, and I like our studio to be profitable – Sega took a big gamble on us all those years ago, and their shareholders – however weird it might sound – should be rewarded for that,” zei Jacobson. “So we don’t tend to do deals that are bad for any parts of the business.”

Jacobson ging verder en legde uit dat het succes van Football Manager op Game Pass Sports Interactive ook in staat heeft gesteld om de franchise op andere manieren uit te breiden, waaronder het aantrekken van spelers die het nooit eerder hadden gespeeld, evenals het helpen van de studio om een beter inzicht te krijgen in de eisen van de live service-ruimte.

“Het eenvoudige feit is dat Game Pass en Apple Arcade nieuwe mensen naar de franchise hebben gebracht die het nooit eerder hadden gespeeld,” zei hij. “Ik ben er zeker genoeg van dat we die consumenten nu voor lange tijd zullen behouden, ongeacht welke platforms we ook gebruiken. Fiscaal gezien is het logisch. Creatief gezien is het logisch.

“Ook qua leerpunten is het logisch. We keken naar games als een service… Game Pass en Apple Arcade zijn games als service-platforms waar we in zitten. Dus je leert ook veel meer over dat publiek terwijl je verder gaat. En we zouden nooit vijf miljoen spelers hebben bereikt op FM23 zonder het publiek op die platforms – met PlayStation als een extra bonus erbovenop, omdat we het op PlayStation veel beter hebben gedaan dan we hadden verwacht.”

Specifiek sprekend over de eerder genoemde opmerkingen van Ryan over Game Pass, uitte Jacobson zijn onenigheid en zei dat hoewel elke studio en elk bedrijf een andere kijk zal hebben, de visie van Sports Interactive niet per se overeenkomt met de opmerkingen van Ryan.

“Elke studio moet zelf beslissingen nemen, maar ik herken sommige citaten die ik zie van andere studio’s en getuigenverklaringen niet,” zei hij. “Ik herken dat niet in ons bedrijf. Voor ons is alles heel positief.”

Al meerdere jaren op rij zijn de jaarlijkse edities van Football Manager beschikbaar geweest via Game Pass, en naar verwachting zal dat ook gelden voor de titel van dit jaar. Hoewel concrete details nog moeten worden bevestigd, wordt verwacht dat Football Manager 2024 ergens in november zal worden uitgebracht.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x