Het WK in Qatar mag dan misschien controversieel zijn, maar de belangstelling van voetbalfans uit de gehele wereld is enorm. Uit de gegevens van Flashscore blijkt dat de websites en apps in november 2022 wereldwijd door meer dan 116 miljoen mensen werden bezocht. ’s Werelds grootste aanbieder van sportverslaggeving noteerde de beste maand in de ruim 15-jarige historie.
Het WK voetbal is normaal gesproken hét sportevenement van het jaar, maar Flashscore was dit jaar vooraf best sceptisch over de timing van het evenement. “We waren niet zo blij met de beslissing om het toernooi te verplaatsen naar het moment waarop het voetbalseizoen normaal gesproken piekt”, legt Patrik Dzurenda uit. Dzurenda is mede-CEO van Livesport, het bedrijf achter Flashscore.
“Voor ons zijn de grote voetbalcompetities van cruciaal belang en door het WK in Qatar hebben de fans diverse speelrondes gemist.” De vrees van het bedrijf, dat fans in tientallen landen voorziet van livescores van meer dan 35 sporten en volledige verslaggeving van sport, is echter niet bewaarheid.
“De vijf weekenden in oktober hebben ons een nieuw record opgeleverd van 106 miljoen gebruikers. En ook november 2022 overtrof onze verwachtingen. We hebben nog nooit zoiets gezien, omdat het WK voetbal in het verleden altijd na afloop van het reguliere seizoen werd gespeeld”, vult Dzurenda aan.
“We hebben gemerkt dat de combinatie van clubvoetbal en het grootste sportevenement elkaar aanvult en in één maand alle mogelijke liefhebbers naar onze kanalen trekt. We hebben als gevolg daarvan een stijging in het bezoekersverkeer gezien van 22 procent op jaarbasis en ons nieuwe record naar 116 miljoen gebruikers gebracht.”
Flashscore verwacht nieuwe gebruikers van nieuws
De ongekende wereldwijde belangstelling voor het WK in Qatar wordt bevestigd door gegevens van Google Trends. De piek voor de zoekterm “World Cup” tijdens het vorige WK in 2018 ligt op 70% van de waarde van het huidige toernooi in Qatar. “Ons wereldwijde Flashscore-netwerk heeft een lokale versie in meer dan 40 landen en november 2022 zorgde voor recordcijfers voor de helft van deze landen.”
“De ranglijst van de meest bekeken wedstrijden in onze bestaansgeschiedenis is sterk veranderd. Tot het begin van het WK stond de Champions League-wedstrijd tussen Manchester United en Young Boys Bern uit 2021 nog op de eerste plaats. Inmiddels staat die wedstrijd niet eens meer in de top-25. De nieuwe recordhouder is de verrassende nederlaag van Argentinië tegen Saoedi-Arabië, die in Nederland door maar liefst 143.000 fans is bekeken op Flashscore”, licht Patrik Dzurenda toe.
Waar het aantal bezoekers flink groeit, ziet Flashscore in Nederland ook het aantal views op de website en in de apps flink toenemen. In november bereikte dit aantal in Nederland de 66 miljoen, waarbij de exclusieve sportverslaggeving die Flashscore biedt in meer dan 10 landen hieraan uiteraard flink heeft bijgedragen.
“Aan het eind van de zomer lanceerden we de nieuwsdienst van onze service eerst in één land. Onze ambitie was om vóór het WK in Qatar nog eens in 13 markten en ook op het wereldwijde Flashscore-project de dekking van de nieuwsvoorziening voor elkaar te hebben. En dat is gelukt”, zegt Alan Zaruba, Chief Digital Content Officer van Livesport.
“Wij bieden onze gebruikers een unieke mix van nieuwsberichtgeving tijdens het WK, waaronder statistische analyses, visualisaties van wedstrijdgegevens, multimedia-content, blogs van experts en live audiocommentaar van alle wedstrijden. Ons grote voordeel is dat we dankzij ons netwerk van 14 nieuwsredacties informatie en interessante sportverhalen tussen landen onderling kunnen uitwisselen. Natuurlijk houdt het voor ons niet op bij het WK in Qatar. Integendeel; het is het begin van onze werkwijze om sportfans te bereiken met meer dan uitsluitend de sportuitslagen en statistieken”, voegt Zaruba toe.