Home Featured Final Fantasy VII Remake Review – Een klassieker in een nieuw jasje

Final Fantasy VII Remake Review – Een klassieker in een nieuw jasje

Final Fantasy is een game reeks die al vanaf 1987 mee draait. In 1997 kwam de game Final Fantasy VII uit voor de Playstation 1. De game was toen een vernieuwing in de serie omdat het de eerste Final Fantasy game was die 3D was. Het verhaal van de ex SOLDIER Cloud Strife wist toen een van de meest geliefde verhalen te worden in de geschiedenis van Final Fantasy. Sinds vorige week ligt de remake van Final Fantasy VII in de winkel voor de Playstation 4 waar velen ( waaronder ik zelf ) al sinds de aankondiging 5 jaar geleden met smacht op hebben zitten wachten. Weet deze remake van een van de beste Final Fantasy games ooit weer fans blij te maken of is het zonde van de tijd geweest? Je leest het in deze review.

Het verhaal in de Final Fantasy VII Remake draait natuurlijk weer om Cloud Strife. Deze ex SOLDIER is nu een huurling en werkt voor geld. Wanneer hij benadert word door de groep Avalanche om een Mako centrale te saboteren gaat hij er op in want geld is geld. Wat is Mako zou je denken? Mako is de energie van het leven en de wereld. Alleen is het nadeel dat de winning van de energie in handen is van Shinra Inc. De stad Midgar word dus draaiende gehouden door de energie Mako en Shinra Inc. is hierdoor erg machtig en denkt boven alles en iedereen te staan. Velen zijn het hier niet mee eens alleen Avalanche doet er wat aan.

Cloud Strife gaat hierin samen met Barret Wallace de strijd aan om de sectoren waarin geleefd word vrij te maken van Shinra en Mako. In deze strijd komt Cloud ook weer in contact met jeugd vriendin Tifa Lockheart en het bloemenmeisje Aeris Gainsborough. Samen gaan ze door Midgar heen om mensen te helpen en Shinra een kopje kleiner te maken. Maar is het doel waarvoor ze werken wel zo goed als het klinkt?

Zodra je de game opstart zul je zien dat er op de graphics niets gespaard is want wat ziet de game er verbluffend goed uit. Ik vind zelf deze game de mooiste game die ik ooit gespeeld heb qua graphics. Het mooie is als je de game speelt de overgang van filmpje naar game is niet te zien. Het loopt vloeiend in elkaar over en verschil van graphics is niet zien.

De gameplay is in deze remake van Turn Based naar actief gegaan. Het is nu precies dezelfde gameplay als die van Final Fantasy XV. Dit geeft de game een nieuwe uitdaging maar maakt het in mijn ogen ook wel erg makkelijk. Je kan als je de game begint een moeilijkheidsgraad instellen en mijn tip begin op Normal want anders is de game echt te makkelijk.

Wat is er naast het gevecht systeem en de vette graphics nog meer vernieuwd in vergelijking met de oude Final Fantasy VII? Je hebt nu ook in de verschillende dorpen in Midgar verschillende queesten te doen. Helaas zijn deze veel van hetzelfde. Het is vooral ga naar deze persoon die zoekt iets breng het terug missie klaar. Het is wel handig als je een hoger battle level wil bereiken. Want soms kom je in gevechten terecht met vijanden die veel XP afgeven waardoor je sneller een level up gaat.

Mini-Games

Er zijn ook verschillende mini-games te doen in de steden. Denk daarbij aan Darten wat voor zich spreekt wat je moet doen. Whack-A-Box waarbij je zo snel mogelijk score boxen kapot moet slaan met een punten aantal op de boxen en een zo hoog mogelijke score moet zien te behalen. Je kan ook in de sporthal verschillende wedstrijden tegen andere sporters doen. Denk hierbij aan zo snel mogelijk bankdrukken of squats doen. Je kan in de arena vechten om geld en items te verdienen. Je kan ook dansen in de plaatselijke bar dus er is veel te doen.

Ability Grid

Als je gaat levelen in de game heb je een aantal Skill Points ( SP ) nodig per ability die je wil upgraden. Denk bij de skills bijvoorbeeld aan attack power verhogen of magie verhogen. Ook heb je extra Materia ( kom ik nog op terug ) slots die je vrij kan spelen. Per level dat je omhoog gaat per karakter krijg je 5 SP. In het begin zul je weinig SP nodig hebben maar hoe verder je komt in de Ability Grid hoe meer SP je nodig hebt.

Materia

Dan komen we bij de Materia. Materia is een bol met daarin verschillende ability’s of magie soorten. Denk hierbij aan Thunder, Cure, Fire en nog veel meer. Ook heb je Summon Materia. Deze soorten Materia brengen een hulp naar buiten zoals Ifrit en Shiva en die gaan je helpen in je gevecht. Materia is ook te upgraden door het veel te gebruiken. Door het upgraden van Materia krijg je sterkere spreuken die meer schade doen bij een vijand of goed bij jezelf.

Minpunten

Helaas heeft de game ook wat minpunten zo zijn de queesten repetitief en ben je snel uitgekeken op de Side Quests. De game heeft ook een fast travel systeem helaas speel je dit pas vrij wanneer je alle Side Quests al gedaan hebt en het niet meer nodig is. Ook zijn er de nodige momenten dat je een scene voorgeschoteld krijg die totaal niet nodig is. Dan sta je stil en praat je met je karakters over dingen die totaal overbodig zijn want je wil doorspelen. Het is ook jammer dat de game midden in het verhaal stopt na de gebeurtenissen in Midgar dit betekent dus dat er een vervolg gaat komen en dat we daar weer een flinke tijd op moeten wachten.

Heb je zin om een rollercoaster aan vette momenten mee te maken in een fantastische wereld met fantastische graphics dan is Final Fantasy VII Remake zeker iets voor jou. De game laat je doorspelen tot aan het eind en dat is wat het moet doen. De gameplay is verfrissend maar wel wennen voor degenen die de oude Final Fantasy VII op de Playstation 1 hebben gespeeld. Maar al met al is Final Fantasy VII Remake een goede game geworden die je niet het niveau laat halen van het origineel maar toch wel voldoening geeft.