[vc_row][vc_column][text_block_nav title=”Intro”]Vanaf het moment dat de game werd aangekondigd is het één groot spektakel geweest met trailers, screenshots, details. Het mooie is natuurlijk als je weet wat je had, dan hoop je dat het vervolg 10x beter is. En is dat in dit geval ook zo, zijn de resultaten uit het verleden in dit geval wel een garantie voor de toekomst?

Ik start de game op en het heeft me eigenlijk meteen al te pakken, het heerlijke laadscherm en dan worden we zo de game in gezogen. We starten onbevreesd in het Boston van 2077, het is 23 oktober en er is eigenlijk weinig aan de hand. Je woont in je huis waar alles nog de klassieke jaren ’50 fallout stijl heeft en je hebt een vrouw, een kind en een robot. We volgen je karakter de badkamer in en voor de spiegel begint dan ineens het creeeren van je karakter, je kan kiezen voor mannelijk of vrouwelijk, en je kan eigenlijk alles aan je karakter zijn gelaat aanpassen. Op internet circuleert het met mensen die gewoon hele lelijke gezichten hebben gemaakt of zelfs beroemdheden hebben nagemaakt. Dit is echt next level karakter customizen. Het zit zo lekker in de game verworven dat het gewoon leuk is.

fallout4_e3_facecreation1_1434323965

Na het customizen rolt het verhaal zich verder af tot het moment dat de bommen vallen, jij en je gezin moeten richting de schuilkelder, voor dit deel is gekozen voor Vault 111. Aangekomen bij de Vault staat er een lange rij wachtende waar we omheen lopen, we staan namelijk op de lijst. We gaan het platform op en dan valt die bom recht voor je neus, de lift zakt en je ziet de golf zo over het gat heen gaan. Wauw, ik zat er echt helemaal in. Goed, je wordt ingevroren en dan gaat de tijd natuurlijk snel. Ik zal niet alles vertellen, na 200 jaar onder de grond ontdooi je en zie je eindelijk weer zonlicht.

Hoe het verhaal zich dus verder gaat ontpoppen is aan jouw om te ontdekken. Weet waar je aan begint, de game neemt je mee, en slokt je op. Wil je van de ene naar de andere kant van de map wandelen dan ben je een kleine 20 uur onderweg. De map heet Commonwealth en is twee keer zo groot als ze voorganger, ik zeg neem je inleg zooltjes maar mee. Je gaat van kleine dorpen, naar grote steden. [/text_block_nav][text_block_nav title=”Midden”]Tijdens het lopen door de stad viel me voor het eerst op hoe gedetaileerd het allemaal wel niet was, ik was gewoon erg onder de indruk, je kan ook praktisch in elk huis naar binnen om loot te vinden. Er ligt genoeg in de wereld, bijna genoeg voor iedereen maar helaas zit er dan geen multiplayer in, dit zou ook niet echt bij de game passen denk ik zelf.

De map heet Commonwealth en is twee keer zo groot als ze voorganger, ik zeg neem je inleg zooltjes maar mee.

Gelukkig kan je ondanks de grote vlaktes en steden aardig je weg vinden, hierbij helpt de Pip-boy je perfect, dit is je armband waar tevens je map inzit. Het navigeren en fast travellen werkt daardoor erg goed en biedt je een enorme tijdswinst.

In je Pip-boy vindt je ook je inventory, deze is opgedeeld in junk, wapens, kleding, en aid. Dat laatste is wel heel handig kwam ik achter, ik had iets te vaak door gelopen met radiation of te weinig leven, en dan kom je jezelf toch echt wel tegen in deze game. Quicksave vaak is mijn tip, dat voorkomt dat je een heel stuk overnieuw kan lopen.

nieuws20150629_fallout4

Via je Pip-Boy kan je ook radio signalen opvangen van lokale mensen in de buurt die in nood zitten, door hier op te reageren speel je weer missies vrij en dat is altijd lekker voor je XP. Zodra je genoeg XP verzameld heb ga je automatisch level up en krijg je de mogelijkheid een S.P.E.C.I.A.L. omhoog te gooien, dit is het nieuwe skillsysteem van de game, en staat voor Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility en Luck. Waar je voor kies is geheel aan jouw, de hele skilltree is zeer uitgebreid en bied je dan ook genoeg puzzelwerk om de ideale samenstelling te vinden. Zo dacht ik slim een trade hut neer te zetten in me sanctuary maar kwam bedrogen uit omdat me level te laag was voor deze skill. Het kan dus ook de verkeerde kant op gaan.

Fallout_4_Perk_Poster_web

Ik sprak in de vorige alinea over je Sanctuary, dit is eigenlijk je hoofd basis van waaruit je opereer. Dit is de eerste veilige plek waar je kan bouwen, ja je kan nu bouwen in Fallout, en waar je dus eigenlijk je huis hebt. Het bouwen werkt vrij simpel, je kan alles binnen de groene cirkel van je sanctuary om zetten in scrap,(staal, hout, wol, etc) en hiermee kan je dan weer spullen bouwen als een muur, een dak, bedden, en ga zo maar door. Ook verdedigingswerken kan je hier bouwen, deze zul je nodig hebben, want zodra je sanctuary lekker vol en gezellig is, ben je ook interessant om aangevallen te worden. In deze sanctuary lopen ook dwellers, deze kan je weer een taak geven, zo kunnen ze jou verdedigen, op je oogst letten, of andere taken. Zorg dat je dorpje tevreden is en je zal er zeker je winst uit halen. Ook hier kan je je creatieve geest helemaal los laten gaan op bouwwerken. Als je verder kom in de game zal je steeds meer plekken vrij spelen die als veilige plek worden gemarkeerd en waar je dus gebouwen kan gaan bouwen, en verbouwen. Het is ideaal om een paar handelsposten in de buurt te hebben om je spullen snel van de hand te doen.

Fallout-4-settlement

Tijdens het verkennen en het doen van diverse missies kom je vanzelf wel vijanden tegen, dit kunnen gewoon honden zijn of de altijd vrolijke Super Mutants, op vertrouwelijke wijze ga je deze te lijf. Wat ideaal is, is de V.A.T.S.(Vault-Tec Assisted Targeting System) balk die rechts onder in het scherm zit, deze loopt leeg als je rent of als je de knop ervoor in druk. De tijd vertraagt en je krijg diverse opties voor precizie aanvallen, er is niets leukers dan iemand ze been compleet te doen weg blazen. Een nieuw iets is dat bij elk gevuurd schot een extra balk zich vult, dit is de Critical Hit balk, als je denkt, nu kan het wel, kan je proberen een critical eruit de blazen. Het effect is heerlijk om te zien.

13_F4VATS

Deze gevechten hoef je gelukkig niet alleen aan te gaan, al gauw krijg je DogMeat aan je zijde, een trouwe hond die niet bang is om ze mond vies te maken aan de vijanden die jouw aanvallen. [/text_block_nav][text_block_nav title=”Einde”]Je kan de hond ook ruilen voor een andere Companion die je tegen ben gekomen, de hond/companion neemt dan plaats op een door jouw aangewezen plek, en wacht hier tot je hem weer ophaal. Het voordeel aan de companions is dat je je spullen kan stallen bij hun, zo kan je net dat beetje meer mee nemen. Het is best lekker als je ineens te veel hebt en gedoemd bent langzaam te wandelen en dan even wat spullen te droppen en daarna weer te rennen.

jighsgg

De game ziet er voorderest zeer goed uit, ik speelde hem op de Xbox One en heb niks te klagen over de graphics. Het is heerlijk als je ergens loopt en het is droog en in de verte zie je een storm aankomen en voor je het weet sta je midden in de storm. Je zicht is dan beperkt en je hoort de wind gewoon om je horen heen gaan. Kwa sfeer niks te klagen, zo loop je in een grauw verlaten gebied, en zo stap je Diamond City binnen, vol kleur en gezelligheid. De contrasten van verwoesting en bewoonde wereld zijn mooi zichtbaar en schept dan ook een mooi beeld. En hier mankeert het ook niet aan bij deze game, ik ben nog weinig bugs tegen gekomen of ik herkende het niet als bug en dan stoort het mij ook niet. Wat me wel opviel was dat bij drukte, of als er veel actieviteit is de game even happerde, het is nu twee keer gebeurt en op internet komen steeds meer console gamers met dit soort klachten naar boven. Een tip was al de game te draaien via een externe HDD(voor xbox gamers dan) , nu draai ik al vanaf een externe dus dat is bij mij niet het probleem. Maar als dat het enige is wat negatief is hoor je mij niet klagen. Ik kom er wel overheen.
[/text_block_nav][review_summary title=”Review” summary=”Het is gewoon een game die je blijf spelen, als je hem uitzet denk je toch wat als ik nou even daar heen ga. Je speelt deze game niet voor het verhaal maar voor de ervaring.” positives=”Speelt Heerlijk
Ziet er goed uit
Genoeg te beleven” negatives=”Concurrentie kan niks beginnen”][rating title=”Story” value=”10″ range=”10″]
[rating title=”Graphics” value=”9″ range=”10″]
[rating title=”Gameplay” value=”10″ range=”10″]
[/review_summary][/vc_row]

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Timo
8 jaren geleden

hoe kan je nou een 9 geven voor graphics.. het spel draait maar op een magere 30 fps

Epke Tizer
Antwoord aan  Timo
8 jaren geleden

Ehm een mens kan geen onderscheid meer maken van 24fps en hoger.. dus niet stoer met termen strooien 😉

3
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x