Home Gaming F1 Manager review

F1 Manager review

by Sven

Bij de aankondiging van F1 Manager 2022 was er een universeel gejuich. Voor het eerst sinds jaren was er weer een Formula Manager game die gelicenseerd is door de F1 zelfs. Geen Motorsport Manager, maar echt een F1 game. De game werd met open armen ontvangen en de hype was groot. De graphics waren abnormaal voor een management game en Frontier zat er ook nog eens achter, de makers van Planet Zoo en Planet Coaster. Iedereen wist het zeker, dit zou de ultieme F1 droom worden van elke jongen. Toch gingen wij iets dieper dan de hype en gingen opzoek of dit werkelijk de autodroom van onze dromen was.

F1 Manager 2022 ziet inderdaad geweldig uit. De rijders zien er geweldig uit, de auto’s zien er geweldig uit en de omgevingen zien er ook nog eens geweldig uit. De game ziet eruit als een triple A game en kan zich echt meten met F1 2022 van Codemasters in het kader van graphics. Qua physics is de game echter niet geweldig en kan het zich minder meten met F1 2022. Dit is natuurlijk logisch, omdat dit om een management game gaat, maar de F1 auto’s reageren toch op een rare manier. Soms wanneer je meer snelheid in je auto hebt zal je er toch niet langs kunnen gaan, omdat de AI denkt dat jij te weinig ruimte op de baan hebt. Echter is er vaak genoeg ruimte en kom je dus niet langs de auto voor je. Op bepaalde momenten gebeurt het ook dat je aan het strijden bent met een andere auto, maar dat de AI besluit om uit het gevecht te gaan en op dat moment sta je zo weer 1.2 seconden achter degenen waar je net naast rijdt. Dit gebeurt net wat de vaak waardoor de game soms wat sloom en houterig aanvoelt. Natuurlijk hoeft het niet zo soepel als F1 2022 te zijn, maar te vaak wordt je uit de simulatie gehaald omdat het net niet helemaal lekker voelt en/of eruit ziet.

Dan komen we op het management gedeelte van de game. Jij bent de nieuwe team principal van een van de F1 teams en jij moet ervoor zorgen dat het team er financieel en sportief goed voorstaat. Zo moet jij investeren in allerlei departementen om te zorgen dat je genoeg nieuwe onderdelen voor je auto kan maken of dat je juist genoeg mensen kan scouten om ervoor te zorgen dat jou team op tijd de nieuwste superster scout in F1. Je moet je echter niet alleen dood staren op F1 talent, ook moet je blijven zoeken naar nieuw personeel voor je aerodynamics afdeling, maar ook voor je head engineer. Het gaat dus verder dan alleen het rij gedeelte. Toch voelt het management gedeelte nog niet genoeg uitgediept. Je geeft wat geld uit hier en krijgt wat geld daar, upgrade hier wat en upgrade daar wat en daar houdt het eigenlijk wel op. Het maken van nieuwe onderdelen lijkt heel leuk in eerste instantie, maar het is simpelweg kijken naar hoe jij jou onderdelen zich vergelijken tot de rest van de grid. Het is allemaal heel erg basics, wat te begrijpen is voor een eerste deel in deze serie, maar daardoor kan het wel redelijk snel gaan vervelen.

Dan komen we eindelijk op het gedeelte waar het uiteindelijk allemaal om gaat, het racen op de baan. Jij zit niet achter het stuur, maar moet je rijders wel aangeven wanneer ze moeten aanvallen of rustig aan moeten doen met hun banden, of ze hun brandstof moeten gebruiken of juist rustig aan ermee moeten doen of wanneer ze ERS aan moeten zetten om de rijder voor je in te halen of dat je juist je ERS laat opladen. In beginsel is dit ontzettend interessant en ben je waarschijnlijk een groot deel van de races bezig om dit perfect te doen. Echter kom je er snel achter dat er een manier is om uiteindelijk redelijk snel te winnen. Op het moment van schrijven doet de AI alles op balanced. Ze vallen niet aan met hun banden, gebruiken hun ERS niet echt en zullen altijd gebalanceerd gebruik maken van hun brandstof. Door al redelijk snel aan het begin van de race aan te vallen en ERS te gebruiken, zal je merken dat je snel door het veld heen zult gaan. Hierdoor worden races redelijk saai. Mijn hoop was dan ook dat strategieën de races interessanter konden maken. Eerder naar binnen gaan voor een undercut bijvoorbeeld, maar in de realiteit houdt het ook weinig uit. De AI onderneemt niks om een anders strategie aan te nemen en in de regen is de AI zelfs ontzettend dom. F1 Manager is eigenlijk best leuk, maar eenmaal voor een langere tijd voelt het gewoon saai aan.

F1 Manager 2022 is een goed begin in de serie, maar nog niet het begin waar iedereen voor gehoopt had. De game ziet er geweldig uit en klinkt geweldig en is op momenten ook echt leuk, maar het totaal plaatje is eigenlijk een magere management simulatie waarin je een kat en muis spel aan het spelen bent met je ERS Systeem. Voor nu is F1 manager 2022 leuk voor af en toe, maar nog niet de autodroom van onze dromen waar iedereen op gehoopt had.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
%d bloggers liken dit: