Net als vorig jaar trappen we na de start van het F1 seizoen, eerst af met de F1 game en daarna volgt dan F1 Manager. Beide games verschillen echt veel, waar het in F1 2023 draait om het racen en zelf besturen, daarbij ook een stuk grafischer is, is F1 manager precies zoals het zegt een game die draait om het managen, de strategie bepalen en het doorbladeren van sheets over je team. Dus inderdaad in tegenstelling tot de real-time, op de baan racen van F1 23, zal je speeltijd hier grotendeels achter de schermen zijn, waarbij je het dagelijkse beheer van een Formule 1-team tijdens het seizoen van 2023 uitvoert. Maar je hebt nog steeds split-second beslissingen en een goede beheersing van de zenuwen nodig om door te beuken naar die podium plaats.
We beginnen het openingsraceweekend op het zonnige circuit van Bahrein. Het is mijn eerste jaar als teambaas. Ik heb gekozen om bij Haas te starten. Dit omdat ik stiekem Haas erg vet vindt en ook wel beetje fan ben van Hulkenberg. Het doel is om mee te draaien in de middenmoot en rustig wat punten weg te pakken.
Dit blijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan te zijn. Je zit niet letterlijk achter het stuur, maar het runnen van een Formule 1-team betekent dat je alle borden in de achtergrond moet laten draaien. Dat omvat het ontwerpen en vervaardigen van geüpgradede onderdelen van de auto, het formuleren van pitstrategieën voor elk raceweekend, ervoor zorgen dat je personeel elke week tevreden is, je faciliteiten verbeteren en onderhouden, en het bestuur tevreden houden. Achterblijven in een van deze aspecten kan rampzalige gevolgen hebben op het circuit. En dat blijkt maar weer als ik teveel vraag van mijn coureurs en deze dus teveel schade rijden. Ik kom in de knoop met mijn budget, heb geen extra nieuwe onderdelen meer en moet echt zorgen dat het beter gaat.
Maar daar zit een schoonheid in, vind ik. De meeste systemen van F1 Manager 23 hebben invloed op elkaar, dus je bent constant bezig met een evenwichtsoefening achter de schermen om ervoor te zorgen dat je coureurs de beste mogelijke oefen-, kwalificatie- en racesessies hebben. Als alles misgaat, zul je wanhopig zijn en verleid worden om een oude setup van de wagen te laden. Maar als alles op zijn plaats valt en je strategieën vruchten afwerpen, zul je een diep gevoel van voldoening voelen. Vooral als je een achterhoedeteam zoals Williams, Haas of AlphaTauri leidt. Het moment dat Magnussen de eerste punten pakte, was voor mij al een euforie momentje.
Bij het starten van een nieuwe carrière in F1 Manager 23 begint je voortgang aan het begin van het seizoen op het hoofdkantoor van je team. Dit is zogezegd je hub en van hieruit heb jij de controle en het overzicht over elk aspect van je team. Het bladeren door de tabbladen vergt even wat handigheid, maar als je eenmaal gewend bent dan is het eigenlijk allemaal heel logisch neergezet.
Gelukkig is er dan ook een tutorial, deze biedt voor de beginnende managers een overzicht van elke sectie en legt daarbij even uit wat er allemaal gebeurt en aan de hand is in dit scherm en hoe het je team beinvloed. Je krijgt te horen dat het upgraden van auto-onderdelen cruciaal is, maar er worden geen aanbevelingen gegeven over waar je je als eerste op moet richten. Afgezien van een korte introductie van elke sectie, word je grotendeels aan je lot overgelaten om dingen zelf uit te zoeken. Dit zal geen probleem zijn voor ervaren F1 Manager-spelers, maar nieuwkomers kunnen als gevolg hiervan een frustrerende start van het seizoen hebben. Maar ergens vind ik dit dan ook wel weer een stukje charme hebben.
Een ander vreemd onderdeel van de tutorial is dat je gedwongen wordt je eerste oefensessie aan de AI over te laten, wat op zijn beurt leidt tot een suboptimale voorbereiding van de coureurs op de kwalificatie en de race zelf. Ik begrijp dat Frontier Developments waarschijnlijk een balans wilde vinden tussen het geven van instructies en het laten meedoen van nieuwe spelers, maar hoe saai het aanvankelijk ook mag zijn, denk ik dat wat extra begeleiding en praktisch advies hier nuttig zou zijn.
Wanneer je echter eenmaal vertrouwd bent met je hoofdkantoor, zul je merken dat je een hoge mate van controle hebt over je seizoen. Bijvoorbeeld, faciliteit- en auto-upgrades kosten tijd en zullen niet direct beschikbaar zijn voor de volgende Grand Prix. Ik vond veel plezier in het onderzoeken van de racekalender en het plannen van welke upgrades van tevoren het meest gunstig zouden zijn. Op dezelfde manier betekende het toewijzen van uren aan windtunnel- en MFD-testen voor nieuwe onderdelen dat ik een voorsprong kon ontwikkelen op rivaliserende teams, die ook constant hun eigen auto’s verbeteren.
Als je geen tijd hebt voor een volledige race, biedt F1 Manager 23 ook een selectie optionele scenario’s waarmee je jezelf kunt uitdagen. Ik vond deze geweldige kleine afleidingen die me in specifieke situaties plaatsten en me hielpen om verschillende aspecten van het beheer op de baan stap voor stap te verbeteren.Zo daag je jezelf net wat meer uit en haal je in de volledige modi toch dat stukje extra tijd eruit.
Als eerste is er de modus Race Replay. Deze modus wordt indrukwekkend genoeg na elke echte F1 Grand Prix bijgewerkt en bootst de resultaten van elke race na. In Race Replay kun je elke race ervaren terwijl je een team van jouw keuze beheert, of een Race Moment-scenario selecteren. Deze zijn cool omdat ze een opvallend moment uit de echte race benadrukken en je uitdagen om het effect ervan te overwinnen.
De tweede optionele modus, Exclusive Scenarios, lijkt op Race Moments maar dan een tandje hoger. Hier wordt van je verwacht dat je echt opmerkelijke resultaten behaalt, zoals het op het podium krijgen van beide Haas-auto’s of het begeleiden van Ferrari-reservecoureur Antonio Giovinazzi naar een overwinning in Monza. Ik vond veel van deze scenario’s uitdagender dan de carrièremodus en ze vormen uitstekende extra inhoud als je echt je leidinggevende vaardigheden wilt laten zien.
Het is gemakkelijk om gefrustreerd te raken als je speelt als een achterhoedeteam of een middenveldteam in F1 Manager 23, omdat je niet meteen solide resultaten zult behalen. Maar bedenk, je speelt een manager simulatie en wilt groeien, althans dat is vaak mijn doel. Wil je beginnen met winst, kies dan een team als Ferrari, mercedes of Red Bull. Dan zal je sneller de punten binnen zien komen.
Al met al is F1 Manager 2023 een zeer uitdagende game, met een redelijk stijle leercurve voor de nieuwe speler. Het puzzelen naar de ideale afstelling van de auto en het dan goed zien uitpakken in een race geeft een mooi euforisch gevoel. De game ziet er redelijk tot goed uit, maar wacht niet de grafische knaller van een F1 23.