Home Gaming F1 2019 Review, Beste F1 game die je kan vinden

F1 2019 Review, Beste F1 game die je kan vinden

Het leek dit keer sneller te komen dan de afgelopen jaren, F1 2019 is gearriveerd. Codemasters beloofd een game met meer detail, groter en indrukwekkender dan de voorgaande delen. En na flink wat uren racen zijn we er toch over uit dat die uiting klopt. Is dit dat ook de beste F1 titel tot nu toe, wij denken van wel.

F1 2019 is tevens de officiele videogame van de 2019 FIA Formula One World Championship, dat hodut in dat het alle belangrijke aspecten overneemt. Het komt met alle sterren uit de F1 wereld, de auto’s tot in detail nagemaakt en alle tracks uit dit seizoen. Maar er zit nog veel meer in de game.

De game legt namelijk niet enkel de nadruk op het F1 seizoen, nee, het is namelijk mogelijk om ook te racen in de F2. Hierdoor krijgt het verhaal in de carrière nog wat meer diepgang, dit omdat deze hier start en wat meeneemt verder het seizoen in.

De carriere modi is het hoofdgerecht in de game, het geeft je alles wat F1 2019 te bieden heeft. Het start met wat scenario’s in de F2, hierbij komt er wat meer verhaal aan te pas en dien jij naam te maken in de F2 om een stoeltje te bemachtigen bij de F1. Het kiezen van een team heeft al invloed op de bonussen die je later krijgt bij een F1 team. Het verhaal legt de focus goed op jouw, als opkomende coureur dien je naam te maken in de wereld, naast je staat teamgenoot Lukas Weber en aan de andere zijde vinden we Devon Butler, je concurrent.

Het leuke aan het 2018 F2 seizoen, waar je dus start, is dat de nieuwkomers in de F1 George Russell, Alex Albon en Lando Norris, ook deel uitmaken van de start grid. Al deze namen volgen je uiteraard door naar de F1 om het roster compleet te maken. Eenmaal doorlopen is het dan toch het moment om de echte wagen in te stappen en te beginnen met racen.

Het racen hebben wij opgepakt met een playseat en een Thrustmaster stuurtje, jarenlang speelde we op een controller, maar nu werd het tijd voor een wissel. Waar we gelukkig nog wat uren hebben gereden in F1 2018 konden we een goeie vergelijking leggen tussen het rijden in beide games.

De besturing van de game is echt heerlijk, het gevoel van snelheid, de aandacht voor details, het weet het gevoel van racen echt vast te leggen. Er is zoveel dat je kunt aanpassen aan je voertuig, van de mechanise opptioes, tot in-game race management en car setups, voor de een zal het een droom zijn voor de ander die gewoon lekker wil racen een nachtmerrie om zich te verdiepen. Gelukkig hoeft dat niet en kan je lekker racen met de standaard setups, maar wil je meer dan is dat er ook. Tijdens het rijden is er zelfs genoeg te doen, het is niet enkel het gas intrappen en gaan. Tijdens de rondes dien je een beetje in de gaten te houden hoe snel je banden slijten, of je genoeg brandstof hebt, of er onderdelen te heet worden. Van dit alles zal je ook op de hoogte gehouden worden door je monteur. Deze zal continu updaten, ongevraagd maar ook gevraagd. Zo kan je net als in voorgaande delen allerhande informatie opvragen over de race, of over je auto. Het geeft nog net dat extra zetje in F1 gevoel bij mij. Ik probeer zo snel mogelijk alles in te stellen, te schakelen tijdens een race met me monteur wat slim is. Alles om die extra seconde te pakken op het rondje. Het gebruik van de opties is simpel via een knop te activeren en dan op je d-pad een keuze te selecteren. Heb je een headset op is het ook mogelijk de juiste commando’s te vragen aan je monteur door de headset. Helaas werkte dit niet helemaal soepel bij mij en in de multiplayer liet het mij in de steek. Net daar waar je niet wil dat het je verlaat, het is niet anders.

Het racen zelf wordt steeds beter, je krijgt meer gevoel voor de tracks, de AI is goed instelbaar en wordt dan ook echt pittig. Dit geeft je dan wel net wat meer realisme, want het is een beetje ongeloofwaardig als je met Haas de eerste drie races al wint. Helaas voor mij is de AI ook een klein minpunt in de game, waar deze uitstekend verdedigd en aanvalt, is het soms ook compleet blind. Als ik mijn auto ernaast zet zal deze gewoon rustig band tegen band aanzetten. Ze laten je zeg maar niet echt leven. In de multiplayer ervaarde we toch nog wat meer problemen met de AI, hier vinden ze het echt heerlijk om je eraf te rijden lijkt wel. Er zitten natuurlijk verbeter punten in, maar over het algemeen heb ik wel een goed gevoel over de AI.

Nadat je race af is en je de score hebt opgemaakt is het niet zo simpel doorklikken naar de volgende race, in de carriere modi ga je terug naar je garage en staan er wat mails voor je klaar, soms zit er een uitnodiging bij voor een speciaal event, en dan is het nog even handig om te kijken voor upgrades voor je voertuig. Dit om te bouwen aan de sterkste F1 auto. Er is genoeg voorhanden om door te lezen. De speciale evenementen waar je oor kan worden uitgenodigd variëren van klassieke auto’s tot een inhaal race of checkpoint rally. Dit alles doe je ook om punten te verzamelen voor onderzoek.

Naast de carriere modi in de game is er zoals al gesproken ook een multiplayer, deze is net wat uitgebreider weer dan de voorgaande delen. Er is hier dan ook echt genoeg te ontdekken. Ben je het alleen rijden even zat dan raad ik je zeker de multiplayer aan. Het racen is niet zoals ik van sommige hoor meer beuken en botsen, mijn ervaring is dat de races vrij eerlijk verlopen en ook netjes. Je zult na races hiervoor ook punten ontvangen, zo zal je vaak gematched worden met racers van dezelfde status. Het is natuurlijk heerlijk als je safety rating en online License hoog zijn. Het geeft toch wat aanzien in een lobby, aldus mijn ervaring. Er zijn wekelijkse evenementen te vinden, met een oefen sessie, een kwalificatie en een race. Dan de ranked en unranked wedstrijden en de competities. Genoeg om je bezig te houden.

Ik geniet elk moment nog van deze game en zal nog vele uren hierin spenderen. Heb je zin in een race? Stuur ons een berichtje en we racen een rondje.