Home Featured Etherborn Review – Last Minute Trip Naar Droomwereld Vol Orbs

Etherborn Review – Last Minute Trip Naar Droomwereld Vol Orbs

“Waarom draai je het probleem niet?” is een onvergetelijk prachtige uitspraak van een goede vriend na een succesvol avondje stappen. Hij bedoelde eigenlijk dat je een probleem soms beter kan oplossen wanneer je het benadert vanuit een andere invalshoek. Mix dit gegeven met een iéts te enthousiaste paddo-trip en je begrijpt meteen de belangrijkste facetten van Etherborn. Toch?

Etherborn is de eerste game van Spaanse ontwikkelaar Altered Matter en is gemaakt door vier personen met een Master in game design. Uiteindelijk heeft het ze vier jaar gekost om de game helemaal af te krijgen en ik moet zeggen dat ze fraai werk hebben geleverd op het gebied van presentatie. De game is werkelijk prachtig en toont volle kleuren en vreemde, zwevende objecten die samen met de beeldeffecten een adembenemend abstracte droomwereld weten neer te zetten.

Alles heeft een mooie glans en gloed en doet niet onder voor een briljante droom of extreme trip. De camera verplaatst zich subtiel en effectief door de levels heen waarbij alles één smooth experience wordt. Kleuren in de omgevingen zijn divers en warm, waarbij de veranderende samenstelling ervoor zorgt dat elk level zijn eigen smoel krijgt en dat het geen straf is om mee te kijken met de speler. Verwacht geen gedetailleerde textures of vloeiende animaties; dit is een game dit je speelt voor zijn abstracte natuur.

Orbs en bolle hoeken

Etherborn is een platformer met een flinke nadruk op het oplossen van allerlei puzzels. Het doel van de game is uiteindelijk gewoon ouderwets het einde van het level bereiken en dat kan op maar één manier. In elk level ligt een aantal orbs waarmee je bijvoorbeeld bruggen kunt activeren waardoor je nieuwe plekken in het level kunt bereiken. Natuurlijk liggen deze orbs op plaatsen waar je alleen kunt komen door goed te puzzelen.

Dat puzzelen zit hem vooral in het draaien van je wereld om zo een ander perspectief te krijgen van de wereld waarin je rondloopt. Dat draaien doe je simpelweg door over een gebolde hoek van een platform te lopen. Heeft een platform een normale hoek van 90 graden, dan kun je er vanaf vallen. Voor je het weet loop je tegen muren op of ren je je een weg over het plafond. Dit is in het begin even wennen, maar het wordt als snel een tweede natuur om alvast vooruit te denken hoe de wereld zal draaien na het bereiken van een bolle hoek.

Toch kwam het een paar keer voor dat ik niet gelijk wist wat welke weg ik het beste kon lopen om een nieuwe orbs te bereiken. Meestal kwam ik er na een paar minuten wat aanklooien wel achter wat er van mij verwacht werd en de daadwerkelijke oplossing gaf mij regelmatig een voldaan gevoel.

Het leuke is dat door het draaien van de wereld alle objecten op meerdere manieren gebruikt kunnen worden. De manier waarop deze daadwerkelijk gebruikt worden laat zien dat er veel slimme kennis zit in de hoofden van de medewerkers van Altered Matter. Het level-design is ronduit briljant en tijdens het spelen voel je gewoon dat er enorm veel aandacht in dit aspect van het spel is gestoken.

De Mario-ren

De game bestuurt zoals je van een moderne (puzzle)platformer mag verwachten en geeft je naast rennen en springen verder geen andere tools om de puzzels op te lossen. Zelf ben ik opgegroeid met platformers als Mario en automatisch druk ik standaard een knop om je personage te laten rennen en ik raad iedereen aan om jezelf dit aan te leren. Mocht je dit toch een probleem vinden dan kun de game zo instellen dat je automatisch rent.

De game is helaas wat kort, maar dat hoeft geen groot minpunt te zijn in een tijdperk waarin we zo ontzettend veel goede games hebben om te spelen. Ook voor de wat kleinere games is erg genoeg plek in mijn leven en ik ben blij dat Etherborn op mijn pad kwam. Bescheiden games van kleine ontwikkelteams weten vaak mijn hart te veroveren en Altered Matter heeft mij een onvergetelijk bijzondere ervaring weten voor te schotelen. Etherborn is mooi, slim en rustgevend. Konden we allemaal problemen maar zo draaien!