Vandaag wordt Predictive World, een online ervaring, onthuld. Predictive World laat zien wat een sterk algoritme kan voorspellen over een persoon aan de hand van online gedrag, online informatie en Facebook Likes.

Een wereld vol data

Elke dag creëren wij 2.5 biljoen Gigabyte aan data, van onze laatste aankoop online tot onze likes op sociale media. Vandaag de dag inspecteren de meeste werkgevers onze sociale netwerken voordat ze naar onze cv’s kijken. Wanneer we een lening afsluiten bij een bank, hangt de acceptatie af van onze gezondheidsgegevens. In sommige steden in de Verenigde Staten kan de politie voorspellen welke personen kans hebben om de criminaliteit in te gaan dankzij algoritmes en data zoals leeftijd, etniciteit, geslacht en sociale achtergrond.

De gevaren van big data en voorspelbare algoritmes zijn thema’s in het verhaal van Ubisofts open wereld action-adventure game Watch Dogs 2. Hoofdpersoon Marcus Holloway is onterecht neergezet als een potentiële crimineel door het systeem dat deze data van elke bewoner analyseert.

 Wanneer fictie en realiteit samenkomen

Predictive World en Watch Dogs 2 zetten je aan het denken over de huidige wereld waarin we allemaal met elkaar verbonden zijn door onder andere het internet en big data. Overal is toezicht en bijna alles maakt inbreuk op je persoonlijke vrijheid. Vergelijkbaar met de gebeurtenissen in Watch Dogs 2, laat Predictive World gebruikers zien hoe corporaties, regeringen of criminelen persoonlijke data tegen burgers kunnen gebruiken, en het helpt spelers om de context van de game te begrijpen.

Predictive World is gebaseerd op een algoritme geproduceerd door het Psychometrics Center van de Universiteit van Cambridge. Er wordt gebruikgemaakt van een enorm aantal geverifieerde databronnen zoals psychologische data en data van sociale media van zes miljoen proefpersonen. Daarnaast maakt Predictive World gebruik van een infrastructuur met 6,4 biljoen datapunten, speciaal ontworpen voor dit project. Door deze data te combineren, maakt het systeem het mogelijk om meer dan 60 voorspellingen over een persoon te kunnen doen, van persoonlijke karaktereigenschappen en intelligentie tot je levensverwachting en zelfs risico’s op financieel vlak.

Om nog verder te gaan, heeft VICE een serie aan documentairevideo’s, gesponsord door Ubisoft, genaamd “User Profiled” uitgebracht. Deze hebben het doel om ons bewust te worden van big data en geven een kijkje in de gevaren van big data in de huidige samenleving.

Documentaire VICE #1: https://www.youtube.com/watch?v=-mjMsxZSjqs.

Documentaire VICE #2: https://www.youtube.com/watch?v=cxX4CIdmlpk.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x