Home Gaming EA Sports PGA Tour Review

EA Sports PGA Tour Review

Het is echt wel even geleden dat we een PGA game zagen uit de stal van EA Sports, maar ze zijn terug met de licentie, een oog voor detail en heerlijke gameplay opties, waar je als golfer van kan genieten. Daarnaast heeft elke golf game zijn kleine ongemakken, maar wij nemen de game even met je door.

De opkomst van 2K’s golfspel heeft EA Sports wakker geschud, en het bedrijf heeft in de vorm van EA Sports PGA Tour een concurrerende tegenstander opgezet voor 2023. Het is meteen duidelijk dat EA Sports serieus tijd en moeite heeft gestoken in het creëren van een vertrouwde en tastbaar realistische ervaring. Het spel speelt als een ervaren professional, hoewel het niet perfect is, net zoals het korte spel van Viktor Hovland.

Het verkrijgen van de volledige licentie voor Augusta National en The Masters is bijna onmogelijk. Toestemming krijgen om Los Angeles Country Club te gebruiken, de thuisbasis van de 2023 US Open, is niet gemakkelijk. Toch is het EA Sports gelukt om toegang te krijgen tot beide, samen met een aanzienlijke lijst van andere officiële banen, PGA Tour-profs zoals Scottie Scheffler en Jordan Spieth, en enkele van ’s werelds meest toonaangevende fabrikanten. We hebben dit eerder gezien met FIFA en Madden, maar zelfs voor de hoge standaarden van het bedrijf is dit indrukwekkend. Het is een makkelijke overwinning, maar het maakt het spel zeker veel meeslepender en aantrekkelijker – vooral voor de casual golf fan.

Het hart van EA Sports PGA Tour is de Carrière Modus, waarmee spelers van niets tot held kunnen groeien terwijl ze de wereld rondreizen. Je kunt de meedogenloze waterhindernissen van TPC Sawgrass ervaren, of vechten tegen de dikte van het vreselijke hoge gras van de Arnold Palmer Invitational op Bay Hill. Het is een volledig seizoen van toernooien met alle vier Majors in hun geheel, de FedEx Cup en alle gebruikelijke favorieten op de kalender. Mijn grootste klacht is echter dat je niet kunt kiezen hoeveel rondes je per toernooi wilt spelen.

Helaas zijn spelers beperkt tot het spelen van slechts enkele willekeurig geselecteerde holes, waarbij de AI de rest simuleert en mogelijk leidt tot oneerlijke straffen, of het spelen van alle vier rondes, wat voor casual fans die geen tijd hebben misschien niet haalbaar is. Dit is een functie die moet worden toegevoegd om spelers toch een beetje aan de game gekluisterd te houden.

Gelukkig ontbreekt het niet aan inhoud in EA Sports PGA Tour, met verschillende modi om uit te kiezen, waaronder Career Mode, Training Challenges, Sponsorship mini-games, Daily, Weekly, and Seasonal Online Tournaments, en de nieuwe gelijktijdige 16-speler Online mode. Hoewel ik niet veel gelegenheid had om de laatste te proberen, kan het, als het goed wordt uitgevoerd, een belangrijk hoogtepunt van het spel zijn. En laten we niet vergeten dat de Ryder Cup en terugkerende favoriete fantasiebanen onderweg zijn als extra inhoud.

Dit is niet hetzelfde spel dat veel fans zich herinneren uit de klassieke ‘Tiger Woods PGA Tour’-tijdperk, en op vele manieren heeft het me verrast met zijn uitdagende gameplay die precisie en nauwkeurigheid beloont. Hoewel het spel nog steeds enkele arcade-achtige functies behoudt, zoals drive boosts en after-spin, is het de toewijding om realistische balphysics en levensechte baanomstandigheden te leveren die het onderscheidt. Het is moeilijk om te beschrijven hoe bevredigend het voelt om je bal door meerdere lagen rough te zien rollen en in een waterhindernis te eindigen.

Waarom is de gameplay zo realistisch? Omdat de ontwikkelaars gepassioneerd hebben beschreven hoeveel moeite ze hebben gestoken in de balmechanica van EA Sports PGA Tour, en dat is zeker te merken. Willekeurige windstoten zullen je schot flink in de war brengen en de contouren van de harde, perfect onderhouden greens zullen je bal sturen richting gevaarlijke plekken.

Alle banen zijn ingesteld om dezelfde kenmerken te delen als hun werkelijke tegenhanger. Zo heb je bijvoorbeeld na een lange, rechte drive op de Old Course van St Andrews genoeg tijd om even een dutje te doen voordat de bal stopt met rollen, terwijl de zachtere aard van Augusta veel minder rol zal produceren, tenzij je een van zijn twee miljard hellingen precies goed raakt.

Om deze uitdagingen te overwinnen, worden spelers aangemoedigd om gebruik te maken van de 20 verschillende schot types in het spel. Met Stingers geef je je schot een doordringende, lage vlucht om onder de wind door te glippen, met een Hack kun je de bal uit de diepe rough slaan, en met een Spinner kun je een mooie approach shot maken die snel stopt en stilstaat.

Spelers kunnen hun eigen golfer creëren vanaf het begin, en hoe je je golfer vormgeeft zal een grote invloed hebben op het spel. Ik koos voor power, putten en approach play, waardoor ik langere banen kon domineren, maar het later weer moest compenseren.

Het gevoel van controle over de richting en speelstijl van je golfer is goed, maar over de swinganimatie kunnen we beter niet te veel zeggen. Het is een beetje traag en oogt soms niet heel lekker.

Het kan ook erg afleidend zijn als het op timing aankomt, met de snelle/langzame aard van de swing die op zichzelf al een lastig probleem vormt. Het schijnbaar onnauwkeurige karakter van de mechaniek kan wild inconsistent zijn en soms nadelig uitpakken, met een verlies van 1 yard dat het verschil kan maken tussen een wereldklasse schot en een bunker. Het is ook niet mogelijk om op een hole meer dan een Triple Bogey te maken, wat een beslissing is die totaal geen zin heeft gezien EA’s inzet voor fervente realisme. Opnieuw zijn dit kleine details, maar ze kunnen af en toe wel irritant zijn.

Het is alom bekend dat de ontwikkelingscyclus voor EA Sports PGA Tour uitgebreid en uitputtend is geweest in zijn streven naar fotorealisme. Dit heeft ertoe geleid dat de er een stukje bezieling is gegaan in elke baan, dit tot in de kleinste details. Je kan de game gewoon blijven spelen en genieten van de graphics die hieraan ten grond liggen.

EA heeft jarenlang elke baan gefotografeerd en in kaart gebracht met behulp van drones en state-of-the-art technologie om ’s werelds meest iconische banen op ongeëvenaarde wijze te presenteren. Fairways zijn tot in de perfectie gemanicuurd, het compacte karakter van het zware rough dat in de lucht wordt gesproeid na een venijnige ijzerslag is betoverend en de algehele esthetiek van elke baan die ik speelde voelde authentiek en televisieachtig.

Kan ik kritiek hebben op wedge-shots die klinken als een goed geraakte 2-Iron? Zeker weten. Maar dat wordt vergeven omdat EA zo’n geweldige baan heeft gedaan met zijn commentaar en de honderden uren aan regels die voor het spel zijn opgenomen. Spelermodellen zijn solide, de soundtrack is gevarieerd en levendig en EA Sports PGA Tour pronkt rond als een spel gemaakt door mensen die weten hoe ze een levendig, ademend sporttitel moeten presenteren.

De game is niet je standaard rondje om de velden, maar EA heeft wel gewoon een heerlijke titel neer gezet. Je zal heerlijk je rondjes lopen en af en toe een goeie slag maken. Voor de golf fan is dit misschien wel de game.