Tijdens de officiële opening van Startup Fest Europe heeft Samsung de finalisten van het ‘Beste VR-idee’ van Nederland bekend gemaakt. De finalisten zijn Immersive Care, VRees of Liefde en EYE Choose. In de laatste ronde zijn zij door het publiek verkozen tot beste innovaties op VR-gebied. Tijdens Digital Marketing Live op donderdag 26 mei a.s. pitchen de drie finalisten hun idee ten overstaan van een vakjury en andere aanwezigen. Direct na de pitches maakt de vakjury de winnaar van de VR Challenge bekend.
Een van de finalisten is Immersive Care. Hun VR-oplossing geeft kinderen die in het Martini Brandwondencentrum in quarantaine liggen, een interactieve VR-ervaring met hun klas. Met twee 360-graden camera’s kunnen de kinderen live en virtueel met hun klasgenoten communiceren. Ook VRees of Liefdehaalde de finale. Dit idee helpt mensen met het wegnemen van hun angsten, van bijvoorbeeld podiumvrees tot hoogtevrees. Tot slot is EYE Choose in de race. De game belooft een link te leggen tussen duurzaamheid, festivals en VR in een Virtual Reality Festival Experience.
De drie finalisten zijn verkozen uit ruim 200 studenten, startups en ondernemers die hun creatieve én innovatieve VR-idee hebben ingediend bij Samsung. De finalisten presenteren hun idee tijdens Digital Marketing Live in de Beurs van Berlage in Amsterdam op donderdag 26 mei a.s. Daarna kiest de vakjury een winnaar. De vakjury bestaat uit Menno van den Berg, Corporate Vice President van Samsung Electronics Benelux, initiatiefnemer van Startup Fest Jim Stolze en start-up-investeerder Winston Gerschtanowitz.
De winnaar van de VR Challenge ontwikkelt zijn of haar idee samen met Samsung tot een concrete toepassing. Het product wordt als pilot op de Nederlandse markt geïntroduceerd. Bij succes wordt gekeken naar andere introductielanden. Daarnaast ontvangt de winnaar een Samsung Galaxy S7 edge, Gear VR en Gear 360. De nummers 2 en 3 ontvangen een Galaxy S7 edge en Gear VR.