Dragon’s Dogma 2 is een open-wereld actie-RPG, maar bevat veel onorthodoxe aspecten in vergelijking met andere soortgelijke spellen. Er zijn geen opdrachtborden of markers; quests worden ontdekt terwijl je de wereld verkent. Bovendien is er slechts één opslagbestand. Dit laatste aspect is in lijn met het eerste spel, maar gezien dat de wereld van de sequel vier keer groter is, roept het enige zorgen op.
Regisseur Hideaki Itsuno gaf meer details tijdens een gesprek met Game Informer via een vertaler. Hij bevestigde dat er slechts één opslagbestand is, maar onthulde: “Het spel geeft je meer opties. Je hebt de mogelijkheid om te laden vanaf de laatste herberg waar je hebt gerust, dus in dat opzicht is het niet zo dat je geen enkele manier hebt om terug te gaan.”
Het ultieme doel is echter om verkenning aan te moedigen. “Wat de gedachte hierachter was, is heel eenvoudig: we willen verkenning aanmoedigen, en dit staat haaks op wat je krijgt als je te veel vrijheid toestaat op dit gebied.” Als voorbeeld noemt Itsuno het springen van een klif. Hij vindt dat meerdere opslagopties om te springen en veilig terug te keren “het tegenovergestelde effect hebben van het aanmoedigen van dat gevoel van verkenning.”
Aan de andere kant, door alleen te kunnen herladen bij de laatste herberg, zul je voorzichtiger zijn en misschien op zoek gaan naar een andere route naar beneden. “Dat is dus de belangrijkste reden: ik wilde echt de sensatie van verkenning aanmoedigen, en dat was de gedachte achter deze beperking.”
Dragon’s Dogma 2 wordt uitgebracht op 22 maart voor PS5, Xbox Series X/S en PC