Home Gaming Dragon Quest Heroes Review

Dragon Quest Heroes Review

Hoe te beginnen? Ja, laat ik het zo formuleren dat dit een game is waarvoor ik recentelijk een Playstation 4 heb aangeschaft. Ik als Xbox gamer wist dat Dragon Quest uit kwam en toen we hem op de redactie binnen kregen heb ik dan ook maar de console van Sony aangeschaft. Waar ik Dragon Quest ken als de tegenhanger van Final Fantasy(althans in mijn wereld) met een grote wereld, waar je kan lopen en monsters kan verslaan, kwam ik even bedrogen uit bij het opstarten van deze versie van Dragon Quest. Ik had wel wat filmpjes gezien, enkel kon mij dat niet voorbereiden op wat ging komen.

dq_heroes_2.0

In deze wereld van Dragon Quest leven monsters en mensen naast elkaar, dit gaat ook allemaal goed tot er een shockwave door de stad Arba gaat en de monsters zich ineens tegen de mensen keren. Jij gaat als Held of Heldin samen met een groep van favoriete karakters uit de serie de strijd aan om het koninkrijk te redden.

Dit alles wordt goed verteld en is meteen duidelijk na de eerste proloog van het spel, daarna barst de actie los en kan jij het opnemen tegen monsters. De game komt uit de stal van de makers van Dynasty Warriors en dat gevoel keert terug in de game. Waar je hordes vijanden op je af krijg mep je er met het grootste gemak doorheen. Je heb hiervoor de beschikking tot een normale aanval of een aanval eindigend met een MP attack. Deze MP kan je ook gebruiken voor je skills, ieder karakter heeft drie skills welke je vind door de knop R1 in te drukken met respectievelijk X,O,Y. Deze skills kan je ook aan laten sluiten op een combo. Het vechten bied af en toe wat frustratie, neem als voorbeeld een moment van combo en je wil je vijand afmaken maar je karakter besluit de combo te eindigen met een jump slash, wat resulteert in het over je vijand heen springen en het missen van je aanval.
Voor de rest kan ik niet heel ontevreden zijn, het rammen tegen hordes vijanden bied mij wel voldoening.
Dit rammen levert je ook nog wat anders op, Tension, tension bouwt op naarmate je klappen uitdeel en vult zich dan langzaam aan. Je kan dit in de gaten houden in je HUD, hier zie je een balk rustig aan vol lopen. Eenmaal vol barst het feest los, door op O te drukken veranderd je karakter even in een Super modus van zichzelf, aanvallen doen meer schade, je ontvangt minder schade, dit alles is zolang de balk vol is en deze loopt rustig aan leeg, om dan af te sluiten met een knal kan je nogmaals op O drukken om een vernietigende klap uit te delen. Je ben hierna wel meteen uit Tension maar de schade die je achterlaat is dan ook aanzienlijk.

Dragon Quest

Nu zit er in dit stukje rammen ook wat meer diepgang, zo zal je af en toe een object moeten beschermen van komende stromen vijanden. De weg naar dit object kan bestaan uit één of meerdere paden. Als je denk dat je één pad in de gaten moet houden zit je fout, ik maakte deze vergissing en kwam erachter dat uit alle gangen de vijanden bleven stromen. Wat op dit moment ideaal is zijn de “Monster Medals”, deze verdien je door een vijand te verslaan en kan je inzetten in het veld. Er zijn diverse monsters en elke met zijn eigen skill. Mijn voorkeur gaat uit naar het type “Sentry”, deze kan je droppen en zorgt er dan voor dat er niks voorbij gaat. Raap je een medal van hetzelfde type monster op, dan vult de levensbalk van jouw ingezette monster zich weer wat.

DQH-Shot3

Goed, je heb de stroming aardig onder controle en zou deze graag een halt toe roepen? Wend je dan richting de “Mawkeeper”, deze kleine beestjes openen diverse “Nightmaws”, door deze nightmaws komen de vijanden de wereld binnen. Sluit je ze allemaal en heb je genoeg vijanden verslagen zal de rest zich terug trekken en heb jij deze strijd gewonnen. En dit was voor mij een raar punt, want waar ik gewend was een battle te hebben en dan door te lopen in het level is dat hier niet het geval. Heb je je battle gewonnen keer je terug naar de basis, hier kan je dan supply’s kopen, je party samen stellen, of verder gaan met de volgende strijd. Het haalde voor mij het tempo heel erg uit de game, en ik persoonlijk vind dit ook erg jammer. Ik was wel fan van de turn based aanvallen, nu moet ik zeggen dat zoals dit eruit ziet ook erg vermakelijk is, maar het blijft toch irritant dat na je gevecht je weer in je basis zit. Het spel wordt er in mijn ogen wat trager door.

Dragon Quest

En ik liet al even vallen dat omdat dit er heerlijk uitziet de game een stuk vermakelijker wordt, en dat klopt. De game ziet er erg gelikt uit, de karakters zijn mooi neergezet en brengen de Dragon Quest sfeer dan ook meer naar buiten. Ik krijg gewoon een warm gevoel van het spelen van deze game.

Conclusie :

Waar de game anders is dan ik me had voorgesteld, ben ik toch zeer positief. Het loopt allemaal lekker soepel, op wat irritatie puntjes na ben ik dan ook dik tevreden. De game speelt heerlijk weg, achterover leunend op je stoel. Deze game is een aanrader tussen alle serieuze actie titels op de markt.