Home Gaming Dolmen Review

Dolmen Review

Dolmen is een mix van het souls-like genre met een science-fiction setting. Doordat het zich nu eens in de ruimte afspeelt en met verschillende technologieën werkt leek het mij interessant om deze game eens te spelen als RPG liefhebber. Wij hebben de game flink onder de loep genomen en hieronder lees je ons oordeel!

Zodra het verhaal begint word je naar Revion Prime gebracht. In dit gebied worden er onderzoeken en experimenten gedaan naar Dolmen ( een soort kristal die zorgt dat er met andere realiteiten interactie kan worden gemaakt ). Helaas is er iets mis gegaan waardoor er allemaal soorten wezens naar de realiteit komen waarin de hoofdrolspeler zich bevind. Jou karakter word ingezet om Revion Prime weer veilig te maken.

Zodra je wakker word na een flinke zware teleportatie word je gelijk midden in de actie gedropt. Je hoort van alles en nog wat rondspringen en geluid maken. Het gebied waar je je in bevind is één groot nest geworden van een soort spinnen. Gelukkig heb je nanites bij die zorgen dat je keer op keer het verhaal opnieuw kan spelen. Zodra je dood gaat word je opnieuw in het begin of bij een checkpoint terug gezet. Je kunt je lijk zoeken op de plek waar je eerder gestorven bent en daar weer alles halen wat je eerder verloren was.

Waar ik eerder al begon over checkpoints ga ik daar nu wat dieper op in. De checkpoints zijn zwevende apparaten genaamd beacons. Bij deze beacons kun je zorgen dat je daar weer gespawnd word als je dood gaat of je kan ervoor kiezen om naar je schip te gaan om daar je personage te verbeteren met de punten die je hebt gescoord door vijanden te doden. Je kunt ook met materialen die je verzameld hebt verschillende uitrusting maken voor je karakter. Denk hierbij aan nieuwe armor en verschillende wapens. Het is dus belangrijk dat je vaak naar de beacons gaat om daar je karakter te levelen of je uitrusting te verbeteren. Het is wel zo dat als je sterft en je komt de keer daarna niet op de plek waar je eerder gestorven was en gaat dan weer dood is je hologram waar je je vorige loot ligt verdwenen.

Wat ook interessant in de game is is dat je in tegenstelling van andere souls-like games je nu een geweer hebt. Je kan met dit geweer zowel losse schoten lossen of een met flink grote impact. Je kan in de game ook effecten geven aan je geweer die ervoor zorgen dat je je vijand kan bestoken met het gewenste effect om ze te verzwakken. Sommige vijanden zijn zwakker voor het ene element dan andere.

Helaas kampt de game nog met een aantal problemen. De game ziet er niet echt heel bijzonder uit en had nog wel wat meer tijd mogen krijgen om de randjes te polijsten. De game doet wat het moet doen maar zeker niet meer. Er had nog wel wat meer tijd in gestoken mogen worden om de game zijn verhaal interessant te maken of de gameplay iets meer te uit te diepen.

Hou je van games in het souls genre dan ben je bij Dolmen aan het goede adres. De game speelt aardig weg maar had in mijn ogen nog net iets meer nodig om een grote jongen in het genre te worden. De game is wel leuk maar kan zich niet meten met de grote krakers in het souls genre die de laatste tijd zijn verschenen ook al brengt de game op sommige vlakken nog wel wat vernieuwing.