Vorig jaar kon je onze lijst bekijken van beste games allertijden en dit jaar doen we het nog eens een keertje over, maar dan met consoles en handhelds. Een top 100 maken wordt wat lastig, omdat er vele consoles zijn die bijvoorbeeld alleen in Japan uitkwamen en wij geen kans hebben gekregen deze ooit te spelen. Daarom hebben we zoveel mogelijk consoles op een rijtje gezet die vooral in Nederland zijn uitgekomen. Houd er rekening mee dat er begonnen wordt met consoles die misschien niet door iedereen als goed worden beschouwd, maar wel thuishoren in een ultieme top 40. Lees, geniet en schroom je niet jou onvrede over de volgorde te uiten!
Dit zijn de 40 beste consoles allertijden! (40-36)
Dit zijn de 40 beste consoles allertijden! (35-31)
Dit zijn de 40 beste consoles allertijden! (30-26)
25. Neo Geo – SNK (1990-1991)
De Neo Geo bracht de arcadehal-ervaring letterlijk naar huiskamers, want de console diende ook als basis voor veel games in de arcadehallen. Het fijne apparaat toverde spectaculaire 2d-graphics op je scherm met grote sprites en snelle actie. Je had hiervoor wel een enorm gevulde portemonnee voor nodig, want alles kwam met een pittige prijs. Dat is dan ook de reden dat jij in de jaren ’90 waarschijnlijk niemand kende met zo’n brute Neo Geo.
SNK’s Neo Geo was niet voor niets erg duur (rond 650,- euro – inflatie niet meegerekend), want het was in eerste instantie bedoeld als krachtig apparaat, die je als bedrijf kon huren. Zo waren er veel restaurants en hotels die de Neo Geo huurden, zodat hun gasten ermee konden spelen. Hotelgasten waren erg enthousiast en lieten SNK weten dat ze de console graag thuis zouden willen spelen, terwijl ze bereid waren de hoge prijs ervoor te betalen. SNK besloot aan de vraag te voldoen en zo werd de Neo Geo ook thuis speelbaar.
Nadat je een behoorlijke prijs had betaald voor de console, mocht je ook nog eens zo’n 200 euro (inflatie niet meegerekend) neerleggen voor een game! Om de games speelbaar te krijgen op de console hoefde SNK vrijwel geen extra werk te doen, waardoor de inkomsten bijna volledig als winst konden worden beschouwd. De Neo Geo werd misschien niet veel verkocht, maar toch kan het door deze constructie als winstgevend worden gezien.
Waar de ‘mainstream consoles’ begin jaren ’90 flink aangepaste versies verkocht van grote arcadegames, zagen Neo Geo-games er precies uit als in de arcadehallen. Series als Fatal Fury, Metal Slug, King of the Monsters, The King of Fighters, Super Sidekicks en Samurai Showdown bliezen games op rivaliserende consoles vooral op grafisch gebied weg en zien er nu nog steeds bijzonder fraai uit. Personages worden meestal lekker groot afgebeeld, waarbij er veel oog is voor detail en krioelt het van de bewegende elementen.
Overigens probeerde SNK de console wat toegankelijker te maken door een cd-versie uit te brengen, de Neo Geo CD (1994). De console zelf was misschien niet de goedkoopste ooit, maar games waren flink goedkoper op een cd-rom. Het werd geen groot succes, omdat de Neo Geo CD uitkwam in een tijd waarin 3D-gaming in opkomst was en dit niet tot de mogelijkheden behoorde van het apparaat. Mocht je graag een tweede hands Neo Geo willen aanschaffen, zorg dan voor een goed gevulde portemonnee. Ze zijn nog steeds erg duur, maar je geld meer dan waard. Laat de cd-versie lekker links liggen, want de kans is groot dat deze het snel al niet meer doet.
24. Wii U – Nintendo (2012)
Na het enorme succes van de Wii, wilde Nintendo graag doorgaan met Wii’s naamsbekendheid en zo bedacht het de Wii U. Vrij vertaald betekend het niets anders dan: ‘Wij JOU’. Bij de presentatie van het apparaat liet Nintendo alleen maar de controller zien, met daarop verschillende games die eruit zagen als ‘normale’ Wii-titels, maar dan met een ’tweede scherm’-gimmick. De console zelf werd niet getoond, waardoor consumenten te maken dachten te hebben met een nieuwe controller voor de oude Wii.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik zelf al jarenlang droomde over een controller met scherm, maar dan meer als mogelijkheid tactieken snel te kunnen kiezen, zonder dat de andere speler mee zit te kijken. Bij de Wii U leek Nintendo asymmetrisch-gamen te stimuleren, waarbij degene met het scherm andere informatie of kijkhoeken ziet dan de spelers op de tv. Helaas werd dit maar bij een aantal games gebruikt en hierdoor werd de controller vaak meer als handheld gebruikt. Bij dat laatste moest je wel in de buurt van de console blijven, waardoor je niet even in de trein of vliegtuig kon gamen en het tweede scherm overbodig werd.
Bij Zelda-games als Wind Waker HD en Twilight Princess was het scherm prettig, aangezien je hierdoor niet constant naar het pauzemenu hoefde te gaan om nieuwe wapens te gebruiken. In een paar andere spellen werd het scherm op een creatieve manier gebruikt, maar meestal diende het als map of toonde het gewoon hetzelfde als op je tv. Het scherm zelf was wel lekker groot, maar multi-touch ontbrak, waardoor je maar met één vinger tegelijk je scherm kon aanraken. Daarnaast kon er maar één speler met de schermcontroller spelen en moesten de andere spelers gebruik maken van Wii-controllers.
Als je het zo bekijkt is de Wii U eigenlijk een console met een goed idee, maar een slechte uitwerking. Samen met de vreemde naam en Wii-achtige uiterlijk zorgde het ervoor dat deze Nintendo-console geen succes was. Dat was jammer, aangezien de Wii U eigenlijk verder een prima apparaat was. De controller was degelijk en lag lekker in de hand. Het was ook de eerste HD-console van Nintendo en daardoor zag alles er heerlijk uit! Nog steeds zien games als Mario Kart 8, Wind Waker HD, Super Mario 3D World, Bayonetta 2, Rayman Legends en Pikmin 3 er prachtig uit, al zijn er een aantal hiervan inmiddels verschenen op Nintendo’s Switch.
Toch kwamen er maar mondjesmaat nieuwe games uit op de Wii U, iets wat bezitters van de console niet erg op prijs stelde. Achteraf zou je kunnen zeggen dat Nintendo al snel zag dat de console geen succes was en men al op de achtergrond bezig was met de opvolger. Daarnaast maakte Nintendo niet alleen games voor de Wii U, maar ging een groot gedeelte van de ontwikkeltijd zitten in 3DS-games. Dat laatste probleem heeft men later aangepakt door alle ontwikkelteams uitsluitend voor de Switch te laten werken.
23. Xbox Series S/X – Microsoft (2020)
In 2013 bracht Microsoft de Xbox One uit en heeft het bedrijf sindsdien meerdere versies op de markt gebracht, met elk verschillende specs. Met de start van de nieuwste generatie consoles zette Microsoft deze gedachtegang voort en kregen we de keuze uit twee next-gen smaken. Wil jij ‘gewoon’ gamen op een relatief goedkope console? Dan ga je voor Xbox Series S. Wil je de nieuwste snufjes op consolegebied? Dan ga je voor Xbox Series X. Beide consoles kunnen veel games presenteren in 120 FPS en dat is vooral voor de Series S een enorme prestatie.
Helaas kwamen deze consoles uit in de coronacrisis, waardoor vele games zijn uitgesteld, Je zou zelfs kunnen zeggen dat er maar bar weinig games zijn uitgekomen en dat is niet prettig als jij net een smak geld hebt betaald voor je console. Gelukkig zijn er heel veel Xbox-games backwards compatible en draaien deze game veel beter, omdat Microsoft slimme foefjes heeft bedacht ter verbetering van ‘oude’ games. Zo is Fusion Frenzy een stokoude game, maar ziet het er prachtig uit op je nieuwe Xbox. Dit komt door de hogere resolutie en de prachtige kleuren op je scherm, omdat Xbox Series S en X een ‘Auto HDR’-feature bezitten. Ook zit er een lekker snelle SSD in waardoor games snel opstarten en je enorm snel kunt switchen tussen verschillende games.
Zoals gezegd zijn er nog maar weinig games, maar het ergste is dat er nog geen ‘killer’ is uitgebracht. Dat had Halo Infinite moeten worden, die gepland stond als launch-game en al 5 jaar in ontwikkeling was. Tijdens de presentatie van Halo Infinite, een paar maanden voor release, bleek dat er nog veel mis was met de game. Hierdoor verscheen er veel kritiek op internet en besloot men de game voor een jaar uit te stellen. Als Halo-fan is het prettig om te weten dat de game een extra jaar ontwikkeltijd heeft gekregen, maar voor de launch van Xbox Series S/X was het dramatisch.
Het zal de verkopen van de console (nog) niet enorm hebben aangetast, aangezien het zeer moeilijk is om er eentje aan te schaffen. De productie heeft zo zijn problemen gehad door de coronacrisis en daarnaast is er enorm veel vraag naar de next-gen consoles. Dit zal in de loop der tijd gaan verbeteren, al is de coronacrisis op het moment nog in volle gang. Ook zullen de games op den duur gaan verschijnen en dat is mooi, want er staan er een hoop op stapel. De meeste daarvan zullen dit jaar waarschijnlijk nog niet gaan halen, maar het is goed om te weten dat Microsoft een flink aantal studio’s heeft, sinds de aankoop van Bethesda.
Fable, Outriders, Resident Evil Village, Back 4 Blood, Hellblade II, Everwild, Far Cry 6, Avowed, Perfect Dark, S.T.A.L.K.E.R. 2, Scorn en Forza Motorsport beloven erg veel moois in de toekomst, al zal de tijd moeten uitwijzen of dit ook echt goede games zijn. De meeste van deze games zullen op Game Pass gaan verschijnen, net als veel oudere Xbox-games. De Game Pass-bezitter zal uiteindelijk het maximale halen uit de nieuwe Xboxen, door veel games te kunnen spelen voor een relatief laag bedrag.
22. PlayStation 5 – Sony (2020)
Na het enorme succes van PlayStation 4 lijkt het erop dat de Sony-trein niet te stoppen is. De consoles zijn niet aan te slepen, al heeft dat gedeeltelijk te maken met de coronacrisis. De vraag naar een PlayStation 5 is enorm en het kan zomaar gebeuren dat het nog maandenlang lastig wordt om er eentje aan te schaffen. In de loop der jaren heeft Sony een aardige fanbase opgebouwd met kwalitatief goede consoles, maar het zijn uiteindelijk de games die de meeste mensen naar de console trekken.
De console is voorzien van een bijzonder snelle SSD, waarmee laadtijden enorm kort zijn en het lijkt erop dat games hier ook gameplayvoordelen uit gaan halen. Zo kun je in de aankomende Ratchet & Clank door portals springen of vliegen en zo enorm snel tussen allerlei verschillende werelden switchen. Het uiterlijk van PlayStation 5 is wel opmerkelijk, aangezien de console enorm groot is en er futuristisch uitziet. Over smaak valt niet te twisten, maar je kunt moeilijk ontkennen dat Sony er op z’n minst een soort kunstwerkje van heeft gemaakt. De console komt in twee smaken met beide dezelfde specs, terwijl het enige verschil de disc-drive is. Op de goedkopere versie draaien geen discs en ben je aangewezen op het digitaal aanschaffen van je games, muziek of films.
De absolute ster van PlayStation 5 is de nieuwe controller, de DualSense. Ten eerste ziet hij er, net als de console, futuristisch uit, maar ook onder het plastic zijn er fijne vernieuwingen te vinden. Met features als haptic feedback en adaptive triggers ‘voel’ je jouw games veel beter en geven de trekkers een beetje weerstand. Met dat laatste kun je bijvoorbeeld de spanning voelen van een pijl en boog en draagt het bij aan de totale ervaring. Overogens is deze feature vooral prettig bij verhalende games, tijdens multiplayer-games lijkt het de reactietijd te verlagen.
Net als bij Xbox Series S/X, zijn er nog maar weinig games beschikbaar voor het apparaat. Dit viel te verwachten met de huidige coronacrisis, al is het natuurlijk vervelend voor vroege bezitters van de console. Gelukkig zijn bijna alle PlayStation 4-games speelbaar op PlayStation 5, waarbij sommige games veel beter draaien en een boost hebben gekregen in FPS. Natuurlijk staan er veel games bijna in de steigers om uitgebracht te worden, maar het zal ons niets verbazen als de echte toppers pas in 2022 zullen verschijnen.
De games die wel zijn uitgekomen zien er mooi uit en maken gebruik van de nieuwe foefjes van de controller. Demon’s Souls is een remake van een oudere titel, maar ziet er nu werkelijk prachtig uit. Spider-Man Miles Morales ziet er ook geniaal uit en speelt net zo lekker weg. Verder is het wachten op heerlijke titels als Gran Turismo 7, Ratchet & Clank Rift Apart, God of War 2, een nieuwe Naughty Dog-titel, Resident Evil Village, Far Cry 6, Outriders en Horizon Forbidden West. Het lijkt erop dat PlayStation 5 een enorm succes gaat worden en dat we hier nog jaren plezier van gaan hebben. Overigens is het nog niet duidelijk of deze console beter is dan Xbox Series S/X, of andersom, maar op basis van de enorme vraag naar dit systeem staat PS5 een plaatsje hoger.
21. Game Cube – Nintendo (2001)
Toen alle concurrenten van Nintendo overgingen op het cd-format, bleef Nintendo nog lang hangen in het cartridge-tijdperk. Dit leverde allerlei problemen op, waaronder ontwikkelaars die overstapten naar de concurrentie, omdat zij daar minder restricties ervoeren en een grotere opslagcapaciteit ter beschikking kregen. Met de GameCube probeerde Nintendo ook het disc-tijdperk in te stappen, maar dat werd niet het succes waar Nintendo op gehoopt had.
Het apparaat zelf is helemaal geen slechte console en ziet er kunstig uit. Een lekkere simpele kubus met een enorm handvat, zodat je de console makkelijk kunt verplaatsen. De discs waren erg klein en daarmee schoot Nintendo weinig op ten opzichte van de concurrentie, aangezien er veel minder opslag beschikbaar was op de mini-dvd’s. De GameCube was overigens verder wel een krachtig apparaat en werd geleverd met een absurd comfortabele controller. Het idee was dat je bepaalde knoppen van je controller meer gebruikte dan een ander en dus groter moest zijn. Daarom zit er zo’n enorme ‘A’-knop op de GameCube-controller.
Verder hebben beide sticks op de controller inkepingen, waardoor je erg accuraat tewerk kon gaan in games als Monkey Ball, terwijl deze serie minder prettig aanvoelde op controllers waarbij je de inkepingen niet hebt. Waar de concurrentie inzette op online-gaming, ging Nintendo ‘gewoon’ verder met hun ding en kon je als alternatief je Game Boy Advance koppelen aan de console voor extra features. Niet dat veel mensen daar gebruik van hebben gemaakt, maar het is dus wel mogelijk!
Net als bij veel andere consoles van Nintendo, zijn het vooral Nintendo’s eigen games die de show stelen. The Legend of Zelda: The Wind Waker, Metroid Prime, Metroid Prime 2, Super Smash Bros Melee, Pikmin en Super Mario Sunshine waren regelrechte toppers. Toch waren er ook exclusieve games van andere ontwikkelaars, die inmiddels als klassiekers kunnen worden beschouwd. Resident Evil 4, Viewtiful Joe en Monkey Ball, wie heeft hier niet van genoten?
Nintendo’s Gamecube wordt niet gezien als een succes, omdat het minder verkocht dan Nintendo had gewild. Gelukkig heeft Nintendo er wel meer uitgehaald, omdat veel van de technologie achter de GameCube werd gebruikt voor Nintendo’s succesvolste console, de Wii. Zelf vinden wij de GameCube helemaal geen failure en sommige van ons starten het apparaatje nog wel eens op voor een weekend lang Wind Waker.