Vandaag start ‘Create 100’, een wereldwijde viering van creativiteit die 100 jaar Disney storytelling markeert. Enkele van ’s werelds meest gerenommeerde visionairs en de volgende generatie talent op het gebied van mode, muziek, kunst en nog veel meer, hebben kunstwerken, items en ervaringen gedoneerd. Alle artiesten hebben zich laten inspireren door hun persoonlijke band met verhalen en personages van Disney, Pixar, Marvel, Star Wars en 20th Century. Alle opbrengsten van deze campagne worden geschonken aan Make-A-Wish. Als start van deze campagne doneert Disney $1 miljoen aan Make-A-Wish om het vervullen van wensen voor kinderen met een ernstige ziekte te ondersteunen.
“Disney’s tijdloze verhalen en personages hebben een onuitwisbare stempel gedrukt op de popcultuur over de hele wereld en overstijgen grenzen, industrieën en generaties,” zegt Consumer Products, Games and Publishing President Tasia Filippatos. “We kunnen geen betere manier bedenken om 100 jaar Disney storytelling te eren dan door samen te werken met dit uitmuntende collectief van visionairs om Make-A-Wish te steunen.”
Om de campagne af te trappen, werkte Disney samen met Virgil Abloh Securities om een bijna twee meter hoog kunstwerk van Mickey uit Disney’s Fantasia te onthullen in het Royal College of Art (RCA) in Londen. Het levensgrote kunstwerk genaamd ‘Structural Sorcerer – a Sorcerer’s Apprentice Mickey Sculpture’ werd gemaakt in opdracht van Disney en ontworpen door ALASKA ALASKA. “Als eerbetoon aan de nalatenschap van Virgil Abloh, haalt de Sorcerer’s Apprentice Mickey sculptuur inspiratie uit zijn eerdere werk en de Mickey Mouse illustratie die hij in 2018 maakte om de 90e verjaardag van Mickey Mouse te vieren,” vertelt de vrouw van de overleden kunstenaar, Shannon Abloh.
‘Create 100’ heeft als doel om jong talent te inspireren en aan te moedigen en daarom zal de ‘Structural Sorcerer -Sorcerer’s Apprentice Mickey Sculpture’ deze zomer te zien zijn in het RCA. Virgil Abloh had een nauwe band met het RCA, dat onlangs een beurs in zijn naam aankondigde om getalenteerde maar financieel beperkte zwarte Britse studenten te steunen. In een voortdurende poging om de volgende generatie makers te versterken, heeft Virgil Abloh Securities ook multidisciplinair kunstenaar Favour Jonathan aangetrokken, die een beeldhouwwerk van Dr. Facilier uit Disney’s The Princess and the Frog heeft gemaakt. Ook dit kunstwerk maakt deel uit van ‘Create 100’.
In de loop van de zomer worden nog meer kunstwerken, items en ervaringen onthuld, inclusief de verhalen die erachter schuilgaan. De ‘Create 100’-bijdragen bevatten van alles, van muzikale elementen tot stripboeken tot recreaties van iconische filmattributen en meer. Talenten die meewerken aan deze campagne zijn onder anderen wereldicoon Beyoncé, de beroemde Franse modeontwerper Christian Louboutin, de Italiaanse Global Creative Director voor Swarovski Giovanna Engelbert, de Chinese virtuoze pianist Lang Lang, de Amerikaanse modepionier Tommy Hilfiger en de Braziliaanse kunstenaar Vik Muniz. Wereldwijde partners zoals Adidas, Pandora en Coach zullen ook unieke stukken bijdragen aan de viering.
“Wensen komen voort uit de verbeelding van onze wenskinderen en die creatieve vonk inspireert ons.”, zegt Luciano Manzo, voorzitter en CEO van Make-A-Wish International. “’Create 100’ laat de kracht van creativiteit zien en dat brengt ook hoop. Dit inspirerende initiatief zal ons helpen om wensen te vervullen voor kinderen over de hele wereld die leven met kritieke ziekten. We zijn Disney en alle betrokken artiesten zo dankbaar voor hun steun.”
Al meer dan 40 jaar hebben Disney en Make-A-Wish samen wensen vervuld voor meer dan 150.000 kinderen met een ernstige ziekte wereldwijd. De levensveranderende wensen omvatten shopping sprees, studio bezoeken, themapark en resort vakanties, cruises, talent meet-and-greets, sport-thema ervaringen en nog veel meer. Veel Disney castleden zijn ook wens-gevende vrijwilligers, ouders van wenskinderen of wens alumni zelf.