Home Gaming DiRT 5 Review

DiRT 5 Review

Okey, ik ben nu niet de grootste DIRT racing game fan op de redactie, maar met al het game geweld dat er is heb ik mij op geofferd. De DIRT serie is een heerlijke rally serie en met deel 5 meteen de eerste voor de next gen. Waar de game wat meer de arcade kant op gaat vind ik persoonlijk niet heel erg. Voor de fanatieke racer zitten er genoeg opties om assits uit te zetten en de game zo moeilijker te maken. Maar voor de instapracer is er natuurlijk genoeg, zo kan je zelfs ervoor kiezen om het remmen aan de computer over te laten, dan is het letterlijk gas is alles.

De besturing van de diverse voertuigen door tien landen is over het grootste gedeelte heerlijk te noemen. Het terrein in de game varieert per deel van de wereld, van de modder naar het asfalt, maar dankzij het heerlijke design van de voertuigen, waarbij elk zijn eigen voor en nadelen heeft is het driften en scheuren gewoon mooi om te zien. Je vergeet dan soms even dat het arcade is. Er zitten her en der wel wat uitdagingen aan de game om zo snel mogelijk of juist het parcours af te leggen zonder crashes.

De game zit vol met diverse voertuigen, doormiddel van verder komen in je carriere krijg je geld om nieuwe vrij te kopen, er is voor ieder wat wils. Het kopen van nieuwe voertugien heeft zo zijn voordelen, sommige zijn weer beter in snelheid en de ander heeft meer grip. Soms denk je okey ik houdt het bij dit type, maar als je dat toch even een uitstapje durft te nemen naar een ander soort voertuig dan kan je er weleens blij verrast uitkomen. Er zitten genoeg soorten races in de game om je al de voertuigen te laten testen.

Zo is er Rally Raid, hierbij is het bekende van punt a naar punt b rijden over dfiverse soorten terrain. Ice Breaker is misschien wel het vetste wat ik gespeeld heb, zoals de naam het zegt op het ijs. Geen grip, geen tractie maar glijden. Path Finder is een hele andere koek weer, het terrain is wild en ruig en gas is alles. Land Rush geeft je circuits die je echt tot het uiterste drijven met weer dat zo kan omslaan.

‘De carrière modi is eigenlijk waar het gewoon om draait in deze game, het maakt volledig gebruik van alles wat er te bieden is en zet jou op een missie om de beste rally chauffeur te worden. Des te hoger je eindig in een race, des te meer stempels je verdiend, deze heb je weer nodig om door te gaan naar het volgende deel. Elk deel van de carriere heeft een aantal races die je kan doen. Je hoeft ze niet allemaal te doen, het mag natuurlijk wel. Je verdient er ook geld en ervaring mee en zoals gewoonlijk hoog eindigen is veel verdienen. Daarnaast zitten er per race wat extra uitdagingen in, zoals overnemen in de lucht, paar keer botsen met een ander, driften, etc. Ook hier hangt weer een beloning aan. Het maakt het racen toch net wat uitdagender, je zal misschien vaak top 3 halen, maar leg dan nu ook even die focus op de uitdagingen en de game wordt meteen een slag anders.

Dan zijn er ook nog de speciale events, Trowdowns heten ze in deze game. Deze geven je de kans om unieke beloningen te winnen en geven je een leuke afwisseling van de standaard races. Tussen al dit race geweld is het belangrijk om te zorgen voor extra inkomsten, dit doe je door te kiezen voor een sponsor. Elke sponsor heeft zo zijn voordelen, des te langer je bij een sponsor blijft, des te hoger de beloning op termijn is.

De voertuigen in de game zijn ten alle tijden benaderbaar via de garage, hier is het mogelijk om nieuwe te kopen of de huidige te bewerken. Er zit echt voor een ieder wel een voertuig in van een Porsche tot een dikke Ford pick up truck. Deze voertuigen zien er gewoon weg echt spectaculair uit. Zeker op de next gen is dit echt een genot om te zien. Codemasters heeft echt zichzelf overtroffen met de next gen versie van Dirt 5, de omgeving, terrein en alles eromheen. Het ademt en het leeft echt naar je toe.

DIRT 5 is een heerlijke race titel, het is geen serieuze racer maar wel een racer voor lekker ontspannen op de bank. Ik geniet met volle teugen van de omgeving en het racen door alle diverse terreinen. Ja, als ik even niet weet wat te doen stap ik in mijn rally wagen.