Dat digitale media voordelen biedt, zal niemand betwisten, maar zoals met de tijd steeds duidelijker is geworden, brengt het ook aanzienlijke nadelen met zich mee die moeilijk te negeren zijn. Een van de grootste problemen is hoe het concept van eigendom wordt aangetast. Een spel waarvoor je de volle prijs betaalt, is bij een digitale aankoop immers iets dat je nog steeds niet volledig bezit, aangezien uitgevers altijd het laatste woord hebben en de mogelijkheid hebben om je licentie voor die aankoop in te trekken. Dit is iets wat een groot platform nu duidelijker begint te maken aan gebruikers.
Zoals opgemerkt en gerapporteerd door VGC, informeert Valve’s digitale pc-platform Steam gebruikers nu op het moment van afrekenen dat de digitale aankoop die ze willen doen hen geen eigendom van de titel verleent, maar hen in plaats daarvan alleen een licentie geeft om het spel te spelen.
“Een aankoop van een digitaal product verleent een licentie voor het product op Steam,” luidt de waarschuwing.
Dit volgt op een recente wijziging in de regelgeving in Californië, waarbij digitale winkels nu duidelijk moeten maken aan gebruikers dat hun aankoop een digitale licentie is die kan verlopen, in plaats van een permanente eigendom. Deze regel geldt momenteel alleen in Californië, maar Valve lijkt deze wijziging al op zijn platform te hebben doorgevoerd.