Bepaal zelf de toekomst van de stad: het scenario van de game ontvouwt zich naargelang de beslissingen die de speler neemt
Detroit: Become Human is een interactieve drama-game dat op 25 mei exclusief uitkomt voor PlayStation 4. De ontwikkelaar is Quantic Dream uit Parijs, dat eerder al iconische en meeslepende games maakte zoals Heavy Rain en Beyond: Two Souls.
Welkom in de metropool Detroit. Het is 2038 en overal in de stad vind je geavanceerde androids die maar één functie hebben: het dienen van de mensheid. Maar het einde van een tijdperk lijkt nabij.
Je ervaart als speler een wereld die op het punt staat te ontaarden in chaos vanuit het perspectief van drie verschillende android-personages. Jouw keuzes geven richting aan het intense verhaal. Met duizenden opties en tientallen ontknopingen tot je beschikking, ben jij degene die de toekomst bepaalt van Detroit en al haar inwoners.
De game bevat 3 speelbare androïden. Om de personages levensecht in de game te verwerken, werd beroep gedaan op acteurs.
Connor (gespeeld door Bryan Dechart uit True Blood; The Remaining) is het meest geavanceerde prototype android en onderzoekt misdaden in de bruisende metropool Detroit. Connor is een speciale inspecteur die de politie van Detroit bijstaat in het onderzoek naar devianten. Deze ‘defecte’ androids luisteren door een softwarefout niet meer naar hun eigenaren. Sommigen zijn zelfs op het slechte pad beland.
Markus (gespeeld door Jesse Williams uit Grey’s Anatomy en The Cabin in the Woods) is een deviant die het juk van zijn software heeft afgeworpen. Als Markus kun je leidinggeven aan de rebellerende androids en een onvervalste opstand organiseren.
Kara (gespeeld door Valorie Curry uit The Twilight Saga: Breaking Dawn – Part 2 en Blair Witch) wordt al snel herkend als deviant en slaat op de vlucht met een klein meisje. Help haar tijdens haar tocht en leer haar de wreedheid van een oneerlijke wereld te accepteren… of probeer haar uitzichtloze situatie te veranderen zodat ze het kind kan blijven beschermen.
Detroit: Become Human speelt zich af tegen de achtergrond van actuele thema’s, zoals bv. de discussie over robots die de plaats innemen van werknemers en computers die zo slim worden dat ze kunnen bijleren en eigen beslissingen nemen. Hoe gaan we daarmee om? Tot welk niveau laten we robots en androids integreren in onze maatschappij? Geven we ze een eigen bewustzijn en in hoeverre laten we ze beslissingen nemen? De game biedt een fascinerende inkijk in de spannende beslissingen die de toekomstige maatschappij te wachten staat. Hoe jij het spel speelt bepaalt de afloop van het verhaal. Het enige dat je moet beslissen is aan wiens zijde je staat. De androïden of de mensen?