Home Gaming Decadent vervormt je geest in de nieuwste Madness-trailer

Decadent vervormt je geest in de nieuwste Madness-trailer

by Jos Vis

Bereid je voor om dieper in de waanzin te stappen, want Fulqrum Publishing en Incantation Games hebben nieuwe details gedeeld over hun aankomende Lovecraftiaanse horror-FPS-titel Decadent, inclusief een diepgaande blik op het Madness-systeem van de game.

YouTube video

Decadent is een verhaalgedreven first-person shooter die atmosferische verkenning, Lovecraftiaanse horror en uitgebreide gameplay-mechanica combineert tot een meeslepende ervaring, waardoor de speler een uniek gevoel van eenzaamheid ervaart in een gevaarlijk land waar de tijd stilstaat.

Jij bent John Lorn, een koninklijke ontdekkingsreiziger en een veteraan van de Grote Oorlog, die decadente occultist is geworden. Als gevolg van een traumatische ervaring tijdens een van je occulte experimenten, word je gastheer voor een mysterieuze parasiet. Je reist voor de laatste keer naar het Noordpoolgebied en volgt de sporen van een verloren expeditie van de Miskatonic University. Terwijl je moed en je verstand tot het uiterste worden beproefd, moet je leren de grens tussen goed en kwaad te bewandelen en ontdekken hoeveel verdriet en lijden je bereid bent te veroorzaken om iemand te redden die je dierbaar is.

En in de nieuwste Madness-trailer hebben ontwikkelaars Incantation Games details gedeeld over hoe de missie om je verloren zoon te redden niet alleen je vaardigheden op de proef zal stellen, maar ook je geest zelf.

De verschrikkingen die John tegenkomt tijdens zijn missie zullen langzaam zijn verstand ondermijnen – van het verkennen van de Weirds, afwijkende locaties waar de natuurwetten zoals hij ze kent mogelijk niet van toepassing zijn en het tegenkomen van griezelige, buitenaardse monsters tot meer alledaagse, stressvolle situaties, zoals het opraken van munitie midden in een zwaar gevecht. Elk van deze gebeurtenissen zal de waanzin van de speler vergroten, wat een impact zal beginnen te hebben op het spel zelf.

De effecten van Madness kunnen variëren, afhankelijk van de huidige situatie, maar over het algemeen zijn er verschillende gemoedstoestanden, elk met progressief ernstigere effecten. De speler heeft echter altijd een keuze – om het veilig te spelen en te proberen zijn geest te beheersen, of toe te geven aan de waanzin van de wereld om hem heen. Het omarmen van de waanzin kan inderdaad nuttige voordelen en straffen opleveren – Hoewel de volledige aard van de waanzin van Decadent nog even op zich zal laten wachten, volgt hier een kort voorproefje van hoe het systeem werkt:

Gemiddelde waanzin

Negatieve effecten: Lichte visuele vervorming: In dit stadium zal de speler lichte vervormingen in de perceptie van de wereld om hem heen beginnen op te merken. Interface-elementen kunnen lichtjes zweven of vervagen, en texturen in het spel kunnen wazig lijken. Dit alles verhoogt geleidelijk het gevoel van ongemak, maar verstoort de gameplay nog niet ernstig of brengt de speler niet in gevaar.

Positieve effecten:

Anticipatie op vijanden: Dit niveau van waanzin heeft geleid tot een toename van de intuïtie van de speler. In een staat tussen realiteit en hallucinatie, begin je de aanwezigheid van vijanden van tevoren te voelen. Dit wordt in het spel getoond in de vorm van een lichte verlichting, of het zien van de contouren van vijanden die anders nog steeds buiten het zicht zouden zijn – waardoor je je kunt voorbereiden op het gevecht dat voor je ligt en hinderlagen kunt vermijden. Dit mechanisme balanceert risico en beloning: hoe meer je in waanzin duikt, hoe sterker je voorspellende gaven zijn, maar hoe minder controle je hebt en hoe gevaarlijker de wereld om je heen wordt.

Totale waanzin

Naarmate John Lorn volledig ten onder gaat aan waanzin, wordt het veel moeilijker om het personage te besturen, omdat de geest van de held in chaos wordt gestort. Bewegen en zelfs omdraaien worden inert, minder responsief, alsof het personage de controle over zijn eigen lichaam verliest. Je zult veel meer moeite moeten doen om precieze acties uit te voeren, wat een gevoel van verlies van contact met de realiteit creëert.

Negatieve effecten:

Ernstige visuele vervorming: De wereld om je heen verandert in een nachtmerrie. De contouren van objecten en vijanden worden vervormd, alsof je door gebroken glas kijkt, kleuren worden overdreven helder of dof en gedempt. Het is moeilijk om te bepalen waar de realiteit eindigt en hallucinaties beginnen.

Verschijning van niet-bestaande vijanden: Vijanden kunnen plotseling voor je ogen verschijnen en net zo snel weer verdwijnen. Je weet niet meer zeker of de dreiging voor je echt is of slechts een symptoom van je zieke geest.

Handen schudden: in een staat van extreme waanzin begin je de controle over je lichaam te verliezen en beginnen je handen te trillen. Dit maakt het moeilijk om met enige precisie te handelen – de cursor kan “dwalen”, waardoor schieten en inventarisbeheer veel chaotischer en minder betrouwbaar worden. Er kunnen fouten optreden tijdens het herladen van wapens – je kunt per ongeluk munitie laten vallen of zelfs je grip op het wapen helemaal verliezen.

Decadent is nog in een vroeg stadium van ontwikkeling en we zullen later meer informatie kunnen delen over de aankomende Lovecraftiaanse FPS. In de tussentijd is Decadent beschikbaar om op Steam te verlanglijsten, waar je de ontwikkelingsupdates kunt volgen. De game staat gepland voor 2025 op pc (Steam, Epic Games Store, GoG en andere digitale winkels), Playstation 5 en Xbox Series X|S.

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x