Death Stranding, de afgelopen maanden kon je er niet omheen. De game kreeg dan ook steeds meer aandacht, er werd steeds meer uit de boeken gedaan. Voor mij persoonlijk bleef het zelfs tot aan de presentatie van Hideo Kojima op Gamescom echt onduidelijk wat voor soort game we gingen ontvangen. We zagen beelden van Norman Reedus die met pakketjes op zijn rug door een wereld loopt. We zagen hem urineren, een gesprek houden met Geoff Keighley en nog wat kleine zaakjes. Nee, als je mij een maand terug vroeg wat ik ging spelen wist ik het toch nog niet echt. En met dat in mijn hoofd, dook ik vol in Death Stranding.
Goed, laten we bij de basis beginnen. Jij speelt Sam Porter Bridges, een Porter(lees postbezorger) in een Amerika na de Death Stranding. Het is jouw taak om diverse steden en hub stations met elkaar te verbinden en zo de UCA, United Cities of America, te herstellen. Dit gaat door middel van het vergroten van het Chiral Network, zie dit als een data verbinding tussen alle hubs, waarmee ook het verleden steeds duidelijker wordt. Des te meer Hubs je op het netwerk krijgt, des te meer je ook leert over de wereld en wat er is gebeurt.
Niet enkel zijn deze hubs goed voor je geschiedenis les, de hubs zorgen ook voor nieuwe spullen. Bij het behalen van een Hub krijg je diverse punten verdeeld, en deze worden toegekend aan het Connectie niveau met de betreffende hub, des te hoger dit niveau, des te hoger het niveau van de spullen die hun leveren. Het verhogen van de Connectie van de Hub doe je door orders af te leveren aan deze hub. Deze orders heb je elders opgepikt en lever je dan weer in bij de juiste Hub. Ook is het mogelijk om goederen in de wereld te vinden, deze kunnen zijn achter gelaten door andere porters of zelfs online spelers. Als je deze goederen daarna inlevert bij de juiste Hub zul je daarvoor weer beloond worden.
Al die punten die je dus haalt zijn niet enkel voor het Hub niveau, dit is deel 1, het tweede deel zijn ze voor je eigen niveau. Deze bestaat uit 5 speerpunten,(Porter, Timing, Misclaion, …,..) door taken te voltooien, of juist taken sneller te voltooien, zal een bepaalde pilaar groeien, hiermee groeit ook jouw Porter Niveau. Met bepaalde stappen van groei krijg jij als speler weer extra’s, deze kan je zien als meer draaglast, betere balans, minder snel buiten adem, etc. Dit alles ziet er goed uit, is erg overzichtelijk en geeft je echt wel even een leuk gevoel. Als ik even terug denk heb ik dit proces misschien 1x geskipt omdat ik het wel geloofde. Verder heb ik steeds alle punten bekeken en was ik trots op wat ik had behaald.
Even terug naar die Hubs, hier kan je dus je Orders halen, Orders inleveren, Materialen Recyclen, dit is best handig als je spullen hebt die je niet gebruikt, lege granaat hulzen of lege wapens, deze kan je Recyclen voor spullen, welke je dan weer kan gebruiken om spullen te maken. Zodra je een order accepteert krijg je de goederen mee voor de betreffende order, daarna ga je plannen hoelang het lopen is en zal je dus voor je route diverse spullen mee moeten nemen, denk hierbij aan een klim anker om af te dalen, een ladder om wat hoogte te bereiken of een extra paar schoenen. Het geeft het geheel allemaal net wat meer diepte en zorgt er echt voor dat je even goed nadenkt over de trip die je gaat maken. Sommige stukken zijn namelijk niet 500 maar eerder 3000m. Gelukkig hoef je niet alles te lopen ;).
Verder vindt je hier eigenlijk de belangrijkste plek voor je karakter, de Private Room. Dit is jouw kamer en is via elke grote hub bereikbaar. In je kamer kom je tot rust, kan je douchen, toiletteren(dit is ook erg handig, hier komen nog granaten uit ook), ja ik maak geen grappen, verder zie je hier je outfit, je wapens, BB(hierover later meer), kan je een blikje Monster nuttigen en je mail en andere zaken afhandelen. Het is een goed ontworpen kamer en de interactie met diverse elementen vind ik echt leuk gedaan. Verder in de game krijg je ook de optie van snel reizen, dit gebeurt dan ook via de hub. Persoonlijk heb ik deze optie niet vaak gebruikt, de wereld is te leuk om door te reizen. Naja leuk is niet het juiste woord, vermakelijk.
Het punt waar ik toch het lekkerste op ga in deze game en de afstanden die je dient af te leggen, is wanneer je lekker onder weg bent, je hobbelt over de bergen, dan ineens gaat je game volume omlaag en zwelt er een soundtrack aan, dit is echt zo epic gedaan. Ik kreeg steeds het gevoel dat ik de bank in werd gedrukt en de game ingezogen. De combinatie is zo vloeiend en is voor mij dan ook zeker onbedoeld een groot pluspunt aan deze titel. Verder is het reizen niet gewoon lopen en klaar. Het begint allemaal bij het laden van je rugtas, dit gebeurt zogezegd op de Hub, vervolgens trek je de wereld in. Maar de game mechanics zijn zo ontworpen dat als jij je rugzak te hoog heb opgestapeld en je onverwachts naar links of rechts loopt, Sam zijn balans verliest. De oplossing hiervoor is je rugzak vast houden met L2 en R2. Hierdoor heb je meer balans en kan je dus langer lopen. Persoonlijk vindt ik dit een erg leuke toevoeging aan de game en het maakt dat je net wat meer moet nadenken over hoe je je rugtas inricht. Je kan deze ook niet eindeloos vol stacken dus denk goed na aan wat je mee neemt. Naast dat je dus moet nadenken over je, is het ook belangrijk om na te denken over de route en jawel, rekening te houden met het weer. De regen in Death Stranding zorgt ervoor dat de containers waarin jij je spullen vervoert beschadigen en op den duur ook de goederen die erin zitten. Beschadigde goederen betekent automatisch dat je minder beloning krijgt. Om dit tegen te gaan kan je de kratten fixen met Container Spray, ik had er altijd 2 opzak, just in case zeg maar. Het maakt het onderdeel van de reis net wat leuker dan het gewoonlijke, Neem dit en breng het naar hier.
Goed, tijdens je reis is het niet enkel maar gezelligheid en leuke muziek. Er zitten gelukkig vijanden in de game en dat maakt het reizen net wat uitdagender. Er zijn twee soorten vijanden, Mules, dit zijn een soort militia groepen. Deze kom je op bepaalde gedeelte in de map tegen. Er is genoeg loot bij ze te halen door ze uit te schakelen, maar je kan ze ook proberen te ontwijken en er voorbij te sluipen. Beide opties werken goed, verder heb je de keuze om ze dodelijk of niet dodelijk uit te schakelen. Ik koos steeds voor het tweede, dit heeft als reden dat je andere vijand BT’s zijn. Dit zijn zoals ik het begreep wezens van de andere zijde die naar onze wereld komen. Veelal dode, dus als je mensen vermoord, zal het de aanwezigheid BT’s doen stijgen. En daar had ik weinig zin in. De BT’s zijn wel de grootste uitdaging in de game, ze komen als het regent, en ook niet op elke locatie. Je Baby die je meedraagt is er om de BT’s te detecteren, je kan scannen en dan zie je ze. Er zijn dan meerdere opties om ze uit te schakelen, maar je kan er ook hier voor kiezen om er voorbij te sluipen. Dit kan redelijk vaak, maar er zijn momenten dat het niet meer mogelijk is en je de confrontatie toch echt aanmoet. BT’s komen er in meerdere vormen en brengen je op den duur een beste uitdaging. In het begin vond ik het nog tricky om ze te lijf te gaan, maar eenmaal verder in de game ben je er niet zo bang meer voor. Dit komt ook omdat je nu weet hoe het spelletje werkt en je ze gewoon makkelijker te lijf kan. Tijdens combat is het wisselen van wapen vrij easy, het zit in je build menu en het vertraagt de tijd een klein beetje, net genoeg zodat jij het juiste kan selecteren.
Laatste aspect wat ik toch echt geniaal vind aan de game is het online gedeelte, nu hoor ik je denken, maar er zit toch geen multiplayer in? Nee, klopt helemaal. Enkel heeft de game een online verbinding met andere spelers, hierdoor evolueert jouw wereld continu. Zeg, je neemt even een pauze en komt 2 uur later terug, kan het zomaar zijn dat er ineens een brug is gebouwd over een sloot of er staat een generator voor de deur. Het maakt het leuker en makkelijker om door te komen. Al deze bouw werken kan je een like geven welke weer helpt in de progressie van de porter. Ik vond mezelf soms terug op een berg, zonder voertuig en schoenen die bijna kapot waren. Hoe lekker het was om dan toch ineens een online voertuig tegen te komen. Het helpt je een heel stuk op je reis.
Al met al heb ik me echt uitstekend vermaakt en vond ik de reis echt heerlijk om te maken. Voor een game waar ik geen verwachtingen bij had en totaal niet wist wat er op me af zou komen, heeft deze me zeer maar dan ook zeer positief verrast. Wil je een game waarbij je wat actie hebt, af en toe even lekker lang uit kan en gewoon een zeer zeer indrukwekkend verhaal, dan is Death Stranding jouw titel.