Zaken & Hobby’s is de nieuwste DLC voor De Sims 4; een volwaardig uitbereidingspakket die jouw Sims de mogelijkheid biedt geld te verdienen met een “small business” aan huis. Maak van je hobby je baan, en je hoeft geen dag in je leven meer te werken, is het niet?
Sims hadden reeds eerder de mogelijkheid om een onderneming te starten in andere DLC’s. Denk aan een winkel (Aan het Werk), dierenkliniek (Katten & Honden) of restaurant (Uit Eten). Wat Zaken & Hobby’s onderscheidt is dat dit vanaf nu ook kan op de thuiskavel van je Sim. Daarbij is het nieuwe systeem het meest flexibele wat we ooit gezien hebben in een Sims DLC. Bij het openen van je zaak kies je uit een uitgebreid menu welke activiteiten van toepassing zijn. Tevens kan je er voor kiezen je klanten een entree te laten betalen, en bepaal je de prijzen. Zo op het eerste gezicht lijkt the sky the limit te zijn. Een sportschool? Een kunstgalerij? Een bar of café? Natuurlijk! En bovendien sluit het één het ander niet uit. Wie weet is het wel jouw droom trotste eigenaar te zijn van een sportschool waar mensen met een cocktail in de hand vanaf de loopband naar abstracte kunst kunnen kijken. Niemand houdt je tegen in De Sims 4: Zaken en Hobby’s! En met toevoeging van andere DLC’s ben je al helemaal niet meer te stoppen. Een eigen kattencafé, kinderboerderij of acteerschool behoort allemaal tot de mogelijkheden. Wat dat betreft biedt Zaken & Hobby’s een briljante cross-pack ervaring.
Enfin, hoe zit het dan met die hobby’s? Welgeteld introduceert Zaken & Hobby’s twee nieuwe vaardigheden – of “hobby’s”. Pottenbakken en tatoeëren. Beide vaardigheden bestaan uit tien niveaus en blijken behoorlijk lucratief wanneer je er je werk van maakt. Overigens heeft het hele tattoo systeem in Zaken & Hobby’s een volledige overhaul gekregen. Je kan nu meerdere tattoos op één lichaamsdeel plaatsen, en je kan tattoos ook volledig zelf ontwerpen met een stempel en tekentool – en je creaties delen met andere spelers op de galerij. Wees eens eerlijk: welke sim ziet er nu niet beter uit met een fallusvormig voorhoofdtatoeage?! …Dat dacht ik ook.

Wanneer je Sim een bepaalde vaardigheid veel beoefent kunnen ze extra “skillperks” ontdekken, die hen een verscheidenheid aan voordelen kunnen opleveren. Bovendien kun je als oudere deze skillperks doorgeven aan de jongere generatie. Het opdoen van vaardigheden heeft dus een diepere laag gekregen – wat ik zeer kan waarderen.
Maar voordat je jouw portemonnee trekt om EA je afhandig te laten maken van je zuurverdiende centen – ik had je bij fallusvormig voorhoofdtatoeage, he?! – heb ik toch ook een paar kanttekeningen. Wat “tips” bij de “tops” zeg maar. Als ondernemer bouw je een “alignment” op. Je bent een “dreamer” of een “schemer”. Als dreamer heeft jouw zaak een belangrijke invloed op de community. Je kan exorbitante kortingen geven en bent eerder een liefdadigheidsinstelling dan een winstgerichte onderneming. Als schemer aan de andere kant, raak je al snel berucht als louche ondernemer die zijn personeel niet betaald, fraudeert waar mogelijk en ideeën steelt van andere ondernemingen. Op zich geinig bedacht, waren het niet dat het vrijwel onmogelijk is een volledig neutrale alignment te behouden, en welke alignment je ook kiest, het heeft vrijwel alleen negatieve invloed heeft op de relaties en emoties van je sims. Het systeem voelt daarom vrij oppervlakkig en zit, naar mijn mening, eerder in de weg dan dat het wat toevoegt.
Ook loopt je al snel tegen een aantal beperkingen aan in het “small business” systeem. Is het jouw droom om een hostel achtige B&B te runnen, of misschien een 24-uurs gym, heb je pech. Je zaak moet elke 24 uur een keer sluiten. Maar al zou je een 24-uurszaak kúnnen runnen (bijvoorbeeld met mods), personeel kan je niet laten werken volgens een rooster, of met pauze sturen. En je personeel non-stop door laten beuken voelt ook een tikkeltje middeleeuws.
Verder is het goed om te weten dat een small business niet is gekoppeld aan het huishouden (zoals bij eerdere DLC’s) maar aan één sim (je kan wél leden uit je huishouden aannemen als personeel). Je sim kan meerdere locaties hebben, maar slechts één small business. En je kan slechts één locatie tegelijkertijd openen. Als je meerdere Sims in je huishouden hebt, kan je dus meerdere verschillende zaken oprichten, maar ook dan kan er slechts één tegelijk open zijn. Het zou ongetwijfeld een stukje te maken hebben met bescherming van de performance, maar ik vind het vooral erg jammer.
En waar je met “Aan het Werk” een winkel kan openen waar je alles wat je sim zelf kan maken én alles uit de catalogus kan verkopen tegen de gewenste marge, kan je in een “small business” enkel spullen verkopen vanaf de daarvoor bestemde vitrines. En mocht je bijvoorbeeld ook een toegangsprijs bij je klanten in rekening brengen, kan je de prijs van de koopwaar hier niet van loskoppeling. Dus óf alles is duur, óf alles is goedkoop.
Toch durf ik De Sims 4 Zaken & Hobby’s wél een voldoende te geven. Já, er zijn punten van kritiek, maar toch is het een pack waar ik als liefhebber van creatieve games en business simulators veel uren aan plezier mee ga beleven. Tevens biedt het nieuwe small business systeem je de mogelijkheid om allerlei verschillende custom openbare kavels te creëren die je ook weer kan bezoeken. Hoe leuk is het om met je sims een dagje naar de kinderboerderij te gaan?! Of voor een stukje realisme, naar een wasserette bijvoorbeeld.
Zaken & Hobby’s is naar mijn mening een solide uitbereidingspakket, die elke simmer een tal van nieuwe speelervaringen biedt. Of je nu wacht met kopen tot deze DLC in de aanbieding is, of niet.