De PS5 Pro heeft, op zijn zachtst gezegd, gemengde reacties opgeroepen, vooral vanwege de kritiek op de prijs. Toch zijn veel ontwikkelaars in de game-industrie onder de indruk van een aantal nieuwe functies van de console, waarbij vooral de AI-gebaseerde upscaling-oplossing – PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) – door velen is geprezen.
Een andere ontwikkelaar die enthousiast is over deze functie is Simon Jordan van Frontier Developments, technisch leider van het recent uitgebrachte Planet Coaster 2.
“Sony heeft een primeur bereikt met AI-gestuurde upscaling, en het zal interessant zijn om te zien hoe dit zich ontwikkelt,” zei hij. “In het verleden zagen we dat kernhardware-technologieën de grenzen van wat mogelijk is verlegden. Nu zien we dat AI, aangedreven door op maat gemaakte hardware, dit speelveld verandert. Het is een spannende tijd om games te maken; ik denk dat we op het punt staan een nieuw tijdperk van innovatie in consoles te zien.”
Jordan ging verder in op de verbeterde GPU van de PS5 Pro, waarvan hij hoopt dat het ontwikkelaars in staat zal stellen om de grenzen van hun creativiteit te verleggen.
“Het is geweldig om vooruitgang in hardware te zien, omdat het ontwikkelaars unieke kansen biedt om te innoveren in games,” zei hij. “We houden altijd de ontwikkelingen in console- en pc-technologie goed in de gaten, en met de PS5 Pro zullen we deze technologie onderzoeken naarmate deze verder wordt uitgerold.”
Dit is niet de eerste keer dat we horen over de mogelijke voordelen van PSSR en hoe dit ontwikkelaars zal helpen om technisch indrukwekkendere games te maken. In een recent interview zei Tymon Smektala, franchise-directeur van Dying Light, dat deze technologie wel eens de bepalende functie van de PS5 Pro zou kunnen worden. Ontwikkelaar Gaijin van War Thunder vindt PSSR vergelijkbaar met DLSS en Intel’s XeSS.
De PS5 Pro is wereldwijd beschikbaar en heeft momenteel meer dan 50 titels die verbeteringen voor de console ondersteunen.