Het jaar is voorbij, dus leek het ons weer eens tijd om een lijst te maken van de beste games allertijden. Dat is geen gemakkelijke opgave, omdat er zo ontzettend veel goede games zijn uitgekomen in de afgelopen vijfendertig jaar. Toch hebben we op de redactie de koppen bij elkaar gestoken, elkaar voor rotte vis uitgemaakt en de meest emotioneel beladen knopen doorgehakt. Het resultaat is deze uitgebreide lijst en een zeer grimmige sfeer op de redactie.
De regels
Het klinkt misschien ietwat gek, maar om een lijst als deze zo eerlijk mogelijk te laten verlopen moet je juist flexibel zijn. Zo kies je bij sportspellen vaak voor de beste uit de franchise, omdat deze meestal elk jaar worden uitgebracht en soms weinig verschillen van elkaar. Dat terwijl je van franchises als die van Zelda of Mario meerdere games gaat tegenkomen in de lijst, al probeerden wij ook dat tot een minimum te beperken.
Daarnaast spelen verschillende aspecten mee als het aankomt op het kiezen van een game. Games worden dus niet allemaal op dezelfde manier bekeken, omdat de ene game het vooral moet hebben van de impact die het had toen het werd uitgebracht, terwijl andere het juist moet hebben van zijn speelbaarheid of nostalgie. Zo kun je de eerste Mario-game onmogelijk vergelijken met bijvoorbeeld Red Dead Redemption 2, maar je moet toch keuzes maken in zo’n lijst.
Dikke kans dat jij het niet eens bent met de lijst, wij konden op onze kleine redactie al niet eens worden met elkaar, laat staan met de rest van de Benelux. Toch lezen we graag jouw reactie op de lijst, waarin je aangeeft dat wij ongelooflijke droeftoeters zijn, omdat we jouw favoriete game niet in de lijst hebben gezet. Maar nog leuker, jij hebt vast allerlei herinneringen aan de games in de lijst en steek dat alsjeblieft niet onder stoelen en banken, we lezen ze met veel plezier!
90. Shenmue 1 & 2 (2001)
Shenmue 1 & 2 zijn typisch games die de tand der tijd niet zo heel goed hebben doorstaan, maar toen deze werden uitgebracht waren ze technologische hoogstandjes. Natuurlijk, de gameplay is niet voor iedereen weggelegd, maar voor de fijnproever was het smullen. Jij bent Ryo Hazuki en jouw vader is vermoord en dus staat er een avontuur op je te wachten, die na drie delen nog steeds niet is afgelopen. Lan Di, de moordenaar van je vader, loopt nog steeds vrij rond en het ziet er naar uit dat hij er nog mee weg gaat komen ook!
Terwijl jij Lan Di achterna reist, neem je in de aangekomen plaatsen juist enorm de tijd en ontmoet je allerlei vreemde types. Zie het als een soort life simulator, waarbij er aan het einde van een lange dag geslapen moet worden en om ergens te kunnen slapen heb je geld nodig, dus moet je gaan werken. Dozen sjouwen, dozen verplaatsen met een heftruck, boeken naar buiten brengen, blaadjes vangen, mensen gokverslaafd maken met Lucky Hit, racen met een eendje, op de bus wachten, wachten totdat de winkel opengaat; het is maar een kleine greep van bezigheden die je afhouden van het vinden van Lan Di.
De kracht van de Shenmue-games zijn de prachtige Aziatische steden (en dorpjes), de thema’s en het belabberde acteerwerk van alle betrokken acteurs. Helaas viel niet elke gamer op de charme van de Shenmue-serie en daardoor werden de eerste twee delen een enorme flop qua verkopen. SEGA had er een hoop tijd en vooral geld in gestoken en gokte erop dat het een succes zou worden… al kun je ook zeggen dat SEGA in die tijd bekend stond om vreemde keuzes en slecht beleid. Maar vergis je niet, de serie komt uit de koker van Yu Suzuki, bekend van Virtua Fighter, Daytona USA, Virtua Racer en Virtua Cop. Het duurde lang voor dat er een derde deel kwam en die werd buiten SEGAS om gemaakt, maar met een heel klein budget, waardoor het helaas niet meer de magie kon evenaren van de eerste twee delen. Nu moeten we het doen met een tekenfilmserie van Shenmue om Lan Di gewraakt te zien worden.
Moment van de game:
Shenmue 1 & 2 zitten boordevol onvergetelijke momenten, maar vooral het ‘doe wat je wil’-principe is wat ons terug doet verlangen naar de kwaliteit van de serie. Als jij de hele dag in de arcadehal wil hangen, dan is dat aan jou! Vele klassiekers als Outrun en Super Hang On zijn speelbaar! Dit principe zie je sindsdien wel meer in games, zo ook in de Yakuza-serie, waar je in het nieuwste deel een heuse versie van Daytona USA 2 is te spelen!
89. Donkey Kong Country (1994)
Voordat Rare door Microsoft werd opgekocht maakte de Britse ontwikkelaar vooral zijn games voor Nintendo-consoles. Veel van Rare’s games zijn regelrechte klassiekers en die reputatie begon met Donkey Kong Country voor de Super Nintendo. Door slimme trucjes kreeg de ontwikkelaar het voor elkaar om prachtige 3D-graphics op een 16-bit-console te toveren en mocht het met Nintendo’s franchise aan de slag gaan. Resultaat is een prachtige game vol platform-plezier en uitdagende levels vol geheimen en verzamelbare items.
Rare maakte vervolgens meerdere sequels van hetzelfde hoge niveau, terwijl de serie een nieuw leven kreeg op latere consoles van Nintendo met Retro Studio’s als ontwikkelaar. Er verschenen ook versies van Donkey Kong Country op verschillende andere consoles van Nintendo, maar de beste versie is nog steeds die van de Super Nintendo. De game zit boordevol geheime locaties en heeft de tand der tijd redelijk doorstaan. Ja, nu zullen de graphics je niet meer van je stoel blazen, maar de gameplay staat nog steeds als een huis.
Het is best knap van Rare om Donkey Kong weer een nieuw leven in te blazen, nadat we de aap vooral kende van oude arcadegames, waarbij hij vooral de schurk was. Nog steeds gebruikt Nintendo het design van Rare voor Donkey Kong en dat kon je zelfs terugzien in de film van Super Mario Bros., die eerder dit jaar in de bioscoop te zien was. Het zal ook vast niet afgelopen zijn met games rondom de aap met stropdas, maar de impact van de eerste Donkey Kong Country was ongekend!
Moment van de game:
Nogmaals, Donkey Kong Country had, voor die tijd, prachtige graphics. Het ene level was nóg mooier dan het andere, maar de onderwaterlevels spande toch de kroon. Het was best bijzonder dat er zo’n mooie game was te spelen op de Super Nintendo, in een tijd waar men juist aan het overschakelen was van 16-bit naar 32-bit. Je zou zelfs kunnen stellen dat Donkey Kong Country mooier én vele malen interessanter is dan welke game voor SEGA’s 32X dan ook.
88. NBA Jam Tournement Edition (1994)
Boomshakalaka! Deze doldwaze, 2 tegen 2 basketbal-game wist de gamers in de jaren ’90 weg te blazen met z’n ludieke stijl. De bal verover je door de andere speler gewoon omver te duwen en geen scheidsrechter die daar moeilijk over doet. Dunken is meer regel dan uitzondering en daarbij springt de speler overdreven hoog de lucht in, om vervolgens na een paar salto’s de bal door het netje te stampen. Zodra één speler drie keer achter elkaar scoort is hij ‘on fire’, wat mooi begeleid wordt door een enthousiaste commentator: “Heeeeeeeeee’s oooon fiiireee!!!’. Basketbalspektakel van de bovenste plank. En ja, als de bal ‘on fire’ is, staat hij dus ook letterlijk in de fik (don’t try this at home)!
Overigens kwam de eerste NBA Jam in 1993 uit, maar de Tournament Edition is veruit de beste versie van de game. Deze zat zo vol grappige extra’s dat we niet anders konden dan voor de Tournament Edition te kiezen. Latere delen in de serie veranderden de gameplay dusdanig dat er weinig meer van NBA Jam over was en men heeft de boel ook nog proberen te rebooten in 2010. Helaas kwam men nooit meer in de buurt van de kwaliteit en chaos van het origineel en de Tournament Edition.
Naast de lollige gameplay kon je ook nog eens allerlei geheimen ontdekken…nou ja, ontdekken…je vond ze meestal in gamebladen. Het kwam er vaak op neer dat je een bepaalde naam invulde en zo kon je bijvoorbeeld Bill Clinton in je team hebben! Overigens was deze game op enorm veel consoles te spelen en als je het ons vraagt is de arcade-versie het beste, maar ook op de Mega Drive en Saturn was de game in topconditie!
Moment van de game:
Het idee van de game was erg simpel en eigenlijk was er niet zo heel veel variatie, maar het totale plaatje was erg fraai. Iedereen kende de uitspraken van de commentator, zelfs als je nog nooit NBA Jam had gespeeld. Nog steeds hoor je de uitspraken terugkomen in andere games, maar we refereren er ook graag naar op de redactie.
87. Command & Conquer (1995)
Het kunstje deden ze al eerder met Dune 2, maar met Command & Conquer zette onwtikkelaar Westwood Studios zichzelf op de kaart als de koning van het Real Time Strategy-genre. De tactische oorlogvoering werd gecombineerd met het vergaren van rescources en het bouwen van een basis. De juiste mix tussen het aansturen van je manschappen, het verdedigen van je basis en en opbouwen van een geavanceerd netwerk zorgden voor een verslavende werking. Deze gameplay kwam het nóg beter tot zijn recht tegen een tegenstander van mens en bloed. Het is overigens wel raadzaam dat je met elkaar een tijd afspreekt waarin je elkaar niet mag aanvallen, zodat je allebei de tijd krijgt om een goede basis te bouwen, anders is de lol er snel vanaf.
Na het geweldige origineel kwamen er meer delen uit in de Command & Conquer-serie, waaronder meerder spin-offs als Red Alert. Niet elk deel was even geweldig en dat heeft er vooral mee te maken dat de originele ontwikkelaar inmiddels niet meer bestaat en dat heeft de serie geen goed gedaan, want het is al lang niet meer de grote franchise die het was in de jaren ’90. Overigens is er een remaster uitgekomen, waarbij je nu in- en uit kunt zoomen op de actie.
Commercieel gezien was het hoogtepunt Command & Conquer: Tiberium Sun, maar wij vinden het eerste deel een stuk sterker. Het startte niet alleen een hele nieuwe serie, aar het hele RTS-genre heeft een hoop te danken aan dit deel. De manier waarop je basissen bouwt en je manschappen klaarstoomt voor de heerlijke battles, sindsdien doet bijna elke RTS het zo.
Moment van de game:
Ook al stond de gameplay als een huis, de game was ook erg leuk door de dramatische acteurs. De serie heeft van allerlei acteurs voorbij laten komen, zoals Tim Curry en ook al is dat een goede acteur, de cheesy opzet in Command & Conquer raakte de juiste toon. Nog maar te zwijgen over Kane!
86. Bioshock (2007)
In augustus van 2007 verscheen er een demo van Bioshock op verschillende systemen en deze liet een diepe indruk achter bij de meeste gamers. In de demo speelde je het begin van de game en werd je op een spannende wijze steeds meer ondergedompeld in het verhaal en de prachtige onderwaterwereld van Rapture. Zelf zijn wij wel te porren voor een sci-fi-game met horror-elementen, maar ook mensen die daar niet zo van houden werden gelijk gegrepen door die geweldige sfeer die Ken Levine heeft weten neer te zetten.
Bioshock voelt even avontuurlijk als spannend aan en je eerste ervaring met zo’n indrukwekkende Daddy vergeet je nooit meer. Noem mij een mietje, maar ik zat letterlijk onder de tafel in-game, omdat ik niet wist hoe ik deze meneer moest verslaan. Het metalen geluid van de voetstappen die steeds luider klonken zorgde voor één van mijn favoriete momenten in games.
Er kwamen nog wat vervolgen uit, zoals Bioshock 2 en Bioshock Infinte, al hebben we nooit het beloofde PS Vita-deel gekregen. Inmiddels is er een nieuwe Bioshock aangekondigd, maar ziet het er niet naar uit dat Ken Levine daarbij betrokken is. Het is dan ook even afwachten of dit een waardig deel uit de serie gaat worden. Mocht je Bioshock nog willen aanschaffen is het goed om te weten dat er een Bioshock Collection is uitgebracht op PC, Xbox One en PlayStation 4.
Moment van de game:
De eerste 30 minuten van Bioshock is volgens ons een van de beste openingen van een game ooit! De vliegtuigcrash, de zee, Rapture en het water zijn sterk vormgegeven en geven je het gevoel alsof jij daar echt bent en uiteindelijk is Rapture de laatste plek waar we ooit gevonden willen worden!