Ter viering van het recente Kickstarter-succes heeft ontwikkelaar Farm 51 een nieuwe trailer uitgebracht voor de aankomende RPG Chernobylite 2: Exclusion Zone. De trailer toont de third-person perspectiefmodus van de game en de nieuw ontwikkelde first-person perspectiefmodus. Bekijk hem hieronder.
In de video zien we ook creative director en art director Wojciech Pazdur, samen met andere leden van het ontwikkelingsteam. Zij bedanken de community voor hun steun, waardoor de game binnen de eerste drie dagen van de Kickstarter-campagne volledig gefinancierd werd.
“Onze campagne was in slechts drie dagen gefinancierd, en het is geweldig om zoveel van jullie aan boord te hebben,” zegt Pazdur in de video. “Grote dank namens het hele team!”
Vervolgens laat de video de nieuwe first-person modus zien die wordt ontwikkeld voor Chernobylite 2: Exclusion Zone. Naast gevechten geeft de trailer ook een blik op enkele verschillende zones die spelers kunnen verkennen.
Narrative designer Sonia Furgalska neemt daarna het woord in de video om te praten over het verhaal van Chernobylite 2: Exclusion Zone. Ze bespreekt de drie hoofdpersonages van de game: Cole Grey, Chernobylite en de Exclusion Zone zelf.
“Onze game heeft drie hoofdpersonages,” legt Furgalska uit. “De eerste held is onze protagonist, Cole Grey, een voormalige huurling, een man met een duister verleden die vast komt te zitten in de Zona door een interdimensionale catastrofe.”
“De tweede is Chernobylite, een interdimensionaal wezen dat de vorm aanneemt van een groene kristallijne substantie. Het is zowel de grootste bron van straling in het universum als een machtshongerige, sinistere kracht die elk bestaand planeet wil beheersen.”
“Het derde hoofdpersonage is de Exclusion Zone zelf,” vervolgt Furgalska. “Een plek waar elke fout je leven kan kosten, maar waar je ook alles zult vinden wat je nodig hebt op de weg naar bevrijding.”
Lead-programmeur en animator Artur Kosma bespreekt vervolgens de first-person modus van de game en legt uit waarom de studio het third-person perspectief oorspronkelijk had ontworpen voor de gevechten. De game was aanvankelijk bedoeld als een third-person titel om spelers meer opties te geven in hoe ze vijanden aanpakken, bijvoorbeeld door het gebruik van mêlee-gevechten.
“We wilden meer gameplayopties bieden, meer vrijheid om je eigen unieke personage en verhaal te creëren,” zegt Kosma. “Daarom hebben we een uitgebreid karakterontwikkelingssysteem geïntroduceerd en veel opties toegevoegd om vijanden te bestrijden. Omdat we in gevechten niet alleen vuurwapens gebruiken, maar ook witte wapens en verschillende soorten Chernobylite-energietoestellen, hebben we meerdere oplossingen gezocht om de spelers de beste ervaring te bieden.”
“Toch voelden velen van jullie na het zien van de eerste trailers van de game dat spelen met een first-person perspectief natuurlijker was, en dat het ontbreken van deze optie het speelplezier zou verminderen.”
Game director Artur Fojcik sprak vervolgens over de uitdagingen bij het toevoegen van de first-person camera aan de game. Dit ging verder dan simpelweg de positie van de camera in de game-engine veranderen.
“Het toevoegen van first-person gevechten in Chernobylite 2 vereist aanzienlijke wijzigingen in het bestaande animatiesysteem, de game-interface, de moeilijkheidsbalans en het werk met virtuele camera’s,” legt Fojcik uit. “Bovendien is het nodig om unieke animaties toe te voegen aan elk van de tientallen wapens en hun uitbreidingen.”
“Voor we begonnen met Kickstarter, hebben we prototypes ontwikkeld van first-person gevechten en ervoor gezorgd dat we zulke ingrijpende wijzigingen in dit projectstadium konden doorvoeren,” concludeert Pazdur. “Dankzij deze campagne kunnen we jullie een veel rijkere, beter geteste game bieden die rekening houdt met jullie feedback over de richting ervan.”
- Chernobylite 2: Exclusion Zone* werd al enige tijd geleden aangekondigd en kreeg in oktober een trailer te zien met gameplay en enkele vijanden uit de game. Hoewel er nog geen releasedatum is, staat de titel gepland om dit jaar uit te komen op pc en consoles.