Het ontwikkelen van games heeft mij altijd gefascineerd en dat zal het altijd blijven doen. Het is niet zo dat ik mij bezig houdt met het maken van mijn eigen games, maar de wereld achter de schermen van mijn favoriete bezigheid is ontzettend interessant. Nu is het al geweldig dat we zo ontzettend veel games hebben kunnen spelen in de afgelopen 40 jaar, maar uiteindelijk stonden er meer games in de planning dan er zijn uitgekomen. Vaak blijven games hangen in de concept-fase, maar soms was men al aardig onderweg voordat het hele project uiteindelijk werd stilgelegd.
Vorige week kwam er ineens gameplay bovendrijven van één van SEGA’s oude projecten van tijdens de 16-bit-periode. Het gaat hier om ‘Astropede, een game die zich afspeelt in hetzelfde universum als Sonic the Hedgehog. Technical Institute is de naam van het ontwikkelteam achter Astropede en die ken je nog van games als Kid Chameleon, Sonic Spinball en Sonic 2.
De gameplay van Astropede is ooit door één van de makers (Craig Stitt) opgenomen op een VHS-tape en hij besloot de video te delen met de hele wereld. Overigens geeft hij aan dat de gameplay in de video onderdeel was van de pitch aan SEGA en hij groen licht heeft gekregen om de game te ontwikkelen. Het probleem was echter dat na 14 maanden het geld op was en de game dus werd gecanceld. Volgens Craig Stitt is er ook nog een speelbare versie in leven, maar waar die precies is weet hij nog niet. Zodra hij het vindt zal hij kijken of het ook nog eens wil werken, maar het kan dus zijn dat wij de game in de toekomst zelf kunnen testen. Of die versie ook maar enigszins speelbaar is, weet Stitt niet.
In de video kun je duidelijk zien dat het de bedoeling was om de game het uiterlijk te geven van een Sonic-game, waarbij je in plaats van ringen lichaamsdelen verliest na het oplopen van schade. Daarnaast kun je ook zien dat de game tijdens de video verre van af was en daardoor hier en daar wat houterig overkwam. De hoofdpersonage uit de game is een duizendpoot, gewapend met een geweer en gepantserde lichaamsdelen. Daarnaast loop je net als Sonic snel door de levels heen, terwijl je zomaar een looping kunt tegenkomen.
Of het een goed spel zou worden is lastig in te schatten, maar het is altijd interessant om gecancelde projecten te zien nadat er zoveel jaren zijn verstreken. Hieronder kun je naast de video ook nog wat concept-art bekijken van Astropede. Zodra er meer bekend is over een speelbare versie, lees je het op That’s Gaming!
575
previous post
Master Roshi komt als DLC naar Dragon Ball FighterZ
Abonneer
Inloggen
0 Reacties
Oudste