Home Gaming CES 2025 – GeForce RTX 50-series, aangedreven door Blackwell

CES 2025 – GeForce RTX 50-series, aangedreven door Blackwell

by Mark van Truijen

NVIDIA heeft vandaag de meest geavanceerde consumenten-GPU’s voor gamers, ontwerpers en ontwikkelaars onthuld – de GeForce RTX™ 50-series desktop- en laptop-GPU’s – maar we hebben nog meer nieuws te delen dan wat Jensen in zijn keynote heeft besproken. Hieronder hebben we nog meer aankondigingen en details voor je verzameld:

  1. NVIDIA Blackwell GeForce RTX 50-series opent nieuwe wereld van AI-computergraphics
  2. NVIDIA DLSS 4 verhoogt prestaties tot 8x
  3. Blackwell brengt AI naar Shaders/RTX Neurale Shaders
  4. Autonome game personages/ACE
  5. Nieuwe AI Foundation-modellen voor RTX AI-pc’s
  6. NVIDIA Studio AI-tools voor ontwerpers
NVIDIA Blackwell GeForce RTX 50-series opent nieuwe wereld van AI-computergraphics 
Vandaag op CES onthulde NVIDIA de meest geavanceerde consumenten-GPU’s voor gamers, ontwerpers en ontwikkelaars – de GeForce RTX™ 50-series desktop- en laptop-GPU’s.
 
Aangedreven door de NVIDIA Blackwell-architectuur, vijfde generatie Tensor Cores en vierde generatie RT Cores, levert de GeForce RTX 50-series doorbraken op het gebied van AI-gestuurde rendering, waaronder neurale shaders, digitale mens-technologieën, geometrie en belichting.
 
De GeForce RTX 5090 GPU – de snelste GeForce RTX GPU tot nu toe – heeft 92 miljard transistors en biedt meer dan 3.352 biljoen AI-bewerkingen per seconde (TOPS) aan rekenkracht. Dankzij de innovaties van de Blackwell-architectuur en DLSS 4 presteert de GeForce RTX 5090 GPU tot 2x beter dan de GeForce RTX 4090 GPU.
 
Quote: 
“Blackwell, de motor van AI, is er nu voor pc-gamers, ontwikkelaars en creatieven. Blackwell, een combinatie van AI-gestuurde neurale rendering en ray tracing, is de belangrijkste innovatie op het gebied van computergraphics sinds we 25 jaar geleden programmeerbare shading introduceerden.” – Jensen Huang, oprichter en CEO van NVIDIA
 
Gerelateerde links:
NVIDIA Blackwell persbericht: https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-blackwell-geforce-rtx-50-series-opens-new-world-of-ai-computer-graphics 
+++
 NVIDIA DLSS 4 verhoogt prestaties tot 8x 
DLSS 4 introduceert Multi Frame Generation om framerates te verhogen door AI te gebruiken om tot drie frames per gerenderde frame te genereren. Het werkt samen met de DLSS-technologieën om de prestaties tot 8x te verhogen ten opzichte van traditionele rendering, terwijl de reactiesnelheid behouden blijft met NVIDIA Reflex-technologie. 
 
DLSS 4 introduceert ook de eerste realtime applicatie van de transformermodelarchitectuur in de grafische industrie. Op transformator gebaseerde DLSS Ray Reconstruction en Super Resolution modellen gebruiken 2x meer parameters en 4x meer rekenkracht om een grotere stabiliteit, minder ghosting, hogere details en verbeterde anti-aliasing in gamescènes te bieden. DLSS 4 wordt ondersteund op GeForce RTX 50-series GPU’s in meer dan 75 games en applicaties op de dag van lancering. 
 
NVIDIA Reflex 2 introduceert ook Frame Warp, een innovatieve techniek om latency in games te verminderen door een gerenderde frame bij te werken op basis van de laatste muisinvoer vlak voordat het naar het scherm wordt gestuurd. Reflex 2 kan latency tot 75% verminderen. Dit geeft gamers een concurrentievoordeel in multiplayer-games en maakt singleplayer-titels responsiever.
 
Quote: 
“Met DLSS 4 betreden we een nieuw tijdperk van gaming. Het nieuwe transformermodel voor straalreconstructie zorgt voor een historische sprong voorwaarts in de mogelijkheden van raytracing; het versnelt niet alleen de prestaties, maar verbetert ook de visuals in DOOM: The Dark Ages.” – Billy Khan, directeur Engine Technology, id Software
 
“NVIDIA GeForce RTX 50-series en DLSS 4 zijn game changing. We hebben nu de kracht en de technologieën om de toekomst van interactieve storytelling te realiseren met Black State.” – Kadir Demirden, CEO, Motion Blur
 
“GeForce RTX 50-series en DLSS 4 markeren het begin van een nieuwe generatie games.” – Rui Casais, CEO Funcom
 
Gerelateerde links:
NVIDIA DLSS 4 artikel: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/dlss4-multi-frame-generation-ray-tracing-rtx-games  

NVIDIA Blackwell persbericht: https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-blackwell-geforce-rtx-50-series-opens-new-world-of-ai-computer-graphics
Blackwell brengt AI naar Shaders/RTX Neurale Shaders 
Naast de GeForce RTX 50-series GPU’s introduceert NVIDIA RTX Neural Shaders, die kleine AI-netwerken in programmeerbare shaders brengt, waardoor materialen van filmkwaliteit, belichting en meer in realtime games worden ontgrendeld.
 
Het renderen van gamekarakters is een van de meest uitdagende taken in realtime graphics, omdat mensen de kleinste fouten of artefacten in digitale mensen snel opmerken. RTX Neural Faces neemt een eenvoudig gerasterd gezicht en 3D posegegevens als invoer en gebruikt generatieve AI om een tijdelijk stabiel digitaal gezicht van hoge kwaliteit in realtime te renderen.  RTX Neural Faces wordt aangevuld met nieuwe RTX-technologieën voor haar en huid met ray tracing. Samen met de nieuwe RTX Mega Geometry, die tot 100x meer ray-traced driehoeken in een scène mogelijk maakt, zijn deze verbeteringen klaar om een enorme sprong voorwaarts te maken in het realisme van gamekarakters en -omgevingen. 
 
Quote: 
“Microsoft is verheugd om samen te werken met NVIDIA om deze volgende generatie van grafische programmering te katalyseren door industriebrede ondersteuning te bieden voor neurale shading-technologie. DirectX zal binnenkort Cooperative Vectors ondersteunen, wat de kracht van Tensor Cores op NVIDIA GeForce RTX-hardware zal ontgrendelen en gameontwikkelaars in staat zal stellen om neurale shaders volledig te versnellen op Windows.” – Bryan Langley, programmamanager van de partnergroep Silicon, Media en Graphics bij Microsoft.
 
Gerelateerde links:
NVIDIA Blackwell persbericht: https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-blackwell-geforce-rtx-50-series-opens-new-world-of-ai-computer-graphics 
 
+++
 Autonome game personages/ACE 
GeForce RTX 50-series GPU’s bieden toonaangevende AI TOPS om autonome gamepersonages aan te drijven, parallel aan de rendering van games.
 
NVIDIA introduceert een reeks nieuwe NVIDIA ACE-technologieën waarmee gamekarakters kunnen waarnemen, plannen en handelen als menselijke spelers. Autonome personages met ACE-technologie worden geïntegreerd in KRAFTON’s PUBG: BATTLEGROUNDS en InZOI, de aankomende levenssimulatiegame van de uitgever, evenals Wemade Next’s MIR5.
 
In PUBG plannen en voeren metgezellen, aangedreven door NVIDIA ACE, strategische acties uit en werken ze dynamisch samen met menselijke spelers om te overleven. InZOI bevat Smart Zoi-personages die hun gedrag autonoom aanpassen op basis van levensdoelen en gebeurtenissen in het spel. In MIR5 passen de raidbazen met een large language model (LLM) hun tactieken aan op basis van het gedrag van spelers, waardoor de confrontaties dynamischer en uitdagender worden.
 
Quote: 
“PUBG Ally van de PUBG IP Franchise en Smart Zoi van inZOI, ’s werelds eerste CPC (Co-Playable Character) gebouwd met NVIDIA ACE, ontsluiten nieuwe en unieke ervaringen. Bij KRAFTON zijn we enthousiast over de mogelijkheden van autonome ACE-gamepersonages en hoe AI de manier waarop we games maken zal verbeteren.”– Kangwook Lee, hoofd van de Deep Learning Division, KRAFTON
 
“NVIDIA stelt gameontwikkelaars in staat om met AI-technologie de verwachte grenzen te verleggen. NVIDIA ACE in NARAKA: BLADEPOINT MOBILE PC-VERSIE stelt ons in staat om AI autonome personages te creëren waarmee we lokaal op het apparaat AI autonome teamgenoten kunnen creëren die de speler op natuurlijke wijze bijstaan in hun epische gevechten.” – Zhipeng Hu, hoofd van Thunder Fire BU, SVP van NetEase corp.
 
“Samen met NVIDIA zijn we een nieuw tijdperk van gaming begonnen met NVIDIA ACE autonome gamepersonages. De AI-bazen van MIR5 zijn een mijlpaal in games en maken unieke baasontmoetingen mogelijk bij elke speelsessie. We zijn benieuwd hoe deze technologie games zal transformeren.” – Jung Soo Park, CEO, Wemade Next
 
Gerelateerde links:
GeForce Blackwell persbericht: https://nvidianews.nvidia.com/news/nvidia-blackwell-geforce-rtx-50-series-opens-new-world-of-ai-computer-graphics  
 
NVIDA ACE artikel: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/nvidia-ace-autonomous-ai-companions-pubg-naraka-bladepoint   
 
+++
  1. AI Foundation-modellen voor RTX AI-pc’s

NVIDIA heeft foundation-modellen aangekondigd die lokaal draaien op NVIDIA RTX™ AI-pc’s. Deze modellen – aangeboden als NVIDIA NIM™ microservices – worden versneld door nieuwe GeForce RTX™ 50-series GPU’s, die tot 3.352 biljoen bewerkingen per seconde aan AI-prestaties en 32 GB VRAM bieden. De RTX 50-series is gebouwd op de NVIDIA Blackwell-architectuur en is de eerste GPU voor consumenten die ondersteuning biedt voor FP4-computing, waardoor de AI-inferentieprestaties met 2x toenemen en generatieve AI-modellen lokaal kunnen worden uitgevoerd met een kleinere geheugenvoetafdruk in vergelijking met hardware van de vorige generatie.

Use cases omvatten LLM’s, vision taalmodellen, beeldgeneratie, spraak, inbeddingsmodellen voor retrieval-augmented generatie, PDF-extractie en computer vision. NIM microservices bevatten alle noodzakelijke componenten voor het uitvoeren van AI op pc’s en zijn geoptimaliseerd voor gebruik op alle NVIDIA GPU’s.

NVIDIA zal een pijplijn van NVIDIA NIM microservices en AI Blueprints vrijgeven voor RTX AI-pc’s van topmodelontwikkelaars zoals Black Forest Labs, Meta, Mistral en Stability AI. Om te laten zien hoe enthousiastelingen en ontwikkelaars NIM kunnen gebruiken om AI-agenten en -assistenten te bouwen, heeft NVIDIA vandaag een voorvertoning gegeven van Project R2X, een pc-avatar met vision-functie die informatie binnen handbereik van de gebruiker kan brengen, kan helpen bij desktop-apps en videoconferentiegesprekken, documenten kan lezen en samenvatten, en nog veel meer.

Quote: 
“AI ontwikkelt zich razendsnel, van perceptie-AI tot generatieve AI en nu ook agentic AI. NIM microservices en NVIDIA AI Blueprints geven pc-ontwikkelaars en enthousiastelingen de bouwstenen om de magie van AI te verkennen.” – Jensen Huang, oprichter en CEO van NVIDIA
 
“GeForce RTX 50-series GPU’s met FP4 compute ontsluiten een enorm scala aan modellen die op pc’s kunnen draaien, die voorheen beperkt waren tot grote datacenters. Door van FLUX een NVIDIA NIM microservice te maken, kan AI sneller worden ingezet en door meer gebruikers worden ervaren, terwijl het ongelooflijke prestaties levert.” – Robin Rombach, CEO van Black Forest Labs
 
“AI stuwt de innovatie van Windows 11 pc’s in een snel tempo, en Windows Subsystem for Linux (WSL) biedt een geweldige cross-platform omgeving voor AI-ontwikkeling op Windows 11 naast Windows Copilot Runtime. NVIDIA NIM microservices, geoptimaliseerd voor Windows pc’s, geven ontwikkelaars en enthousiastelingen kant-en-klare AI-modellen voor hun Windows-apps, waardoor de inzet van AI-mogelijkheden voor Windows-gebruikers verder wordt versneld.” – Pavan Davuluri, Corporate Vice President Windows bij Microsoft

Related Posts

0 0 stemmen
Artikelbeoordeling
Abonneer
Laat het weten als er
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x