Home Featured Call of Duty Vanguard Review

Call of Duty Vanguard Review

Er zijn een paar zekerheden in het leven, de zon gaat elke dag op en onder, het wordt vanzelf weer zomer en Call of Duty komt in het najaar met een nieuw deel. Dit jaar was het weer aan Sledgehammer Games om hun titel te brengen, men doet dat met Vanguard, de tweede WWII titel van de studio. Mocht je bekend zijn met de ontwikkel structuur omtrent de COD-titels, zo niet een kleine opfrisser. Elke jaar levert een andere studio een titel op, dit verdeelt over drie studio’s, geeft een ontwikkeltijd van drie jaar per game. Vorig jaar zou Sledgehammer aan de beurt zijn maar deze had een conflict en daardoor kwam Treyarch de rommel opruimen en bracht vorig jaar Cold War.

Daarna was het dus aan Sledgehammer om een titel te bepalen om uit te brengen, WWII was misschien wat vroeg, aangezien de vorige titel van de studio COD: WWII was en vrij recent, maar het geschiedde. Na de aankondiging van de titel was eigenlijk meteen de wereld op zijn kop en niet allemaal positief.

Maar, tot mijn verbazing is Vanguard toch een strak geleverde titel met genoeg content. Ook als je veel van de content niet zou aanraken zit de game wel gewoon goed vol en bied deze je genoeg plezier. Het is nu enkel wachten op DLC en extra’s voor de game, bijvoorbeeld het eerste seizoen dat in december start.

Goed, de game zelf beschikt net als vorig jaar over een campaign. Deze is gewoon rechtdoorzee, vorig jaar was wat anders met wat puzzels en meerdere eindes aan het verhaal, hier is dat niet het geval. We gaan recht op het doel af en we knallen wat af.

Het verhaal zou draaien om een gesplitste groepering tijdens de WWII, maar dit gevoel mis ik af en toe een beetje. Soms is het meer een introductie in karkaters waar je in de multiplayer mee los kan gaan. Het grootste gedeelte van de campaign bestaat dan ook uit flashbacks, hierin worden de hoofdpersonages neergezet in diverse settingen in de Tweede Wereldoorlog. De missies die we spelen zijn niet zo uitdagend op AI-niveau, het is niet baanbrekend of vernieuwend. Je hebt een groot immens gevecht of je sluipt wat rond onderweg naar het grote gevecht. Dit alles doe je in een grafisch zeer indrukwekkende wereld.

De karakters waarmee je speelt beschikken in deze COD over unieke mogelijkheden, sommige hebben een soort Sense, waarmee ze door muren kunnen kijken en andere hebben dan weer een meer praktisch doel. Zo is er Polina, deze kan een kleine spiegel gebruiken om de glint van een vijandige sniper uit te lokken en deze daarna neer te schieten. Deze is in mijn ogen toch wel wat realistischer dan door muren kijken. Maar goed, het draait om de fun zeg ik dan altijd maar.

Over de missies ga ik niet in, deze moet je gewoon lekker zelf ervaren en doorlopen. Wel goed opletten, voor je het weet zit je in het laatste gevecht en ben je eigenlijk al aan het einde beland. Zonder dat je echt doorhebt waarvoor of waarom je er nu bent. De manier van verhaal vertelling in deze game was in mijn ogen nou niet bijster lekker en trok me daardoor misschien wel wat minder.

We weten al dat COD strakke en explosieve campaigns maakt, maar het lijkt wel steeds minder te worden. De missies van vroeger kan je nog dromen, die maakte indruk op je. Ik ben dit verhaal toch alweer bijna vergeten.

Gelukkig is er dan altijd nog de multiplayer, iets waar COD toch al jaren bekend omstaat. Deze was voor mij vorig jaar een klein beetje minder geworden na de topper die Modern Warfare heette. Maar, Vanguard is verassend goed en uitdagend. De game komt met goeie game mechanics, pakt zaken van Modern warfare over en brengt je weer een snel tempo en Kill gedreven streak bonussen.

Ik kan dan wel zeggen dat ik er al flink wat uren in heb zitten. De game voelt in mijn ogen ook meer af dan anders. Ik ervaar weinig grote bugs of glitches. Er zitten natuurlijk altijd wel wat gekke zaken in de game. Maar het is allemaal niet zo groot dat het game breaking is. Wapens klinken daarentegen echt geniaal, je krijgt echt een goed gevoel met je wapen.

Nog voor de lancering van de game waren er geluiden te horen dat Vanguard eigenlijk een veredelde Modern Warfare zou zijn. Nou is dat niet geheel onwaar, beide games delen dezelfde engine, diverse movement mechanics zijn overgebracht, wat stijl die je over en weer kan vinden. Maar goed, is het dan zo slecht dat ze een nieuwe titel laten lijken en voelen als, wat het in mijn ogen was, één van de beste cods van de afgelopen jaren? Nee, ik vind het eerder slim. Pak iets wat goed is, verbeter het en lever het op. Vanguard heeft echt dat gedaan, de goede zaken over gepakt en daarover zijn eigen sausje gegoten.

Het level design in de game is toch ook wel van een heerlijke orde. Het geeft het oude gevoel terug met de voorspelbare manieren van bewegen, maar gooit daar tussen meteen wat nieuwe routes en tussen paadjes. Zo kan je eigenlijk alle kanten op, hoog en laag, om zo het beste spel te spelen. En dan niet te vergeten dat er echt veel mappen aanwezig zijn. 16 om precies te zijn, plus nog 4 Champion Hill mappen. Echt volgens mij heb ik nog niet alle mappen gezien ook en ik zit al in de volgende prestige. Maar het blijft genieten geblazen, elke map weer.

Vanguard komt in de multiplayer met een nieuwe game mechanic, het leek een gok maar het is toch wel echt geniaal. Zo geeft het je namelijk de keuze om traditionele multiplayer te spelen als in 6 v 6. Maar het geeft je ook de keuze om het tempo te verhogen. Zo is er dus Tactical, de standaard pace combat, kan je kiezen voor Assault en Blitz. Sledgehammer liet weten dat het doel van Blitz was om het gevoel van Shipment te reproduceren. Het chaotische op een kleine map. Dit doet het door de spelers aantallen omhoog te schroeven en de respawn timer in te korten. Het resultaat is chaos op elke map.

Als je dus alle soorten aanzet weet je eigenlijk nooit wat voor pot je in komt, je kan in een 6v6 zitten maar daarna zomaar een 14 v 14. De game zal de keuze maken op basis van de map die er gespeelt gaat worden. In het begin vond ik de spawns nogal gek en niet logisch. Maar naarmate je wat vaker speelt wen je eraan en leer je er ook weer mee te spelen.

En dat is dan ook waar ik COD voor speel. Die snelheid en chaos, het hoge tempo en het samen spel op objectieve game modi. Ik vond de serie top met Modern Warfare, maar nu ik dit gezien heb, ben ik benieuwd wat er in de toekomst naar ons toe komt.

Nog een leuke feature in de game is toch wel het slopen, nee het is geen battlefield geworden waar we gebouwen opblazen. Nee, je kan gewoon bepaalde muren door beuken of kapotschieten. Deuren kunnen kapot. Het is een leuke extra feature in de game.

Goed, dan nog één game mode te gaan, Zombies. Het wordt langzaam een vaste prik als co-op modi. En leuk om te benoemen is dat de game ontwikkelaar Sledgehammer deze niet heeft gemaakt. Activision heeft namelijk Treyarch bereid gevonden om nog een keer een Zombie titel op te leveren, deze pakt namelijk door op het verhaal van Black Ops Cold War.

Dit alles klinkt natuurlijk top als je van zombies houdt, maar de waarheid is wat minder. Vanguard Zombies is de meest inspiratieloze zombie shit die je tegen gaat komen. Het voelt niet af, het voelt gehaast. Aan de zombie mode is te zien wat voor ontwikkelingsproblemen deze titel eigenlijk had. Daarbij hadden ze hem in mijn ogen misschien beter later kunnen toevoegen.

De zombies biedt niet de traditionele rondes, het heeft geen missies of easter eggs voor zover ik heb kunnen zien. Er is geen wonder wapen en ook wapens van de muur is wel een dingetje. Wat je krijgt is een hub gebied, waarna je door portals naar diverse gebieden gaat voor een soort missie. Heb je deze gedaan ga je weer terug om het weer te proberen.

Zelfs de hele puzzel om de power aan te zetten en daarna je Pack-a-Punch in elkaar te zetten is verdwenen, nee deze staat gewoon klaar op je hub. Net als Jugg en andere drankjes. Je vindt ze en de eerste is gratis. Ik vind het zo leeg aanvoelen dat je er weinig voldoening uit haalt. Van de zombies die je vorig jaar had is helaas weinig over in vanguard.

Goed, als we de game in zijn geheel pakken waar je hem voor haalt is het echt een geniale game die heerlijk wegspeelt. Zou je hem willen halen voor de zombies dan zou ik eerder een Back 4 blood nog aanraden.