Home Gaming Call of Duty: Black Ops Cold War Review

Call of Duty: Black Ops Cold War Review

Het is weer die tijd van het jaar, maar zeker ook een beetje anders. In het najaar is het altijd tijd voor een nieuwe Call of Duty, dit maal tevens gevolgd door een Next gen versie van de titel. Maar is Black Ops Cold War nou die titel voor het komende seizoen of rennen we terug naar Modern Warfare.

De campaign van de game is niet heel nieuw, maar gooit er wel wat nieuwe gameplay elementen in. Daarnaast hebben we één van de vetste settings die er is, de Koude oorlog. Het zoeken naar bewijs en het uitzoeken van het mysterie, gecombineerd met een flink stukje actie. Daarnaast hebben we een multiplayer die ergens toch even tekort komt en een Zombies die wel leuk is maar niet speciaal.

De campaign van de game is gemaakt door Raven Software, Treyarch pakte daarnaast de multiplayer aan. Helaas is dit verschil echt voelbaar. De game is daarom lastig om aan te voelen en mist misschien eigenlijk net de juiste essentie.

Raven heeft wat indrukwekkende situaties gecreeerd in de campaign. Na het maken van je dossier, waar je kiest voor een man, vrouw of gender neutraal kies je diverse bonussen en psychologische eigenschappen. Dan zit je in een team dat jacht maakt om Perseus te stoppen.

Een groot deel van het verhaal is keuze en karakter gedreven, je kiest welk antwoord je geeft in een dialoog en daarmee maak je dus ook keuzes. Bijvoorbeeld of je iemand spaart of dat je hem vermoord. De keuzes gaan inspelen op je eigen moraal en gevoel, de details van sommige daden zijn best gruwelijk en dan mag jij ineens die keuze maken.

Natuurlijk zijn er de standaard COD missies die we gewend zijn uit de serie, beetje sniperen, wat golven van vijanden omver maaien, wat snelle actie met voertuigen. Maar deze missies vallen in het niets bij de uber vette sneak missies, waar je alles moet doen om zo stil mogelijk te bewegen en te verstoppen voor vijanden. Dit voelt niet als COD maar meer als zo een echte stealth titel, waar ik even niet van op de naam kom. Maar het is een vette afwisseling in de titel.

Dit alles wordt vergezeld door een grafisch spektakel, de story mode spat echt van je scherm af, regen komt binnen en de neon verlichting schijnt zo je huiskamer binnen. Grafisch is de game echt top notch op de next gen, je krijgt namelijk de keuze om gebruik te maken van Ray Tracing of 120FPS, helaas niet beide. Maar dit geeft je al zoveel meer in een titel. De pluisjes op een trui zijn gewoon zichtbaar. Ik speel eindelijk weer een titel op mijn TV en durf te zeggen dat grafisch ik echt geniet van dit spektakel.

Zonder echt spoilers te geven is het verhaal in de game erg vet en hebben de keuzes die je maakt door de game zo zijn impact. Helaas komt eigenlijk alles neer op maar één keuze en dat is zonde. Zo vallen de rest van de keuzes een beetje in het niet. Het neemt niet weg dat de rollercoaster naar dit einde gewoon weer COD vet was.

Maar dan, de multiplayer, het geen waar eigenlijk de meeste gamers een Call of Duty titel voor halen. Mocht je de Alpha of de beta hebben gespeeld dan weet je een beetje wat je kon verwachten, wel werd de game tussen Alpha en Beta al flink aangepakt. Maar de grote lijnen lagen er wel. Helaas blijft het connecten met vrienden, het chatten, een lobby starten echt een probleem, party chat over de cross-play is gewoon een flink issue geworden en dan zijn er nog maar acht multiplayer mappen, dit werkt niet echt in het voordeel van de titel.

In grote lijnen is de game echt een stap achteruit gegaan als we deze naast Modern Warfare liggen. De visuele presentatie is minder geworden, daarnaast is de audio echt wennen en gewoon niet meer te herkennen. Wapens klinken gewoon niet lekker. De structuur in de mappen heeft zijn klassieke drie weg principe weer terug, waar we vorig jaar diverse opties hadden om een map door te gaan, dit om het spel dynamischer en sneller te maken, kiest Treyarch weer voor een klassieke aanpak. Daarnaast is het lopen en bewegen erg lastig te benoemen. Ik vind het zelf niet soepel werken. Het run and gun principe dat ik gewend ben uit MW is totaal verdwenen. Daarbij hielp het ook niet dat ik 20 minuten nodig had om een cross-play lobby te starten met een vriend. Dan raak ik al lichtelijk geïrriteerd.

Nee, voor mij is de multiplayer echt het zwakste gedeelte voor nu. Ik hoop dat er in een komende patch/update veel wordt aangepakt. Ik knal sowieso terug naar Warzone en MW. Maar we hebben wel weer de terugkeer van Zombies. De survival horror waar veel Black ops fans naar uitkijken. Er zitten wat tweaks in deze versie waardoor beginners makkelijker kunnen instromen in de serie. Je begint namelijk niet met enkel een pistool, je krijgt de optie om te starten met je eigen loadout. Het mooie is dat de progressie die je hierin boekt meteen doortelt voor de multiplayer. Daarnaast zijn de doelen in de game weer gegeven, zodat je precies weet waar je heen moet. En dan is er nog de optie om optijd uit de game te ontsnappen door een helikopter op te roepen, dit in plaats van het doodgaan op een hoog level. Er zitten leuke easter eggs in deze zombies, daarnaast het wonder wapen dat je kan upgraden, er is zo genoeg te doen. Maar helaas wordt ook deze modi geteisterd door problemen, ook hier speelt crossplay een grote rol, een lobby starten is al een issue, daarnaast is framerate gewoon niet zuiver en beschikt de server over flinke connectie problemen.

Al met al voelt de titel als een gehaast project dat gewoon weg niet af is. Er zitten teveel haken en ogen aan om te zeggen ja dit is een goeie titel. De veranderingen in de campaign zijn vet gedaan, maar deze is tekort om de game echt te dragen.

Is de game het kopen waard? Ik vind van niet, ik zou persoonlijk wachten tot deze even in prijs is gezakt en dan je slag slaan. Misschien zijn tegen die tijd de meeste problemen opgelost.