Home Gaming Blood Bowl 3 Review

Blood Bowl 3 Review

Blood Bowl 3 was oorspronkelijk een bordspel van Games Workshop, maar is nu een turn-based fantasy sports videogame met meer bloed, geweld en gemene trucjes dan je kunt tellen. De personages zijn afkomstig uit het Warhammer-universum, dus je hebt de bekende orks, goblins, trollen, dwergen, elfen en meer die het tegen elkaar opnemen in teams van twee. De game speelt als een soort American Football maar dan turn-based met als doel die touchdown te halen.

De game laat zich leven door het overdreven stukje geweld dat eraan te pas komt. Je wordt zelfs aangemoedigd om gemene trucjes uit te halen, af en toe rond een gevallen speler te dringen en hem zonder dat de scheidsrechter alarm slaat, rechtstreeks te vermoorden. Alles en alles is mogelijk in Blood Bowl 3, dus laat jezelf los gaan op het veld en maak ze af in onze Blood Bowl 3 review.

Blood Bowl 3 kan wat tijd vergen om aan te wennen, niet alleen vanwege het ontwerp, maar ook omdat veteranen van de franchise meer tijd hebben gehad om de strategieën en benaderingen van de spelregels onder de knie te krijgen. Als nieuwkomer kan het een paar potjes duren om de slag te pakken te krijgen en het bouwen van een team kan nog uitdagender zijn als je fouten maakt.

Desondanks biedt Blood Bowl 3 spelers een selectie van NFL-achtige teams samengesteld uit het Warhammer-universum. Elk team heeft unieke statistieken en kan gemakkelijk of moeilijk te gebruiken zijn, en sommige kunnen zelfs gemakkelijker te lezen zijn op het scherm dan andere. Bovendien zijn de spelregels allemaal nieuw voor seizoen 2, wat zorgt voor een frisse ervaring voor iedereen.

Om een ​​spel te winnen, moet je meer touchdowns scoren dan het tegenstandersteam terwijl je de bewegingen, voordelen, statistieken en bonussen bijhoudt. Gelukkig behoudt Blood Bowl 3 de authenticiteit van de franchise, waardoor fans zich direct thuis voelen.

In het begin kan het verwarrend lijken, maar in feite worden je bewegingen bepaald door het rollen van een dobbelsteen. Er zijn vier soorten bewegingen: rennen, blokkeren/tackelen, passen of blitz, waarbij bepaalde spelers meer bedreven zijn in specifieke bewegingen dan anderen. Dit speelt een belangrijke rol bij het strategisch plannen van je spel, of het nu gaat om het creëren van voordelige formaties of het managen van je team, vergelijkbaar met voetbalsimulaties, van het inhuren van spelers en het aanpassen van hun eigenschappen tot het beheren van het teambudget.

Na een korte tutorial aan het begin en het spelen van drie wedstrijden om de basisprincipes te leren, is de rest aan jou om te ontdekken. Soms kan het frustrerend zijn om tot in detail te plannen en dan toch een verkeerde zet te maken en de controle aan de tegenstander te geven. Maar in essentie draait Blood Bowl 3 om twee dingen: meer touchdowns scoren dan je tegenstander en zoveel mogelijk tegenstanders fysiek verwonden tijdens het proces.

Er zijn blijkbaar nieuwe regels en nieuwe miniaturen om te verkennen in het nieuwe spel. Wat het vermelden waard is, is de toegenomen foutmarge via wat ‘rerolls’ wordt genoemd. Voorheen resulteerde een verkeerde zet in een ommekeer naar het team van de tegenstander. Maar deze keer krijg je meer speelruimte om meerdere rerolls te maken in één beurt, voor strikt acht beurten. Wees dus voorzichtig dat je niet zonder rerolls komt te zitten.

Je zult ook een nieuwe passing skill opmerken die je in staat stelt over een bewusteloze tegenstander te springen. Over het algemeen zijn er enkele nieuwe tactische opties om te overwegen, maar niet genoeg om zoveel opwinding op te wekken als een geheel nieuw spel rechtvaardigt.

Je krijgt ook een nieuwe gebruikersinterface (UI), die twee kanten heeft. Aan de ene kant klaagden spelers over hoofdpijn door de meer levendige kleuren en de UI die te veel ruimte op het scherm innam. Dus de ontwikkelaars kozen voor ander look en een off-screen UI. Welke manier je ook verkiest, of meer kleurrijk of minder, ik hoop dat Blood Bowl 3 meer neigt naar jouw voorkeur.

Leesbaarheid is nog steeds een probleem, met de talrijke houdingen waarin je je ogen moet dichtknijpen om spelersrollen of -vaardigheden te lezen. Het is gewoon ongewoon, gezien dat de wedstrijden meestal races tegen de klok zijn. Als je favoriete team niet bij de 12 teams op het aanbod staat, moet je wachten op de aankomende seizoenen, die een belangrijke update brengen en elke drie maanden een nieuw team toevoegen. Zorg ervoor dat je 50 levels van de Blood Pass behaald om de nieuwe factie gratis te krijgen.

Kudo’s voor de slow-motion herhalingen van de bloederige en brute tackles. Of het nu gaat om het doden, uitschakelen of afzetten van ledematen van wie dan ook, het voelt bevredigend en alsof je inspanningen zijn beloond, hoe grof het ook is. Je kunt ook je team, cheerleaders en publiek aanpassen. Maar let op, je past het team als geheel aan, waardoor ze er vrijwel hetzelfde uitzien en het stadion bijna op de achtergrond verdwijnt. Elke zet die je maakt, is afhankelijk van een dobbelsteenworp en over het algemeen is het leuk om te spelen. Spelen tegen de AI werkt, maar Blood Bowl 3 voelt meer geschikt voor multiplayer toernooien. Het scoren van touchdowns, vooral nadat je zorgvuldig samengestelde zetten succesvol zijn uitgevoerd, is onbeschrijfelijk. Gamers die graag achterover leunen en situaties willen overdenken, zullen genieten wanneer de strategieën uitbetalen.